شناسهٔ خبر: 33925709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گرگان و گوانگ‎ژو در مسیر احیای راه ابریشم/توسعه روابط بین گرگان و گوانگ‎ژو

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: کشور چین و ایران از گذشته از طریق راه ابریشم همکاری خوبی داشتند و ادامه این مسیر و انجام پروژه‎های اقتصادی مشترک مورد استقبال دو طرف واقع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در راستای توسعه همکاری‎های مشترک نشست شهرداری‌های گرگان و گوانگژو پیش از ظهر امروز در گرگان برگزار شد.

در این جلسه که هیأتی از شهرداری گوانگژو و  شهرداری گرگان و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان حضور داشتند موضوعات مختلفی از جمله توسعه گردشگری، مسائل فرهنگی و آموزشی و ورزشی مطرح شد.

شهردار گرگان در این نشست با اشاره به اینکه تفاهم‎نامه همکاری بین گرگان و گوانگ‌ژو در موضوعات مختلف است، ابراز امیدواری کرد روابط بین گرگان و گوانگژو و تفاهم‎نامه خواهرخواندگی این دو شهر پس از این نشست عملی‎تر شود.

عبدالرضا دادبود افزود: امیدوارم با هماهنگی‎های صورت گرفته به خصوص سرکنسولگری ایران در گوانگژو بتوانیم ارتباطات خود را با گوانگژو گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در گرگان مناسبت‎ها و جشنواره‎هایی مانند پاییز هزار رنگ، جشنواره اقوام ایران زمین و هفته فرهنگی گرگان برگزار می‎شود، بیان کرد: ما هم به طور رسمی از شهرداری گوانگژو برای حضور در این جشنواره‎ها دعوت می‎کنیم تا آشنایی بیشتری با جاذبه‎های گرگان و گلستان در حوزه گردشگری صورت بگیرد و گردشگران زیادی از گوانگژو برای دیدن گرگان به ایران سفر کنند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: امروز بعد از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری جزو سه صنعت پردرآمد جهان است و با توجه به این مهم امیدوارم شرایطی فراهم شود که خدمات مناسب گردشگری ارائه و تبادل گردشگر بین گرگان و گوانگژو محقق شود.

حمیدرضا آقاملایی افزود: پیشنهاد می‎کنیم ما میزبانی نخستین تور مسافرتی از گوانگژو به گرگان را عهده‎دار شویم و البته باید بین تورگردان‎های گرگان و گوانگژو تبادل افکار شود تا ظرفیت‎های دو شهر به خوبی منتقل شود.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات مشترک به منظور تبادل اطلاعات و همچنین برپایی نمایشگاه‎های مشترک از دیگر پیشنهادات ما است، بیان کرد: ما می‎خواهیم بین دو شهر تبادل افکار شکل بگیرد تا پس از آن بحث آموزش و تحصیل خدمات گردشگری نیز اتفاق بیفتد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: گرگان شهر ویژه‎ای است و ضمن برخورداری از جاذبه‎های مختلف اقلیم‎های مختلف را در خود جای داده است که این ظرفیت رد کشور ویژه است.

ناصر گرزین تصریح کرد: امیدوارم با همکاری‎های دوجانبه‎ای که بین گرگان و گوانگژو اتفاق می‎افتد، بتوانیم از ظرفیت‎های دو طرف به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی تصریح‌کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم جهانی توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهرها است که زیربنای توسعه به‎شمار می‎رود و به اعتقاد بنده برای دستیابی به توسعه همه‎جانبه باید مسائل فرهنگی را جدی بگیرم و با خروج از تک‎فرهنگی، تنوع فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان متذکر شد: در شورای اسلامی شهر گرگان در موضوعات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی فعالیت‎های ویژه‎ای انجام می‎دهیم و پیشنهاد می‎کنم در برپایی هفته فرهنگی اجتماعی شهر گرگان و گوانگژو این هفته فرهنگی در گرگان و گوانگژو برگزار شود.

گرزین با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر گرگان از تیم بسکتبال حمایت می‎کنند و گرگان پایتخت بسکتبال ایران است، اضافه کرد: همچنین در خصوص ورزش پیشنهاد می‎کنیم اردوی تدارکاتی در شهر گوانگژو برای بسکتبال برگزار شود و در این زمینه از ظرفیت‎های طرف مقابل استفاده شود تا بتوانیم به طور کامل از تیم بسکتبال حمایت کنیم.

مهران کاظم‌نژاد عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این خصوص گفت: کشور چین و ایران از گذشته از طریق «راه ابریشم» همکاری خوبی داشتند و ادامه این مسیر و انجام پروژه‎های اقتصادی مشترک مورد استقبال دو طرف واقع خواهد شد.

وی  به ظرفیت‌های استان گلستان اشاره کرد و تصریح کرد: اجرای پروژه شهری و بهره‌گیری از تجربیات کارشناسان و متخصصان چینی می‌تواند در تفاهم‌های دو طرف قرار گیرد.

فائزه عبداللهی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداری امکانات خاصی را ویژه زنان و کودکان در قالب فضاهای ورزشی و فرهنگی در نظر گرفته است.

وی گفت: ما در خصوص کودکان شهر دوستدار کودک را در نظر گرفتیم، همچنین برگزاری جلسه فروش اسباب‎بازی کودکان و ایجاد محیط‎هایی که کودکان در آن احساس امنیت کنند از دیگر برنامه‎های ما بود.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه گرگان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی ظرفیت‎هایی دارد، اذعان کرد: قدیمی‎ترین دانشگاه علوم کشاورزی ایران در گرگان قرار دارد که در این راستا می‎توان همکاری‎های علمی را در دستور کار قرار داد  و کنگره‎های علمی و ... برگزار کرد.

ابراهیم جرجانی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: فضای سبز و جنگلی گرگان منحصربه‎فرد است و امیدوارم نمایندگی‎هایی از دو طرف با دامنه فعالیت مداوم در دو شهر گرگان و گوانگژو حضور یابند تا سرآغاز همکاری‎های خوب باشند.

وی افزود: فعالیت بخش خصوصی در پروژه‎های شهری می‎تواند در اولویت باشد و همچنین گوانگژو در سرمایه‎گذاری پروژه‎های مختلف به ویژه بخش شهری می‎تواند به شهرداری گرگان کمک کند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: روز ملی گرگان می‎تواند نقطه عطفی در آغاز فعالیت بین گرگان و گوانگژو باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این نشست بر ضرورت تقویت همکاری اقتصادی و تجاری بین دو شهر گرگان و گوانگژو تأکید و اظهار کرد: عزم ما در بحث سرمایه‎گذاری جدی است و امیدواریم حداکثر همکاری بین گرگان و گوانگژو در خصوص سرمایه‎گذاری و مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

علی‎اصغری ادامه داد: همچنین از طریق اتاق بازرگانی می‎تواند تبادلات خوبی بین گرگان و گوانگژو شکل بگیرد.

قائم مقام شهرداری گوانگژو نیز در این نشست اظهار کرد: در این دو روز تمام برنامه‎های اجرا شده در گرگان برای ما تأثیرات مثبتی داشت و به خونگرمی گرگانی‎ها پی بردیم.

گائو یایو تصریح کرد: خوشبختانه تمام نظرات عنوان شده از سوی شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در نشست امروز با خواسته‎هایی که ما در ذهن داشتیم، یکی بود.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی و گردشگری هم برای ما و هم گرگان اثرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما هر سال در بیستم ماه فوریه به مدت دو روز در گوانگژو نمایشگاه گردشگری داریم و این نمایشگاه فرصتی است که بتوانید گرگان را معرفی کنید.

قائم مقام شهرداری گوانگژو متذکر شد: نمایشگاه دیگری که هر ساله در ماه دسامبر در گوانگژو برگزار می‎شود نمایشگاه تور مستند است که تمام برجسته‎ها و شاخص آسیا در آن شرکت می‎کنند و گرگان می‎تواند در این نمایشگاه حضور یابد.

یایو گفت: همچنین نمایشگاه دیگری تحت عنوان نمایشگاه هنر هر ساله از دوم تا پنجم دسامبر در گوانگژو برگزار می‎شود که تابلوهای نقاشی و مجسمه در آن به نمایش گذاشته می‎شود و علاوه‎بر تابلوها و مجسمه صنایع دستی نیز به نمایش در می‎آید که امیدواریم گرگان نیز در این نمایشگاه حضور یابد.

وی افزود: شهر گوانگژو با 54 کشور دنیا و 74 شهر مختلف پیوند خواهرخواندگی برقرار کرده است.

قائم مقام شهرداری گوانگژو اضافه کرد: ما هر ساله سه تا چهار گروه مختلف را بین شهرهایی که پیوند خواهرخواندگی برقرار کردیم، می‎فرستیم تا ارتباط خود را حفظ کنیم و این بار به گرگان آمدیم و این حضور نشانه تمایل بیشتر ما به گرگان است.

یایو یادآور شد: در مسأله ورزش پیشنهاد دارم که مسابقات دوستانه بین گرگان و گوانگژو برگزار شود و همچنین تبادل ورزشکاران بین گرگان و گوانگژو مطرح شده است که ما بعد از بررسی آن را لحاظ خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهر گوانگژو علاوه‎بر وزنه‎برداری ورزش شنا و فوتبال مطرح است اما در بسکتبال ما نمی‎توانیم به شما کمکی کنیم و بهتر است که در این ورزش از گرگان کمک بگیریم.

قائم مقام شهرداری گوانگژو به مسأله آموزش اشاره کرد و گفت: بورسیه یک ساله به دانش‎آموزان گرگانی در گوانگژو اختصاص می‎یابد تا به مدت یک سال در گوانگژو آموزش زبان چینی ببینند که این کار با هدف تقویت و افزایش ارتباط ما با این دانش‎آموزان است، البته اگر دانش‎آموزان در مدت یک سال موفق به آموزش کامل زبان چینی نشوند این مدت زمان به دو سال قابل افزایش است.

انتهای پیام/83018/ق

نظر شما