شناسهٔ خبر: 68681464 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان به ایسنا خبر داد

۳ برنامه سازمان همکاری‌های فناورانه بین‌المللی در توسعه هوش مصنوعی

مریم رضایی

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حوزه هوش مصنوعی را حوزه‌ای دانست که در آن همکاری‌های بین‌المللی بسیار مهم است، گفت: در این راستا ما بر «تبادل فناوری»، «تسهیل‌گری تعاملات بین‌المللی» و «در اولویت قرار دادن هوش مصنوعی به عنوان یکی از محورهای کلیدی گفت‌وگوهای بین‌المللی» متمرکز شدیم.

صاحب‌خبر -

دکتر حسین میرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص توسعه زیر ساخت‌های هوش مصنوعی در کشور، گفت: حوزه هوش مصنوعی حوزه‌ای است که همکاری‌های بین‌المللی در آن بسیار مهم است، ضمن آنکه این حوزه هم جزء اولویت‌های کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توانمندی‌هایی در بخش‌های مختلف در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا وجود دارد، اظهار کرد: اگر این توانمندی‌ها هم افزا شوند، می‌توانیم به افق‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، دست یابیم؛ از این رو یکی از پایه‌های مهم توسعه هوش مصنوعی، استفاده از ظرفیت و شبکه‌سازی بین‌المللی است.

میرآبادی خاطر نشان کرد: در این زمینه سازمان تعاملات علمی و فناوری برنامه‌هایی را در نظر دارد تا توسعه جدی صورت گیرد.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی با اشاره به ایجاد سازمان ملی هوش مصنوعی در کشور،‌ اظهار کرد: ما در بعد بین‌المللی یکی از بازوهای این سازمان هستیم و با این سازمان همکاری داریم.

وی اضافه کرد: در تعاملاتی که با کشورهای مختلف داریم، یکی از محورهای گفت‌وگوهای ما، حوزه هوش مصنوعی است که شامل تبادل دانشمندان، تبادل فناوران فعال در حوزه هوش مصنوعی و تعریف پروژه‌های مشترک می‌شود. در تعریف پروژه‌های مشترک علاوه بر یادگیری، توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت.

میرآبادی با تاکید بر اینکه همکاری‌های فناورانه مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از اولویت‌های سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی است، خاطر نشان کرد: این برنامه با همکاری سازمان هوش مصنوعی در حال تدوین است، ولی گفتمان ما با کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی شروع شده و یکی از محورهایی که با کشورهای مورد مذاکره داریم، در حوزه هوش مصنوعی است.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی با تاکید بر اینکه این سازمان در حوزه توسعه هوش مصنوعی، نقش تسهیل‌گری تعاملات بین‌المللی را دارد، اظهار کرد: در این راستا در زمینه «تبادل فناوری»، «تسهیل‌گری تعاملات بین‌المللی» و «در اولویت قرار دادن هوش مصنوعی به عنوان یکی از محورهای کلیدی گفت‌وگوهای بین‌المللی» متمرکز شدیم و اقداماتی را در این سازمان در دستور کار قرار دادیم.

وی نقل و انتقال پول را یکی از پایه‌های تجارت بین‌المللی دانست و گفت: ما سازوکارهایی در این زمینه داریم که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یافته و در حال حاضر این سازوکارها قابل بهره‌برداری است، ولی به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه تجارت بین‌المللی وجود دارد، امکان اعلام عمومی این سازوکارها وجود ندارد.

میرآبادی اظهار کرد: از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها سازوکار انتقال پول را برای تجارت بین‌المللی خود یافته‌اند و آنهایی که در این زمینه چالش دارند، با راهکارهایی که مطرح شده می‌توانند این موانع را برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴ شرکت دانش‌بنیان داریم که توسعه کسب و کار آنها مبتنی بر نقل و انتقال بین‌المللی است و آنها این خدمات را ارائه می‌دهند و ما برای آنها تسهیل‌گری را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

نظر شما