شناسهٔ خبر: 37769254 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگرانی فزاینده کاربران شبکه‌های اجتماعی از شیوع کرونای چینی

تهران- ایرنا- شیوع کرونا ویروس ناشناخته چینی که تاکنون ۹ قربانی گرفته و صدها تن به آن مبتلا شده‌اند، دستپاچگی و نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته و به انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در این خصوص منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بی. بی. سی انگلیسی، کاربران توییتری از آن نگرانند که ویروس مرموزی که به تازگی در چین شیوع پیدا کرده و مواردی از ابتلای به آن در برخی کشورهای دیگر چون ژاپن، کره جنوبی، تایلند و حتی آمریکا نیز مشاهده شده است، به ایجاد یک همه‌گیری مرگبار در مقیاس ویروس سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ منجر شود.

با وجود تلاش‌ سازمان‌های بهداشتی برای آگاهی بخشی و آرام کردن جو حاکم، برخی کاربران به انتشار اطلاعات غلط و گمراه کننده مشغولند.

مقامات می‌کوشند تا در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی در مورد این بیماری اطلاع‌رسانی و از انتشار اطلاعات نادرست در این باره جلوگیری کنند.

به عنوان نمونه، شعبه سازمان بهداشت جهانی در فیلیپین پس از انتشار خبر نادرست ابتلای یک کودک ۵ ساله اهل ووهان به کرونای چینی، ویدئویی را منتشر کرده است که در مورد کروناویروس‌ها و درمان آن‌ها توضیح می‌دهد.

با این حال شایعات تایید نشده‌ بر روی توییتر معمولا توسط کاربران در زیر پست‌های خبری کامنت می‌شود. برای مثال، در یکی از این کامنت‌ها کاربری مدعی شده در شهرهای آمریکایی به سبک‌ فیلم‌های علمی و تخیلی، کمپ‌های قرنطینه تشکیل شده است.

متن یکی از پربازدیدترین پست‌ها در این‌باره که یک هزار و ۲۰۰ بار ریتوییت شده، این است: «چرا هیچ کس در مورد کروناویروس و این که تاکنون جان ۴ نفر را گرفته، صحبت نمی‌کند؟ »

این توییت در زمان انتشار بر پایه شایعات موجود در مورد مرگ یک پسر در شهر سبوی فیلیپین نوشته شده بود. وقتی همان کاربر در توییت دیگری گفته خود را اصلاح کرد، تنها ۴ کاربر آن را بازنشر دادند.

از سوی دیگر ادبیات نامناسب رسانه‌های جهان که این ویروس را به عنوان خطری بزرگ برای بهداشت جهانی نشان می‌دهند نیز به توقف این جریان کمکی نمی‌کند.

در تاریخ ۲۱ ژانویه، نیویورک تایمز در توییتی از این بحران با عنوان "یک ویروس تنفسی جدید و اسرارآمیز" یاد کرد که این باور را القا می‌کرد که مقامات مربوطه اطلاعات چندانی در مورد کرونای چینی ندارند. با این حال لینکی که با عنوان «چین امکان انتقال انسان به انسان کروناویروس جدید را تایید کرد» که در زیر این توییت قرار داده شده بود و نشان می‌داد اطلاعات کافی در این باره وجود دارد، چندان به چشم کاربران نمی‌آمد.

علاوه بر این، با توجه به بی‌اعتمادی کاربران شبکه‌های اجتماعی به گفته‌های حکومت‌ها و آژانس‌های دولتی، این که این کاربران گفته مقاماتشان را باور نمی‌کنند، چندان عجیب نیست.

مقامات بهداشت چین امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که شمار قربانیان این ویروس به ۹ نفر رسیده و مبتلایان آن به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته است.

این ویروس مرموز ابتدا از بازار آبزیان شهر ووهان شیوع پیدا کرد و تاکنون به بیش از ۲۰ شهر چین و چندین کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، کره جنوبی،  ژاپن و تایلند سرایت کرده است، جزیره تایوان هم تایید کرده که یک مبتلا به این ویروس را شناسایی کرده است.

در تازه‌ترین مورد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اولین مورد از ویروس چینی "کرونا" در ایالت واشنگتن تایید شده است. براساس این اطلاعیه، بیمار ایالت واشنگتن، مردی ۳۰ ساله است که به تازگی به شهر ووهان سفر کرده بود.   

نظر شما