شناسهٔ خبر: 37578910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر اجتماعی:

عمق فاجعه سیل سیستان و بلوچستان بعد از فرونشست آب روشن می‌شود

استان‌ها - ایرنا - پژوهشگر اجتماعی و فعال مدنی در سیستان و بلوچستان با اشاره به وقوع سیل اخیر و خسارات شدید به این استان گفت: عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که آب، فرونشیند.

صاحب‌خبر -

«عبدالوهاب شهلی بُر» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در زمان حاضر، شمار زیادی دام به خاطر سیل اخیر تلف شده و روی آب مانده است و مسئولان بهداشتی باید هر چه سریع تر نسبت به سمپاشی دام های تلف شده اقدام کنند زیرا در غیر این صورت مردم منطقه با مشکل بهداشتی روبرو می‌شوند.

وی این هشدار را هم داد که یکی از مشکلات بهداشتی سیل‌زده ها زمان فرونشست آب، گسترش بیماری های عفونی است.

این فعال مدنی در سیستان و بلوچستان در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که با وجود شدت فاجعه سیل اخیر در منطقه، متاسفانه انعکاس فاجعه از سوی رسانه ها، ضعیف بوده است و بسیاری از هموطنان شاید از مشکلات به بار آمده در استان سیستان و بلوچستان، به اندازه کافی مطلع نباشند.

شهلی بُر همچنین گفت که حدود ۹۰ درصد خانه های در مسیر سیل، خشت و گلی است که متاسفانه بیشتر آنان به ویژه در منطقه دشتیاری از بین رفته و تا آنجایی که اطلاع دارد چادر امدادی به علت بسته بودن راه های دسترسی برای بیشتر مردم توزیع نشده است.

وی اظهار داشت: هرچند امدادگران به ویژه امدادگران جمعیت هلال احمر مشغول امدادرسانی به سیل‌زده ها هستند اما مردم منطقه به کمک های بیشتری نیاز دارند که وسایل گرمایشی، بخصوص بعد از باران که هوا سردتر هم می شود و نیز کالاهای ضروری از جمله لباس و پتو و نیز اقلام خوراکی از جمله نیازهای آنان است.

او منطقه دشتیاری را از مناطق پرخطر از لحاظ خسارات ناشی از سیل بیان کرد و اظهار داشت: این منطقه، دشت و مسطح است و آب های دو رودخانه سرباز و کاجو از این منطقه به سمت دریا می رود. در زمان حاضر هم دریچه های سد زیردان، از آنجا که پر از آب شده، گشوده شده و در دشت دشتیاری جاری است که به علت همین جاری شدن، جاده های دسترسی و همچنین دام مردم از بین رفته است.

وی با یادآوری این مطلب که زیر ساخت های جاده ای این استان به طور کلی در حالت عادی، ضعیف است نیاز منطقه به بالگرد و امداد رسانی با این وسیله را بسیار مهم دانست و از مسئولان خواست تا با اعزام بالگردها، سریع تر به مردم سیلزده کمک کنند.

شهلی بُر از مشارکت برخی هموطنان ساکن در سیستان و بلوچستان گفت که از تمام امکانات موجود برای کمک به سیل‌زده ها استفاده می کنند که کمک ماهیگیران چابهاری از جمله این کمک ها است.

او افزود: برخی ماهیگیران چابهاری با لنج و قایق های خود اقدام به کمک رسانی به سیلزده ها کرده اند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: بیشترین تخریب ها، در دشتیاری  و در زرآباد رخ داده است. همچنین ۲۰ کیلومتر از مسیر جاده چابهار – بندرعباس هم زیر آب است.

چهار هزار هکتار باغ موز بر اثر سیل از بین رفت

این فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان همچنین به خسارت سیل به بخش کشاورزی این استان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمان حاضر چهار هزار هکتار باغ موز و نیز ۱۰ هزار هکتار کشت خارج از فصل ( مثل کشت هندوانه و طالبی) بر اثر سیل از بین رفته است.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است. بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد. 

شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.
اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است. به عنوان مثال به گفته ضیاء الحق هاشمزهی فرماندار نیکشهر امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود و به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.

بر اساس این گزارش، با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

نظر شما