شناسهٔ خبر: 37771127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

شوک ویروس کرونا به بازارهای شرق آسیا

صاحب‌خبر -

شوک ویروس کرونا به بازارهای شرق آسیا

پکن- ایرنا- با شیوع سریع ویروس مرموز ذات الریه در چین که به ویروس کرونا شهرت یافته و از شهری به نام ووهان در مرکز چین به دیگر مناطق سرایت کرده، شوک سنگینی به بازارهای اوراق بهادار و صنایع خدماتی شرق آسیا به ویژه چین وارد شده است.

به گزارش ایرنا به دنبال افزایش نگرانی ها نسبت به شیوع این ویروس، شاخص سهام «هان سینگ» در هنگ کنگ نزدیک به ۲.۸ درصد، سهام بازار شانگهای ۱.۴ درصد و شهر شنژن در جنوب چین هم ۱.۳ درصد افت کرده است.

گزارش ها حاکی است هر چه بیشتر اخبار مربوط به شیوع این ویروس در شهرهای دیگر چین و کشورهای مختلف منتشر می شود به همان نسبت رشد بازارهای اوراق بهادار کاهش می یابد.

از آنجا که شهرهای مختلف چین،  منطقه هنگ کنگ و برخی از کشورهای دیگر هنوز تجربه تلخ شیوع ویروس مرگبار سارس را در سال ۲۰۰۲ میلادی فراموش نکرده اند شیوع یک ویروس از همین خانواده بر نگرانی ها افزوده است.

بیماری مرگبار سارس ناشی از انتشار ویروسی بود که از انسان به انسان منتقل می شد و در کوتاهترین زمان ممکن پس از تنفس فرد بیمار،  دیگر اطرافیان نیز آلوده می شدند و به کام مرگ می رفتند این ویروس در مدت نزدیک به ۳ ماه جان بیش از ۷۰۰ نفر را در سراسر دنیا گرفت.

آمارها نشان می دهد شمار ورودی ها به هتل ها،  رستوران ها و سالن های پذیرایی،  پارک ها و گردشگاه ها کاهش چشمگیری یافته است و خطوط هوایی نیز از کاهش تدریجی مسافران خبر می دهند.

نزدیک به ۱۷ سال قبل وقتی ویروس سارس در هنگ کنگ و چین نیز شایع شد بسیاری از خطوط گردشگری خارجی سفرهای گروهی به چین را لغو کردند و فروشگاه ها و بسیاری از مکان های عمومی تخلیه شد.

 توزیع جغرافیایی اپیدمی کرونا در چین / منبع مرکز بهداشت شهر ووهان استان “خو بی”

همزمان اگر کسی در منطقه ای به این بیماری مبتلا می شد کل آن منطقه در قرنطینه قرار می گرفت و ساکنانش حق خروج از آنجا را نداشتند و این شامل همه بناهای مسکونی نیز می شد.

ویروس مرموز ووهان نیز از بازار محلی در همین شهر که مخصوص حیوانات زنده از مرغ گرفته تا مار و ماهی بود شیوع پیدا کرده و به بیش از ۲۰ شهر چین و چندین کشور دیگر شامل آمریکا، استرالیا، کره جنوبی،  ژاپن و تایلند انتقال یافته است جزیره تایوان هم تایید کرده که یک مبتلا به این ویروس را شناسایی کرده است.

ایرچاینا ناوگان هوایی چین اعلام کرده که شمار مسافرانش به برخی از شهرهای دیگر مانند شانگهای و هنگ کنگ کاهش یافته است.

در تازه ترین مورد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اولین مورد از ویروس چینی “کرونا” در ایالت واشنگتن تایید شده است براساس این اطلاعیه، بیمار ایالت واشنگتن، مردی ۳۰ ساله است که به تازگی به شهر ووهان سفر کرده است.

تازه ترین خبرها در چین حاکی از مرگ ۹ تن و ابتلا ۴۴۰ تن به این بیماری است در همین راستا سازمان بهداشت جهانی همزمان با گسترش این ویروس به شهرهای بیشتری در چین، خواستار برگزاری نشست اضطراری برای بررسی این بحران شد./ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما