شناسهٔ خبر: 33952642 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سیاسی وزیر کشور:

دانشگاه‌ها استراتژی مقاومت در برابر تحریم‌ها را مشروع‌سازی کنند

تهران- ایرنا- معاون سیاسی وزارت کشور با تاکید بر ضرورت افزایش تاب آوری ملی در شرایط تحریم گفت: اکثریت جامعه ۸۰ میلیونی می دانند دولت در برجام همه تعهدات خود را انجام داد و در این شرایط یکی از اقدامات دانشگاه ها، مشروع سازی مقاومت در برابر تحریم ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، جمال عرف امروز دوشنبه در همایش رؤسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ چند حادثه بزرگ در کشور رخ داد که یکی از مسائل، شناسایی تحریم و بررسی نقاط آسیب پذیر در جامعه است. ظاهر بیرونی تحریم جنبه سیاسی دارد و هدف از تحریم، تحت فشار قرار دادن مردم جامعه است تا با اعمال فشار از پایین، دولتمردان تسلیم خواست آنها شوند.
عرف با بیان اینکه تلاش می‌کنند که بگویند ایران مقصر نقض تحریم‌ها است، تاکید کرد: در بحث تحریم یک سال تحمل و ایستادگی کردیم تا به نقض برجام متهم نشویم و حقانیت جمهوری اسلامی اثبات شود. منطق امروز ما، کاهش تعهد در برابر کاهش تعهد است و این منطق باید در دانشگاه‌ها مشروع سازی و برای جامعه اعلام شود.
این مقام مسئول وزارت کشور با بیان اینکه استراتژی مقاومت برای افکار عمومی باید مشروع شود، بر افزایش تاب آوری مردم تاکید کرد و گفت: این تاب آوری، بعد ساختاری و گفتمانی هم دارد. به وقت جنگ اقتصادی با ساز و کار عادی نمی‌توان کاری را انجام داد، بلکه باید مدیریت بحران داشته باشیم که این مسئله با ساختارهای کشور مرتبط است.
عرف خاطرنشان کرد: در بعد گفتمانی باید دال‌های مرکزی و شناوری را طراحی کنیم، در عزت ملی دال‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. در این زمینه دانشگاه‌ها باید بتوانند گفتمان مشروع کوتاه را تولید کرده و به منظور افزایش تاب آوری به جامعه ارائه دهند.
وی درباره بعد سوم، اظهار کرد: بعد سوم، رفتاری بوده و یکی از مشکلات ما در این حوزه، اعتماد نهادی است‌. بر اساس آمار، اعتماد مردم کاهش یافته و باید با رفتارهای شفاف این اعتماد از دست رفته را برگردانیم؛ تحقق این امر با تجدید در رفتارها و شفافیت امکان پذیر است.

عرف در ادامه گفت: از ابتدا چهار رکن مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت برای انتخابات در جمهوری اسلامی قائل بودیم و از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در این زمینه مشارکت داشته باشند.
وی افزود: یکی از نگرانی‌ها، میزان مشارکت مردم در انتخابات است. در وزارت کشور اتاق فکری به این منظور طراحی شده که با توجه به شرایط نباید میانگین مشارکت در ۱۰ دوره انتخابات مجلس، کاهش یابد.
عرف با اشاره به بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در انتخابات ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، میانگین ۶۰.۰۵ درصد گزارش شده و پایین‌ترین میزان مشارکت در مجلس هفتم با حدود ۵۲ درصد بود.
به گفته معاون سیاسی وزیر کشور، بالاترین مشارکت با ۷۲ درصد به مجلس پنجم اختصاص دارد.
وی افزود: با این پیش فرض که مشارکت مردم، مقوم امنیت و منافع ملی است، دانشگاه‌ها در اتاق‌های فکر به این مسئله بیشتر بپردازند که چطور می‌توان جامعه را به عرصه آورد.
عرف در ادامه با بیان اینکه باید باور کنیم تنها نقطه حل و فصل مناقشات، صندوق رأی است، افزود: باید به صندوق‌های رأی قوت داد؛ برخی قوت این صندوق‌ها را کاهش می‌دهند که یکی از مخاطرات جدی است.
معاون سیاسی وزیر کشور، تاکید کرد: قدرت اجتماعی در صندوق‌ها دیده می‌شود و امسال دانشگاه‌ها باید در بحث انتخابات کمک بیشتری کنند.

همایش رؤسای دانشگاه‌ها امروز دوشنبه ۱۷ تیرماه در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است.

برچسب‌ها:

نظر شما