شناسهٔ خبر: 34923377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه‎های دولتی پاسخگوی نیاز اشتغال گلستان نیست/ اقتصاد مردمی شود

استاندار گلستان گفت: با کلنگ‎زنی و افتتاح پروژه‎های هفته دولت در گلستان برای 2 هزار و 818 نفر اشتغالزایی می‎شود اما تعداد جوانان بیکار در استان 80 هزار نفر است و این میزان اشتغال ایجاد شده با تعداد بیکاران قابل مقایسه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هادی حق‎شناس بعد از ظهر امروز در مراسم متمرکز افتتاح پروژه‎های هفته دولت شهرستان گرگان در کانون طاها گرگان، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: طول عمر شهید رجایی بسیار کوتاه بود، ایشان تنها 28 روز تصدی ریاست جمهوری را بر عهده داشتند و با احتساب دوره نخست‎وزیری، دوران مسؤولیت ایشان یک سال به طول انجامید و کسی که کمتر از یک سال رئیس جمهور و نخست وزیر بوده اینطور نامش ماندگار شده است.

* رفتار بی‎تکلف و مردمی راز ماندگاری شهیدان رجایی و باهنر

وی با بیان اینکه رفتار بی‎تکلف و مردمی شهیدان رجایی و باهنر موجب ماندگاری نام آنها شده است، افزود: مدیران نباید به کمیت و ماندگاری در یک پست و مسؤولیت توجه کنند بلکه ملاک آنها باید کیفیت و اثرگذاری در مسؤولیت موردنظر باشد.

استاندار گلستان با اشاره به مقایسه پروژه‎های هفته دولت در گلستان در سال 1392 و 1398 تصریح کرد: در سال 1392، 219 میلیارد تومان پروژه اقتصادی و عمرانی در گلستان افتتاح شده است اما امروز تنها در گرگان 600 میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است.

حق‎شناس از افتتاح و کلنگ‎زنی 2 هزار و 372 پروژه با اعتبار یک هزار  886 میلیارد تومان طی هفته دولت در استان گلستان خبر داد و اذعان کرد: پیش‎بینی می‎شود با کلنگ‎زنی و افتتاح پروژه‎های هفته دولت در گلستان برای 2 هزار و 818 نفر اشتغالزایی شود اما تعداد جوانان بیکار در استان 80 هزار نفر است و این میزان اشتغال ایجاد شده با تعداد  بیکاران قابل مقایسه نیست.

وی متذکر شد: به طور قطع ایجاد حدود 3 هزار شغل در هفته دولت پاسخگوی نیاز اشتغال استان گلستان نیست، از طرفی در حدود 70 هزار دانشجو نیز در دانشگاه‎های استان مشغول به تحصیل هستند که بخش عمده‎ای از آنها بومی گلستان هستند و با این آمار از فارغ‎التحصیلان دانشگاهی، پروژه‎های دولتی پاسخگوی بیکاران گلستان نیست.

*نباید از واژه «بخش خصوصی» هراس داشته باشیم

استاندار گلستان با بیان اینکه کل اعتبارات استان گلستان یک هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: به طور قطع با این میزان اعتبار نمی‎توان مشکل اشتغال تمام استان گلستان را حل کرد اما راهکار آن است که اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و از واژه «بخش خصوصی» هراس نداشته باشیم.

حق‎شناس با اشاره به بروکراسی اداری در برخی بخش‎ها از جمله در جذب سرمایه‎گذار یادآور شد: برخی از مشکلات مانند نرخ تورم و یا چالش‎های کشورمان با کشورهای خارجی مربوط به استان گلستان نیست اما برخی از مشکلات در استان قابل حل است.

وی با بیان اینکه رونق مراودات تجاری و بازرگانی با استان‎ها و کشورهای همجوار ظرفیتی برای کاهش نرخ بیکاری در گلستان است، افزود: 31 استان در کشور وجود دارد که تنها چهار استان از ظرفیت مرز زمینی و دریایی بهره‎مند هستند که یکی از آنها گلستان است

* عدم استفاده درست از ظرفیت بی‎نظیر مرز در گلستان

استاندار گلستان تأکید کرد: متأسفانه طی این سال‎ها از مرز زمینی و دریایی در گلستان به درستی استفاده نشده، این در حالی است که مرز یک ظرفیت بی‎نظیر برای گلستان به‎شمار می‎رود.

حق‎شناس یادآور شد: طبیعی است که وقتی از ظرفیت‎های استان گلستان به‎درستی استفاده نکنیم نرخ بیکاری در استان دورقمی شود.

وی بر لزوم رونق صنایع تبدیلی کشاورزی در گلستان تأکید کرد و با اشاره به کیفیت مطلوب و مرغوبیت گندم استان گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان باید گندم تولیدی خود را به دلیل کیفیت به استان دیگر صادر کنند تا با گندم دیگر استان‎ها ترکیب و تبدیل به آرد شود اما این سوال مطرح می‎شود که چرا این کار در استان گلستان انجام نشود تا بخشی از اشتغالزایی از این طریق رقم بخورد؟

استاندار گلستان با بیان اینکه سعی خواهیم کرد تهدید سیل را تبدیل به فرصت کنیم، گفت: در همین راستا امسال سد نیمه‎کاره را تکمیل می‎کنیم، لایروبی رودخانه‎ها را به سرانجام خواهیم رساند و دریچه سدهایی که تاکنون باز نشده بود را باز خواهیم کرد.

حق‎شناس با اشاره به اینکه اصل کار ما تلاش برای بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ بیکاری است، ابراز کرد: با کاهش نرخ بیکاری بسیاری از آسیب‎های اجتماعی کاهش می‎یابد.

انتهای پیام/83018/

نظر شما