شناسهٔ خبر: 36301710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام حسن عسکری(ع) زمینه‌ساز عصر غیبت بود

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) بسترساز پذیرش شیعیان برای وضعیت جدید در عصر غیبت بود، گفت: امام یازدهم در فرصت‌های مناسب تلاش می‌کرد تا شیعیان را با جانشین خویش آشنا کرده و زمینه امامت حضرت ولی عصر(عج) را آماده کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام احمد رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، با بیان اینکه دوران امامت امام حسن عسکری(ع) مقارن با خلافت سه تن از خلفای عباسی بود، اظهار داشت: ایشان بنابر وظیفه الهی برای ایجاد حکومت برحق اسلامی و برقراری عدالت همه‌جانبه در برابر تمام انحرافات و کج روی‌های حاکمان بنی‌عباس همواره ایستادگی می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) تا آنجا که در توان داشتند با سخنان و عمل خود نارضایتی خود را به حکومت‌های سه‌گانه عباسی (حکومت معتز، مهتدی و معتمد) اعلام می‌کردند، بیان داشت: ایشان به دلیل احساس مسؤولیت، مقابل سیاست دولت ستمگر مقاومت کردند تا امت اسلامی از هرج‌ومرج حاکم و ابتذال رهایی یابد.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: دولت‌های ستمگر وقتی مقاومت آن حضرت(ع) را می‌دیدند به مقابله با آن حضرت(ع) پرداختند و با ایجاد محدودیت‌های سیاسی و غیره آن حضرت(ع) را در فشار و زندان قرار دادند.

رضایی با بیان اینکه سیره و سنت امام حسن عسکری(ع) همراه با حکمت بود، اضافه کرد: از فعالیت‌های سیاسی ایشان می‌توان به تقویت و توجیه سیاسی رجال شیعه در جهت حمایت از آرمان‌های برتر تشیع اشاره کرد که این مهم باعث شد که آنان توانایی مسؤولیت بزرگ اجتماعی و سیاسی و وظایف دینی خود را به‌درستی کسب کنند.

وی امام حسن عسکری(ع) را بسترساز پذیرش شیعیان برای وضعیت جدید در عصر غیبت دانست و مطرح کرد: این امام(ع) با اثبات ولادت حضرت مهدی(عج) همراه با ظرافتی بی‌سابقه به محبان خاص از اطراف، به‌خصوص قم، شهرری، تهران و کاشان که مناطق شیعه‌نشین بودند به انجام رساندند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: امام یازدهم در فرصت‌های مناسب تلاش می‌کرد تا شیعیان را با جانشین خویش آشنا کرده و زمینه امامت حضرت ولی عصر(عج) را آماده کند و به این وسیله موضوع امامت حضرت مهدی(ع) را برای پیروان آن حضرت مشخص شود.

رضایی افزود: عبادت و بندگی خداوند سبحان، زهد و ساده‌زیستی، سخاوت و بخشش از مهم‌ترین خصوصیات امام یازدهم بود و دستان سخاوتمند حضرت گره‌گشای شیعیان و دوستدارنش بود و در بذل و بخشش کسی مانند ایشان نبود.

وی تربیت شاگردان شایسته را از دیگر اقدامات امام یازدهم ذکر و عنوان کرد: این امام همام در زمینه تربیت شاگرد اهتمام خاصی داشت و شیعیان مخلص و انسان‌های شایسته و با استعداد را برای تبلیغ معارف عالی اسلام و نشر و گسترش فرهنگ امامت و آنان را برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی مخالفین و مناظرات علمی و گسترش احادیث اهل‌ بیت(ع) آماده می‌کرد.

کارشناس مسائل مذهبی بر ضرورت الگوبرداری از سیره ائمه (علیهم‌السلام) تأکید کرد و گفت: اهل بیت (علیهم‌السلام) اهل عمل و کوشش و فعالیت در راه خدا بودند و پیروان خویش را از تنبلی، بی‌حالی، سستی و ضعف بازداشته و به سعی و تلاش همه جانبه فرا خوانده‌اند.

رضایی تأکید کرد: امروز دشمن با در اختیار داشتن شبکه‌های مختلف اجتماعی و مجازی در تلاش برای گرفتن ایمان از فرزندانمان است لذا خانواده‌ها اجازه ندهند که دشمن ایمان فرزندان این مرز و بوم را بگیرد.

وی ایمان و توکل به خدا را مهم‌ترین پیام امام حسن عسکری(ع) به مسلمانان ذکر کرد و افزود: دشمن برای گرفتن ارزش‌ها و کمرنگ کردن آن بسیار در تلاش است و تمام تلاش دشمن برای تغییر سبک زندگی مسلمانان و جداکردن مردم از قرآن و اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام/69039/ج

نظر شما