شناسهٔ خبر: 33961699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشارکت 1.5 میلیون اصفهانی در بسیج ملی کنترل فشارخون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در استان اصفهان، فشارخون حدود 1 میلیون و 510 هزار نفر اندازه‌گیری شد.

صاحب‌خبر -

کمال حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار کرد: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در استان اصفهان، فشارخون حدود 1 میلیون و 510 هزار نفر اندازه‌گیری شد که از این تعداد 922 هزار نفر به مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی و 588 هزار نفر به ایستگاه‌های سطح شهر مراجعه کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون که از 17 خرداد آغاز شد و تا 15 تیر ادامه داشت، هزار نقطه، فشارخون افراد بالای 30 سال را اندازه‌گیری کردند.

وی عنوان کرد: فشارخون 14 درصد مراجعه‌کنندگان در محدوده 9.14 سانتی‌متر جیوه و بالاتر بود که حدود 136 هزار نفر هیچ اطلاعی از فشارخون خود نداشتند، تنها 40 درصد مراجعه‌کنندگان فشارخون طبیعی (8.12 سانتی‌متر جیوه) داشتند و نزدیک به 40 درصد در معرض ابتلا به فشارخون بودند.

حیدری ضمن توصیه به کاهش مصرف نمک تصریح کرد: مصرف نمک منحصر به استفاده جداگانه به عنوان چاشنی نیست و در تهیه غذای آماده و فست فود نمک زیادی استفاده می‌شود، افرادی که در وضعیت پیش فشارخون (محدوده بین 8.12 تا 9.14 سانتی‌متر جیوه) قرار دارند باید سیگار را ترک کنند و فعالیت ورزشی منظم داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: 8 هزار نفر از افرادی که به ایستگاه‌های سنجش فشارخون مراجعه کردند فشارخون 11.18 و بالاتر داشتند که در لحظه داروی موردنیاز داده شد و در مواردی اورژانس در محل حاضر و با قرص از سکته قلبی و مغزی جلوگیری کرد.

خدمات رایگان مراکز بهداشت ادامه دارد

وی با بیان این‌که هدف تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت اندازه‌گیری فشارخون 1 میلیون و 200 هزار نفر بود، اظهار کرد: اگرچه به هدف رسیده‌ایم اما جمعیت بالای 30 سال استان اصفهان بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر است و انتظار داشتیم مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.

حیدری اضافه کرد: با وجود اتمام طرح، مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت همچنان اندازه‌گیری قد و وزن، فشار، قند و چربی خون، غربالگری سرطان‌های سینه و دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در خانم‌ها و آقایان، مشاوره روان را رایگان انجام می‌دهند و از عموم جامعه و افرادی که در این طرح شرکت نکردند دعوت می‌کنیم تا برای استفاده از این خدمات به نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونتشان مراجعه کنند.

انتهای پیام/63113/م30/

نظر شما