شناسهٔ خبر: 37561186 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امداد رسانی به سیلزدگان چابهار تنها با قایق و بالگرد

چابهار- ایرنا- امداد رسانی به سیلزدگان، افراد گرفتار در سیلاب، بیماران و جابجایی نیروهای امدادی و مسوولان برای رسیدگی به وضعیت مردم در بخش‌های دشتیاری، پلان، پیرسهراب، عورکی و بحش مرکزی چابهار تنها با قایق و بالگرد میسر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، راه‌های مواصلاتی بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ روستای شهرستان چابهار در پی طغیان رودخانه‌های باهوکلات وکاجو قطع و تخریب شده است.

 بارندگی‌های سیل آسای ۴۸ ساعت گذشته در جنوب سیستان وبلوچستان و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های سرباز، قصرقند، نیکشهر و فنوج سبب شده تا سدهای زیردان ساربوک، پیشین سرباز و خیرآباد نیکشهر سرریز شده و آبهای رودخانه‌های فصلی به طرف چابهار و کنارک سرازیر شود.

منطقه دشتیاری چابهار همانطور که از نامش پیداست یک منطقه وسیع و دشت مانند است که سیلاب رودخانه کاجو که از دهستان مهبان نیکشهر و منطقه قصرقند و حوزه بخش آهوران سرچشمه می‌گیرد سبب شده تا ظرفیت سد ۲۰۷ میلیون مترمکعبی زیردان در پایین دست شهر ساربوک و بالادست دهستان پیرسهراب تکمیل و آب آن سرریز و با شدت زیادی به طرف بخش‌های پلان، مرکزی و دشتیاری سرازیر شود.

بیشتر آب‌های حوزه نیکشهر و فنوج به طرف زرآباد کنارک سرازیر و سپس به دریای عمان می‌ریزد، زیرساخت‌های راه بویژه کشاورزی و دام‌های مردم این منطقه نیز بشدت آسیب دیده و هزاران هکتار اراضی کشاورزی و صدها دام مردم تلف شده و به واحدهای مسکونی روستاییان خسارت جدی وارد شده است.

به گفته شاهدان و برخی از مردم روستاهای حوزه دشتیاری چابهار حجم آب فعلی رودخانه‌ها حتی در توفان گونو چند سال قبل بیشتر بوده و سبب شده هر چی در مسیر باشد با خود ببرد و به زیرساخت‌ها خسارت سنگینی وارد کند.

محمد جدگال یکی از شهروندان چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسیاری از مردم برای نجات جان خود به بالای درختان رفته و تا ساعت‌ها و برخی از روز گذشته تا امروز در سیلاب گرفتار بودند.

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه تنها نیروهای امدادی و مسوولان به موقع حضور پیدا کرده‌اند ولی خدمات قابل توجهی به دلیل عدم دسترسی انجام نشده و حتی آب معدنی، نان، مواد غذایی و پتو نیز که با همت مردم محلی جمع آوری شده بود، به دلیل عدم وجود بالگرد به دست سیلزدگان نرسیده است.

شه بخش گرگیج از خدمات رسانی‌ها و امدادرسانی‌های اندک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از روستاها بعد از گذشت ۴۸ ساعت همچنان برق و تلفن آنها قطع است و بیشتر نیروهای مردمی به خدمات رسانی مشغول هستند و به دلیل قطعی تلفن و اینترنت خبری از وضعیت خسارت‌ها، یا فوتی‌ها و مفقودی‌های احتمالی خبری نیست.

وی بیان کرد: از روستای فقیرزهی تا معلم بازار، ۱۵ روستای منطقه عورکی پلان، پنج روستای منطقه ریپگها، منطقه دجها با ۹ روستا نیز در محاصره سیلاب هستند و تنها با قایق می‌توان خدمات رسانی کرد.

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار گفت: متاسفانه تا کنون خبری از بالگرد نیست و برخی مردم بیش‌از ۴۸ ساعت بالای درخت بوده اند و کسی به دادشان نرسیده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از مردم پیش از ورود سیلاب به مناطق امن، بالای تپه‌ها و کوه‌ها پناه برده‌اند که منجر به کاهش خسارت‌ها شده است. 

گرگیچ از مردم ومسوولان بویژه خیران کشوری خواست نسبت به تامین آب معدنی، موادغذایی، پوشاک و پتو اقدام کنند.

راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای چابهار همچنان مسدود است

 معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای حوزه بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان همچنان قطع است و بارندگی‌های سیل آسا خسارت‌های زیادی به بخش‌های زیرساختی شامل راه، کشاورزی، آب، تلفن، واحدهای مسکونی و غیره وارد کرده است.

حمدل بامری اظهار داشت: سرریز شدن آب سد زیردان در بالادست دشتیاری و پلان و حجم بالای سیلاب رودخانه کاجو به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی پایین دست خسارت‌های سنگینی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب سرریز شده از جاده در محدوده نوبندیان به راه ترانزیتی چابهار- سرباز در بیش از ۱۰ نقطه خسارت جدی وارد کرده و این راه فعلا بسته است، خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی و رسیدن به روستاها از امروز ظهر بالگرد اعزام شده و در حال توزیع کمک به مردم است، اما این امدارسانی مورد قبول نیست و با توجه به حجم بالای خسارت ها به زیرساخت ها و مشکلات مردم برای عدم دسترسی به سایر نقاط درخواست پنج فروند بالگرد را داریم.

فرماندار چابهار با بیان اینکه درخواست اعزام بالگرد و نیروهای امدادی و کمک های فوری از سایر شهرستانها و استانها را داریم، افزود: برای برخی نقاط با هماهنگی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان ۳۲ فروند قایق آماده شده و از صبح امروز در حال امدادرسانی و حضور در نقاط مختلف روستاهای گرفتار در سیلاب هستند.

وی ادامه داد: خسارت های وارد شده به راه، واحدهای مسکونی و زیرساخت ها و کشاورزی پس از جمع بندی اعلام خواهد لذا ضروری است پیش از هر چیز هموطنان و مسوولان برای امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل همت کنند.

بامری تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰۷ میلیمتر باران در حوزه دشتیاری و ۸۵ میلیمتر در چابهار باریده است و بیشتر مشکلات با سرریز شدن آب سدهای زیردان و پیشین بوده که براساس اعلام اداره امور آب بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب سرریز و به حوزه روستاهای دشتیاری و پلان رسیده و به واحدهای مسکونی مردم وارد شده و خسارت جدی به زمین های کشاورزی و زیرساخت ها وارد کرده است.

وی گفت: این سلاب به بیش از سه هزار هکتار اراضی کشاورزی خسارت سنگین وارد و تخریب جاده های روستایی مشکلات زیادی را برای مردم و خدمات رسانی ایجاد کرده است.

فرماندار چابهار افزود: اکیپ های امداد و نجات و اعضای شورای اداری و شورای تامین در مناطق مختلف حضور دارند و در حال خدمات رسانی هستند که جا دارد از مردم و مسوولان تشکر ویژه شود.

وی ادامه داد: دامهای مردم تلف شده و کشاورزی از بین رفته و آب در خانه های مردم نفوذ کرده به همین سبب نیازمند همت ملی برای کاهش خسارت ها و امدادرسانی به مردم هستیم.

۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری چابهار ارسال شد

 مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری و پلان چابهار ارسال شد تا امدادگران بتوانند سریعتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.

محمد شهلی‌بر اظهار داشت: تنها راه دسترسی به مردم در نقاط مختلف روستایی استفاده از قایق است که به همین منظور اقدامات لازم برای اعزام انجام شده و هم اینک در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

وی بیان کرد: کمک به سیل زدگان از وظایف تمام قشرهای مختلف مردم و مسوولان است و هم اینک با اکیپ کامل در منطقه و روستاهای دشتیاری مشغول به خدمت هستیم.

وی افزود: صیادان نیز به کمک مردم شتافته و در حال کمک رسانی و ارائه خدمات هستند.

بخشدار دشتیاری چابهار نیز گفت: در محاصره کامل سیلاب هستیم و هیچ راه دسترسی بجز قایق برای امدادرسانی نیست.

جمشید سارانی بیان کرد: رودخانه باهوکلات روستاهای منطقه دلگان‌ها  شامل «نکوچ ، چیلسر باهو ، دور و کلرایی» را در معرض محاصره قرار داده است و راه ریمدان از پل سنگان بدلیل طغیان رودخانه بسته شده و سیل بطرف نوبندیان و دیزی و هلگداری ها سرازیر است.

وی ادامه داد: پل گرگروک دشتیاری به زیر آب رفته و راه اصلی چابهار به راسک و روستاهای دهستان باهوکلات کاملا بسته شده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم با مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان برای اعزام چند فروند بالگرد انجام شده و با توجه به اینکه اکثر مسیرهای ارتباطی این منطقه بر اثر سیل و سیلاب بسته است تنها راه امداد رسانی هوایی و یا استفاده از قایق است.

بخشدار دشتیاری چابهار گفت: همچنین هماهنگی لازم با جمعیت هلال احمر استان برای  تامین اقلام مورد نیاز (وسایل گرمایشی ، پتو ،موکت،  چادر ، مواد غذایی و سایر ملزومات)  برای شهروندان و مردم سیل زده نیز انجام و در حال ارسال کمک هستند.

سارانی افزود: ساماندهی و بسیج کلیه ماشین آلات سنگین سازمان ها، ادارات کل و دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات به روستاهایی در محاصره سیل و خسارات از جمله اقدامات است.

وی ساماندهی و اعزام اکیپ های مختلف و حضور مدیران دستگاههای اجرایی با هدف بررسی مشکلات مردم سیل زده در سطح بخش دشتیاری را از دیگر اقدامات عنوان کرد و از تلاش های اعضای شورای اداری و شورای تامین برای خدمات رسانی بهتر به مردم این منطقه قدردانی کرد.

سیل مدارس دشتیاری چابهار را به تعطیلی کشاند

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: جاری بودن سیل و آبگرفتگی مدارس و واحدهای مسکونی سبب شده تا برای سومین روز متوالی مدارس بخش دشتیاری، پلان و دهستان پیرسهراب بخش مرکزی این شهرستان تعطیل شوند.

رحمدل بامری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام با توجه به آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و بنا بر تصمیم ستاد مدیریت بحران و عدم دسترسی دانش آموزان به مدارس و ضرورت صیانت از سلامت دانش آموزان و پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، مدارس کلیه مقاطع تحصیلی در دو شیفت صبح و عصر انجام شده است.

وی بیان کرد: منطقه دشتیاری همانگونه که از نامش پیداست بصورت دشت و اراضی سکونتی است که با بالا آمدن آب دچار آبگرفتگی و نفوذ آب شده و تردد بین روستاها و حتی داخل روستا سخت می شود.

وی با بیان اینکه از همه هموطنان و مسوولان استانی و کشوری تقاضای کمک و همکاری داریم،خاطرنشان کرد: هم اینک تنها راه دسترسی مردم با قایق و یا بالگرد است که امدارسانی در حال انجام است.

وی افزود: بیش از ۴۷ هزار دانش آموز در چابهار و حدود ۴۰ هزار دانش آموز در بخش های پلان و دشتیاری مشغول به تحصیل هستند و اکثر مدارس فاقد استانداردهای لازم و در مقابل سیل و بارندگی ها آسیب پذیر هستند.

مسیر ترانزیتی چابهار- سرباز همچنان بسته است

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: مسیر ترانزیتی چابهار- سرباز از روز گذشته تاکنون با گذشت بیش از ۴۰ ساعت همچنان بسته است.

رحمدل بامری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب سرریز شده از سد زیردان و باز بودن دریچه‌های این سد به شکل بی سابقه‌ای بالا آمده و بیش از ۱۰ نقطه جاده ترانزیتی چابهار - سرباز را تخریب کرده است.

وی بیان کرد: به دلیل بالا آمدن آب در منطقه دشتیاری، پلان، بخش مرکزی بویژه در عورکی، پیرسهراب و دلگانها صدها واحدمسکونی دچار آبگرفتگی و نفوذ آب شده و بسیاری از دام‌های سبک و سنگین تلف و هزاران هکتار اراضی کشاورزی تخریب شده است.

فرماندار چابهار گفت: حجم خسارت‌ها به دلیل جاری بودن تمامی آب‌های حاصل از بارندگی‌ها در شهرستان‌های سرباز، نیکشهر و قصرقند به محدوده شهرستان‌های چابهار و کنارک بالاست.

وی از ارسال کمک‌های انسان دوستانه برخی از مردم محلی و سایر مناطق کشور قدردانی کرد.

بامری ادامه داد: از مجموع ۴۴۸ روستا در شهرستان چابهار بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ روستا درگیر سیلاب هستند.

وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان چابهار خاکی و فاقد استاندارد برای تردد هستند و هم‌اینک با بالا آمدن آب جاده‌های شنی و خاکی تخریب و آسیب جدی دیده‌اند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان گفت: اعضای شورای اداری و مدیریت بحران در روستاها حضور دارند.

وی بیان کرد: هم‌اینک۴۲ فروند قایق از سوی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان آماده و به مردم در نقاط مختلف خدمات رسانی می‌کنند.

نظر شما