شناسهٔ خبر: 67642508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

به مناسبت هفته گرامیداشت بهزیستی؛

سخنرانی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه مشهد

به‌مناسبت فرارسیدن هفته گرامیداشت بهزیستی، دکتر مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه مشهد به معرفی فعالیت‌ها و خدمات بهزیستی پرداخت.

صاحب‌خبر -

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان، گفت: درود می‌فرستیم به روح همه شهدای اسلام، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای سلامت، شهدای مدافع حرم، رییس جمهور شهید و خدمتگزارانی که در معیت ایشان در مسیر خدمت به جامعه به فیض بزرگ شهادت نایل گردیدند. درود می‌فرستیم به روح بلند حضرت امام معمار و معیار انقلاب که این توفیق را در عصر حاضر برای ما حاصل نمود که بتوانیم در کشوری اسلامی زندگی کنیم و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری را داریم.

مسعود فیروزی افزود: درود می‌فرستیم به روح بلند شهید فیاض بخش که از طریق پیگیری ایشان در سال ۱۳۵۹ سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مولود انقلاب برای خدمت به محرومین و نیازمندان از تجمیع ۱۷ دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی و خیریه‌های عام المنفعه به‌عنوان سازمانی خدمت‌رسان برای جامعه اسلامی و مردم نیازمند جامعه شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هدف بهزیستی بسیار گسترده است و سازمان بهزیستی نیز به عنوان یک سازمان خدمت‌رسان مسئولیت‌های متعددی برعهده دارد. بیش از ۱۷۰فعالیت و ۶۰ وظیفه بخشی ازخدماتی است که توسط این سازمان ارائه می‌گردد. خدمات سازمان بهزیستی نه از زمان تولد که حتی پیش از تولد انسان‌ها آغاز می‌شود. ارائه خدمات مشاوره در رابطه با مهارت‌های زندگی، مشاوره‌های ازدواج، همسرگزینی، آزمایش‌های ژنتیک، غربالگری‌ها و... شروع می‌شود. این خدمات در طول عمر فرد ادامه دارد و حتی بعد از وفات، مسئولیت حمایت از خانواده‌های افراد از قبیل ایتام، زنان سرپرست خانوار و ... برعهده سازمان بهزیستی می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: جامعه هدف بهزیستی عزیزکردگان خداوند هستند و در دین مبین اسلام همواره در آیات، احادیث و روایات مختلف به توجه به این افراد تاکید شده است. خداوند تبارک و تعالی به‌خاطر اینکه نابینایی به یک مکانی وارد می‌شود و فردی اخم می‌کند، سوره‌ای در قرآن کریم نازل می‌کند. این نگاه دین مبین اسلام به افراد دارای معلولیت در ۱۴۰۰ سال قبل است. اسلام پیش از هر کاری، نگاه جامعه را درباره شهروندان معلول را اصلاح می‌کند و از طرفی همه شهروندان را به یاری و دستگیری از آنها ترغیب می‌نماید. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند " البرکات مع الکبائر" یعنی برکت با سالمندان شما قرین است.  آیه دیگری از قرآن می‌فرماید"بالوالدین احسانا" در این آیه  پس از دعوت به توحید، انسان‌ها را به نیکی‌کردن به پدر و مادر دعوت می‌کند. حضرات معصومین(ع) همواره حکومت اسلامی و آحاد مردم را در قبال افراد دارای معلولیت، مسئول معرفی می‌کنند و مردم راه برای دستگیری از آنها برمی‌انگیختند.

وی ادامه داد: برای مثال می‌بینیم که حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر و در بخشی از آن که وظیفه حاکم حکومت اسلامی را در قبال نیازمندان و ناتوانان روشن می‌کند، می فرماید: «بخشی از بیت‌المال را در هر شهری به این طبقه اختصاص ده. زیرا تفاوتی بین خودی و غیر خودی نیست و دورترین مسلمانان همانند نزدیک‌ترین آنان سهمی مساوی از بیت المال دریافت می‌کنند. مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد بلکه همواره در فکر مشکلات آنان باش و به آنان اخم مکن". امام علی(ع) در نامه به مالک‌اشتر دوبار او را قسم می‌دهد که برحذر باش و متوجه طبقه فرودست باش، کسانی که در زمان مشکلات‌شان هیچ دستاویزی برای حل آنها ندارند. در رابطه با لزوم حمایت از ایتام نیز احادیث و روایات بسیاری وجود دارد. همچنین در قرآن کریم آمده است: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» خداوند می فرماید اراده کردیم که بر سر نوع بشر منت بگذاریم و افرادی که به استضعاف کشیده شده اند و تبعیض های اجتماعی آنها را به ضعف کشیده، ائمه جامعه و وارثان زمین قرار دهیم.

فیروزی افزود: تمامی اینها و هزاران مثال دیگر بیانگر این می‌باشد که جامعه هدف ما عزیزکردگان خداوند و افراد بسیار محترمی هستند و قطعا خدمت به این افراد توفیق می‌خواهد و باید روزی انسان شود. ما در سازمان بهزیستی تلاش می‌کنیم که در خدمت‌رسانی به آنها از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.  هرشخصی در هر جایی به هر گروهی از جامعه هدف بهزیستی خدمت می کند دارد در جهت دادگستری و عدالت پروری تلاش می کند و کمک می کند به آن مدینه فاضله ای که مد نظر حضرت حجت(عج) است. خداوند را شاکرم که در بهزیستی این توفیق نصیب بنده و همکاران من شده که بتوانیم خدمت رسانی کنیم.

وی درخصوص تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر ۲۱۰هزار نفر با احتساب بعد خانوار حدودا 700 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی می‌باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه شهید جمهور در خدمت به جامعه هدف بهزیستی سنگ تمام گذاشت، گفت: با مقایسه خدمات بهزیستی از سال 1359 تا 1399 و در طول مدت این ۴۴ سال با خدمات بهزیستی در چندسال اخیر، می‌توان متوجه  نوع نگاه و توجه ویژه شهید رئیسی به افراد افراد نیازمند و محروم گردید. همان افرادی که همواره دغدغه حضرت علی (ع)بودند. خدمات ایشان در کمتر از سه سال دولت خدمت گسترش یافت. از شروع خدمت سازمان بهزیستی تا سال ۱۳۹۹ تعداد۱۸۱ هزار و۶۴۱ خانواده تحت پوشش بهزیستی بودند که در دولت شهید رییسی به ۲۰۸هزار خانواده افزایش یافت و رشدی ۱۴ونیم درصدی داشت. افزایش 48درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، تعداد افراد دارای معلولیتی که از بدو تشکیل بهزیستی تا پایان سال 1399 مستمری دریافت می‌کردند ۲۰هزار و ۶۵۷ نفر بودند که در طول این سه سال تعداد آنها به ۹۷ هزار و ۷۷۰ نفر  افزایش یافت یعنی ۳۷۰درصد افزایش،  مبلغی که در خراسان رضوی تا قبل از سال 1399 به عنوان مستمری برای افراد دارای معلولیت واریز می‌شد ماهیانه ۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که در دولت شهید رییسی به ماهیانه ۱۳۳میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. به عبارتی هم تعداد افراد تحت پوشش افزایش چشمگیری داشت و هم مبلغ مستمری حدود چهار برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود:  از بدو تشکیل سازمان بهزیستی تا پایان سال 1399 تعداد یک هزار و 734 فرد ضایعه نخاعی از حق پرستاری برخوردار می‌شدند که این تعداد به 2 هزار و 145 نفر در دولت شهید رییسی افزایش داشت یعنی  ۲۴درصد افزایش و مبلغ پرداختی حق پرستاری ضایعه نخاعی از ماهیانه یک میلیارد تومان به ۵میلیارد تومان افزایش یافت.

فیروزی ادامه داد: افزایش کمک هزینه اجتماعی و معیشت زنان سرپرست خانوار از 11هزار و 945  نفر به بیش از ۲۰هزار نفر  و پرداخت ماهیانه 6میلیارد تومان به ماهیانه ۳۰میلیارد تومان در دولت شهید رئیسی یعنی رشد ۴۰۰درصدی، افزایش تعداد خانوارهای دارای فرزند دوقلو نیازمند  از۲۵۱خانواده در پایان سال ۹۹ به 4هزار و ۲۸۳خانواده یعنی رشد بیش از ۱۶۰۰درصدی و افزایش مبلغ پرداختی ماهیانه از ۲۰۰میلیون تومان به ماهیانه ۱۲میلیارد تومان، افزایش مبلغ پرداختی به خانواده‌های دارای فرزند سه قلو و بالاتر از ماهیانه ۲۰۰میلیون تومان به ماهیانه حدود یک میلیارد تومان، افزایش تعداد افراد برخوردار از حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده از 743 نفر به 11 هزار و 475 نفر و افزایش مبلغ پرداختی ماهیانه از۴۵۰ میلیون تومان در کمتر از سه سال دولت شهید رییسی به ماهیانه ۲۴میلیارد تومان یعنی رشد یک هزار و 200 درصدی، افزایش 150 درصدی هزینه تهیه اندام‌های مصنوعی، افزایش لوازم توانبخشی معلولین از۶۰هزار لوازم به۸۶هزار و از مبلغ 9میلیارد تومان به ۴۴میلیارد تومان و... تنها بخشی از عددهایی است که بیانگر نوع نگاه و توجه ویژه شهید خدمت به افراد نیازمند و همان‌هایی که همواره دغدغه حضرت علی(ع) بودند، می‌باشد. متاسفانه از حضور چنین فرد دغدغه‌مندی در جامعه محروم شدیم و امیدواریم این مسیر در دولت آینده  نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود: در سال گذشته در طرحی که با همکاری بهزیستی و دادستان محترم اجرا گردید، شیرخوارگاهی که همواره پیش از 150 کودک در آن حضور داشتند، درحال حاضر بیش از 6 ماه است که خالی از فرزند می‌باشد و برای اولین بار در کشور طرح شیرخوارگاه بدون فرزند تحقق یافت و  در حال حاضر فرزندی در شیرخوارگاه نیست. البته به جز نوزادانی که در لحظه پذیرش می‌شوند و ظرف کمتر از یکماه در قالب طرح میزبان یا به صورت فرزندخواندگی به خانواده‌های متقاضی با رعایت تمامی مسائل قانونی واگذار می‌گردند. امروز طرح سرای زندگی با همکاری مجموعه قضایی در راستای ساماندهی معتادین متجاهر و موضوع مدیریت مورد اجرا می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری محیط یکی از ضروریاتی است که موجب افزایش حضور افراد دارای معلولیت در محیط‌های عمومی و افزایش مشارکت اجتماعی آنها می‌شود، گفت: در سند تحول استان سرفصل دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت در راستای ایجاد فرصت‌های برابر و امکان حضور فعال این افراد در جامعه مطرح گردیده و بیش از ۳هزار پروژه دسترس پذیری و مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت در دست اقدام است.

وی غربالگری‌ شنوایی و بینایی را یکی از خدمات منحصر به فرد سازمان بهزیستی در پیشگیری از معلولیت‌ها دانست و گفت: در سال گذشته تقریبا تمام نوزادانی که در سرتاسر این استان متولد شدند ظرف سه روز اول تولد با دستگاه‌های پیشرفته و توسط کارشناسان مجرب مورد غربال شنوایی قرار گرفتند و تمامی اینها نشان دهنده خدمات گسترده‌ای است که در دولت شهید رییسی انجام گرفت و ما بسیار خرسندیم که خداوند توفیق داد  این خدمت رسانی وسیع را به جامعه هدف گسترده در سال گذشته داشته باشیم.

فیروزی در انتها ضمن تشکر برای مهیا شدن این فرصت برای عنوان نمودن گوشه‌ای از خدمات دولت خدمتگزار و کارکنان سازمان بهزیستی به عنوان سربازانی که در یک سازمان مولود انقلاب خدمت رسانی می‌کنند، گفت: همانطور که گفته شد، سازمان بهزیستی یکی از پروظیفه‌ترین نهادها است و این سازمان صرفا با تکیه بر منابع دولتی و حاکمیتی نمی‌تواند در راستای رفع مشکلات و گرفتاری‌های جامعه هدف و ارائه خدمات به آنها فعالیت نماید. قطعا اگر حمایت‌های نیکوکاران، خیرین و گروه‌های جهادی نبود بسیاری از فعالیت‌های بهزیستی نیز قابل ارائه نبود و در ارائه خدمت به جامعه هدف ناتوان خواهیم بود .

نظر شما