شناسهٔ خبر: 33962740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

معاون سیاسی وزیر کشور در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های فناوری کشور مطرح کرد؛

باید به پشتوانه رأی و اعتماد مردم به صندوق رأی قدرت بخشید/ دانشگاه ها به مشروع سازی منطق مقاومت و ایستادگی کمک کنند

معاون سیاسی وزارت کشور بر نقش موثر دانشگاه ها در افزایش تاب آوری مردم در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: باید به پشتوانه رأی و اعتماد مردم به صندوق رأی قدرت بخشیم و قدرت اجتماعی را در صندوق ببینیم

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور در نشست رؤسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های فناوری کشور که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: از سال ۱۳۹۸ چند حادثه بزرگ در کشور شروع شد و ادامه دارد که یکی از مسائل شناسایی تحریم و بررسی نقاط آسیب پذیر در جامعه است،. با وجود ظاهر بیرونی تحریم که جنبه سیاسی دارد، هدف از تحریم یک وجه اجتماعی و تحت فشار قرار دادن مردم آن جامعه را هم دارد تا با فشار از پایین، دولتمردان تسلیم خواست آنها شوند.
معاون وزیر کشور بر ضرورت افزایش تاب آوری ملی در شرایط تحریم اشاره  و تاکید کرد: بخش زیادی از جامعه ۸۰ میلیونی ایران در جریان هستند که دولت در برجام همه تعهدات خود را انجام داد؛ بنابراین یکی از کارهایی که دانشگاه‌ها باید انجام دهند مشروع سازی مقاومت در برابر این تحریم ها است. این در حالی است که همه دشمنان نظام تلاش می‌کنند اعلام کنند مقصر نقض تحریم ما هستیم.
وی گفت: ما در حوزه تحریم یک سال تحمل کردیم و ایستادگی کردیم تا به نقض برجام متهم نشویم و حقانیت جمهوری اسلامی اثبات شود. منطق امروز ما کاهش تعهد در برابر کاهش تعهد است و این منطق باید در دانشگاه‌ها مشروع سازی و به جامعه اعلام شود.

معاون وزیر کشور گفت: ما باید استراتژی ایستادگی و مقاومت را برای افکار عمومی مشروع و ظرفیت تاب آوری مردم را بیشتر کنیم که البته این تاب آوری یک بعد ساختاری دارد و در زمان جنگ اقتصادی نمی شود با سازوکار عادی این کار را انجام داد؛ بنابراین باید مدیریت در شرایط بحران را در دستور کار قرار بدهیم که این امر هم به ساختارهای کشور مرتبط است.
به گفته وی، بعد دیگر این تاب آوری، گفتمانی است و ما باید در عرصه گفتمانی نیز دال های مرکزی و شناور استراتژی مقاومت را اجرایی کنیم و بر این اساس چارچوب کلی گفتمان تاب آوری را ایجاد کنیم. دانشگاههای ما باید بتوانند این گفتمان مشروع را تولید کنند و به جامعه ارائه دهند تا تاب آوری جامعه افزایش یابد.
بعد سوم تاب آوری نیز رفتاری است. یکی از مسائل ما در این حوزه، اعتماد نهادی است‌. باید با رفتارهای شفاف، اعتماد از دست رفته را برگردانیم و این مهم با تجدید نظر در برخی رفتارها و شفافیت امکان پذیر است.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: سال ۹۸ یکی از مهم ترین رخدادهای ملی یعنی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم. ما از ابتدا چهار رکن مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را برای انتخابات قائل بودیم. در این زمینه، آنچه که می شود به دانشگاه ربط داد، موضوع مشارکت است که دانشگاه ها می توانند در این زمینه کمک کنند تا میانگین مشارکت در این دوره افزایش یابد.

عرف گفت: میانگین انتخابات ۱۰ دوره اخیر نشان می دهد میزان مشارکت در صندوق های رای ، بیش تر از ۶۰ درصد بوده است و کمترین مشارکت در دوره هفتم با ۵۲ درصد و بیشترین در مجلس پنجم با ۷۲ درصد بوده است.

وی بر اهمیت حضور مردم در عرصه مشارکت و پای صندوق های رأی تأکید کرد و افزود: برخی تلاش دارند این صندوق ضعیف باشد؛ اما باید به پشتوانه رأی و اعتماد مردم، به صندوق رأی قدرت بخشیم و قدرت اجتماعی را در صندوق ببینیم

نظر شما