شناسهٔ خبر: 67284249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید امام جمعه بر تبیین اقدامات انجام گرفته در حوزه قضایی

امام جمعه شیراز، به مناسبت هفته قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان فارس به همراه اعضای شورای قضایی استان با آیت الله دژکام دیدار و گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

آیت الله لطف‌الله دژکام در دیدار با رئیس کل دادگستری فارس و اعضاء شورای قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه، ضمن گرامیداشت یاد امام، شهداء و بالاخص شهدای گرانقدر دستگاه قضایی و همین طور شهید خدمت، حضرت آیت الله رئیسی که خواستگاه خدمت ایشان هم در دستگاه قضایی بود، اظهارداشت: انصافا با خدماتی که ایشان در قوه قضائیه ارائه کردند و خوش درخشیدند جا دارد به صورت ویژه تلاش‌های ایشان مورد توجه مجموعه قضایی قرار گیرد.

او افزود: در رابطه با آنچه که باید انجام شود قاعدتا وظیفه ما یادآوری است و باید در این قضیه هم وظیفه خود را انجام دهیم وگرنه پس از مدتی ممکن است با فاصله‌ای که از آرمان‌های خود می‌گیریم به نقطه‌ای برسیم که احساس شود حل کردن آن آسان نیست.

امام جمعه شیراز با تصریح بر اینکه ما باید از نوع حرف‌هایی که جنبه خطابی دارد فاصله بگیریم و به چارچوب مدیریت بر پایه منطق و برهان برگردیم، گفت: یکی از کار‌هایی که باید شکل بگیرد این است که ما در راستای رضایت عمومی از دستگاه قضایی یکسری کار رسانه‌ای باید انجام دهیم، نه رسانه به معنای گزارش خبری بلکه کار رسانه‌ای کاملا فنی برای اینکه اعتماد مردم به دستگاه قضایی اضافه شود و حس آرامش در جامعه حکمفرما شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه خاطرنشان کرد: بنده مطمئن هستم در بسیاری از احکام صادر شده دقیقا حکم الهی و قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرا شده است و ممکن است در برخی موارد اشتباهاتی باشد؛ این حجم وسیع اجرای قانون هیچ جا دیده نمی‌شود، اما مواردی که اشتباه می‌شود را آنقدر بزرگ می‌کنند که سوال پیش می‌آید آیا در مجموعه قضایی کاری انجام می‌شود یا خیر؟

او ادامه داد: البته نسبت به همه نهاد‌ها در جمهوری اسلامی چنین وضعیتی وجود دارد، اینکه رهبر انقلاب اسلامی به دولت شهید رئیسی فرمودند از نظر توضیح دادن به مردم ضعیف هستید و تصریحا فرمودند جهاد تبیین واجب فوری است به خاطر این است که ما کار می‌کنیم، اما دشمن شرایط و فضا را به نحوی جلوه می‌دهد که گویی کار نشده است و مردم ناامید می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهارکرد: کاری که بنده عرض می‌کنم از کار عادی و متداول روابط عمومی فراتر است و یک توجه ویژه می‌خواهد تا کار خاص شکل بگیرد لذا خیلی فاصله داریم تا نقطه‌ای که باید باشد، اگر تمهیداتی برای این قضیه دیده نشود بعد از مدتی واقعا تمام تلاش‌های مجموعه زیر سوال می‌رود.

آیت‌الله دژکام گفت: تعمد است از ناحیه شیاطین تا امید مردم به اینکه می‌شود کار انجام دهیم از بین برود و در نقطه مقابل باید برنامه ریزی کنیم، این جزء ضرورت‌های کار مجموعه فرهنگی و روابط عمومی دستگاه قضایی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث تحول دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: این مهم به صورت ویژه مدنظر رهبر انقلاب بوده است لذا مطالبی که ما می‌گوییم نگاه از بیرون به دستگاه قضایی است و آنچه که شما در درون می‌بینید هر کس درگیر مسئولیت ویژه خودش است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: معمولا در بازدید از طرح‌های بزرگ عمرانی از بالا یک نگاه کلی می‌کنند و بعد به جزییات مسئله در مجموعه نگاه می‌کنند. یک نگاه از بیرون و از بالا به دستگاه قضایی وقتی می‌شود طبیعتا ما باید برای تحول که خواست رهبر معظم انقلاب است برنامه‌ریزی کنیم، این در برنامه هفتم توسعه دیده شده است. قانون برنامه هفتم توسعه یک فصل مُشبِعی در مورد دستگاه قضایی دارد که این نگاه از بیرون است.

او با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه، بخش دستگاه قضایی که جزء فصل‌های آخر است را مطالعه کرده‌ام، گفت: هدف‌گذاری‌هایی برای توسعه و تحول دستگاه قضایی در طول ۵ سال آینده شده است. رهبر انقلاب سال گذشته به رئیس قوه جناب آقای اژه‌ای گفتند و نهایتا در سیاست‌های کلی برنامه هفتم نوشته‌اند. 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ضمن گلایه از کاندیدا‌های ریاست جمهوری، گفت: یک عزیزی از کاندیدا‌ها گفته است به ما چه ارتباطی دارد که کسی دیگر برنامه نوشته است و ما اجرا کنیم؟ ما واقعا گله‌مندیم. این نوع حرف زدن رنج‌آور است.

آیت‌الله دژکام افزود: سه سال مجلس، دولت و شورای نگهبان تلاش کرده‌اند و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است و حال بگوییم ما رئیس جمهور شده ایم و هر کاری دلمان می‌خواهد انجام می‌دهیم و برنامه مهم نیست؟ ببینید به طور مثال هشت هزار میلیارد تومان درآمد تحصیل شده تا برای محیط زیست و تولید بنزین مناسب تخصیص داده شود، اما یک ریال تخصیص نداده‌اند و بعد سوال پیش می‌آید چرا آلودگی هوا اینقدر است؟

او گفت: قاضی باید کمک مردم دهد و برای خود شما در قانون برنامه هفتم توسعه حقوقی تعیین شده و اهدافی در نظر گرفته شده است و اگر از اینها دستگاه قضایی استان فارس مطلع نباشد در پایان برنامه به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. برای دستگاه قضایی و تحول آن در قانون هفتم توسعه هدفگذاری شده است و اگر نداشته باشیم نمی‌توانیم جوابگوی مردم باشیم به خصوص که جمعیت زیاد شده و مسائل شما زیادتر خواهد شد.

امام جمعه شیراز گفت: ما ۵ سال برنامه داریم و در پایان برنامه باید احساس کنیم در راستای چیزی که قانون برنامه مشخص کرده است تحول قضایی و توسعه قضایی رخ داده باشد.

آیت‌الله دژکام در ادامه به جا به جایی و انتقال زندان اشاره کرد و گفت: نمی‌توان این موضوع را نادیده بگیریم و بعد بخواهیم خدمات مناسب ارائه شود و بنده می‌دانم محدودیت‌هایی دارید و قاعده کار این است که جدیت و همراهی بیشتری از دستگاه اجرایی در خدمت دستگاه قضایی ببینیم، مجموعه‌های دیگر را به خدمت دستگاه قضایی بیاوریم و اگر می‌خواهیم چنین کار‌های بزرگی انجام گیرد مسلما استانداری، شهرداری و فرمانداری باید پای کار بیایند تا خدمت لازم ارائه شود.

او در پایان تصریح کرد: ما در موضوع قضا اسلامی یک بحثی داریم که آیا هدف از قضاوت فَصلِ دعاوی است تا دعوا فیصله پیدا کند یا اینکه غرض احقاق حق است؟ طبیعی این است که احقاق حق و اجرای عدالت هدف اصلی است ولی می‌دانیم مواردی است که هرچه تلاش می‌کنیم این اتفاق نمی‌افتد بنابراین ضمن اینکه هدف اصلی اجرای عدالت و احقاق حق است یک جا‌هایی باید تن دهیم به اینکه فصل دعوا شده باشد و پرونده مختومه شود، اما این می‌ماند برای یک روز دیگری.

نظر شما