شناسهٔ خبر: 67642384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد حوزه علمیه قم:

انسان از رهگذر امام می‌تواند نسبت به خدا معرفت پیدا کند

قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر خدا را بشناسیم، عبادت و بندگی خدا را به جا می‌آوریم، گرفتاری‌ها به چشم نخواند آمدو انسان از رهگذر امام می‌تواند نسبت به خدا معرفت پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدحسین مومنی در سخنرانی شب هفتم ماه محرم مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: سیدالشهدا حرکتی را که از مدینه آغاز کردند و به کربلا ختم شد، صرفاً علیه زور و باطل نبود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امام حسین (ع) درصدد ایجاد یک تحول و یک دگرگونی فکری و فرهنگی بود، چرا که بعد از نبی مکرم اسلام ما شاهد هستیم که ادبار مردم نسبت به اهل بیت علیهم السلام آغاز شد.

حجت الاسلام مومنی ابراز کرد: به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی که من گشتم و به اندازه انگشتان دو دست، روایت فقهی از ابا عبدالله علیه السلام موجود نبود.

وی افزود: این کاشف از این مطلب است که مردم به اندازه پاسخ به مسائل شرعی‌شان در خانه اباعبدالله الحسین علیه السلام نمی‌رفتند و این مظلومیت و غربت است، اوج ادبار زمان سیدالشهدا علیه السلام بود.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: امام حسین علیه السلام در خطبه‌ای خطاب به لشکریان حر فرمودند این دنیا را که می‌بینید معروف به پشت و منکر به رو آمده است و منکر ارزش و معروف ضد ارزش شده است.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: ما چند نوع منکر داریم، اول اقامه کنندگان منکر هستند، آن‌هایی که پشت پرده با برنامه غلط و اشتباه جامعه را به سمت منکر و بی تفاوتی سوق می‌دهند و انگیزه حضور را می‌گیرند. اینها در تمام گروه‌ها و جناح‌ها و همه این‌ها بوده و هست و خواهد بود.

وی اضافه کرد: نباید از کنار اقامه کنندگان منکر گذشت. کسانی که شروع می‌کنند به بی‌اخلاقی، اقامه کنندگان منکر هستند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: دومین مطلب اشاعه کنندگان منکر هستند، آنهایی که به منکر دامن می‌زنند و سوم عاملین به منکر که کف خیابان‌ها هستند.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: اگر با آن دو مطلب برخورد درست نشود، چیزی باقی نمی‌ماند به جز ته کاسه از دین، لذا اباعبدالله الحسین علیه السلام در زمان امام حسن مجتبی علیه السلام، کنار برادر که او امام بود و بعد از او به طور مستمر و مدام با مردم گفتگو کردند، تبیین و روشنگری کردند، حتی به صورت جزئی مطالب را بیان فرمودند که این جامعه نمی‌تواند جامعه مطلوب باشد.

وی گفت: در روایت هست، وعده‌ای که راجع به حکومت عدل داده شده، زمان امام حسین علیه السلام قرار بود محقق بشود، بر اساس وعده‌ای که امیرالمومنین دادند که این ابتلائات ۷۰ سال طول می‌کشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام باقر علیه السلام فرمودند به جهت اینکه امت جمع شدند و امام حسین علیه السلام را کشتند، بداع حاصل شد.

وی افزود: ۱۴۰ سال رسید به زمان امام باقر علیه السلام و حضرت می‌فرماید در منبرهای من مجلس ماتم بگیرید. بازهم امام صادق علیه السلام می‌فرماید عده‌ای از خواص که امام اسراری را برای آن‌ها بیان کرده بود، آمدند اسرار را فاش کردند و دوباره بداع حاصل شد.

حجت الاسلام مومنی یادآور شد: خدا ما را خلق نکرد، مگر اینکه نسبت به او معرفت پیدا بکنیم. اگر خدا را شناختیم، می‌توانیم خدا را عبادت بکنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسی که کعبه را ندیده است، به محض اینکه وارد مسجد الحرام می‌شود، آن عظمت کعبه طولی در قلب انسان اثر می‌کند که غیر ارادی همه به سجده می‌افتند.

وی افزود: اگر خدا را بشناسیم، عبادت و بندگی خدا را به جا می‌آوریم، گرفتاری‌ها به چشم نخواند آمدو انسان از رهگذر امام می‌تواند نسبت به خدا معرفت پیدا کند.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: اگر پیاله گدایی را در خانه خدا ببریم، گدای مخلوق نمی‌شویم. اگر در مقابل خدا اظهار عجز کردیم، در مقابل مخلوق اظهار عجز نمی‌کنیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر به خدا رجوع کردیم و فقیر الی الله شدیم، ثروتمند می‌شویم. اگر خدا را دیدیم و عبادت او را کردیم، خداوند نخواهد گذاشت که فقیر بشویم.

نظر شما