شناسهٔ خبر: 33827102 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

افتتاحیه کنگره تجلیل از مشاهیر کرد؛

یونسی: کردستان موزه آثار تاریخی ایران است

نچیروان بارازنی: ما کردها از کودکی در کنار «محوی» و «نالی»، «سعدی» و «حافظ» را آموختیم

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: کردستان نگهبان اخلاق و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران است و دشمن نتوانسته ادب ،صداقت و علم دوستی را از مردم این دیار از بین ببرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در افتتاحیه کنگره مشاهیر کرد که در تالار مولوی دانشگاه کردستان افتتاح شد، با تقدیر از مسئولان این استان و دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: کنگره کنونی گامی موثر در تجلیل از بزرگان و نام‌آوران و نامداران و مشاهیر کرد است که برای جامعه به‌ویژه جوانان یک نیاز است.

وی با اشاره به اینکه باید تاریخ و پیشینه خود را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم، افزود: این مهم یک ضرورت است چرا که دشمنان ما تلاش می‌کنند که ما را بی‌هویت و بی‌شناسنامه معرفی کنند و مردم ایران را در مقابل هم با نفرت‌پراکنی، کینه‌توزی و دشمنی قرار دهند و عامل ایجاد اختلاف باشند.


دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب اعلام کرد: در این منطقه نام‌آورترین ملت، ملت ایران است، زمانی‌که نام و نشانی از ابرقدرت‌ها و ملت‌ها نبوده، ایران می‌درخشید و نخستین تمدن و ملت را تشکیل داد. نخستین امپرطوری جهان از آن ایران است و همه جهان‌شناسان و مورخین آن را تایید کرده‌اند و زمانی‌که کورش یک دولت جهانی را با ائتلاف کُرد و فارس این ملت را پایه‌ریزی کرد، جهانی را بدون کشتار و خونریزی فتح کرد.

حجت‌الاسلام یونسی یادآور شد: حرمت علما و دانشمندان آنقدر زیاد است که باید به در و دیوار خانه‌های آنها نیز احترام گذاشت و امروز کردستان با برگزاری این کنگره بین‌المللی همین کار را کرده است. در زمان امام صادق (ع) یکی از دانشمندان منکر خدا درگذشت و امام در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرد. این بیانگر حرمت عالم و علم است حتی اگر مسلمان نباشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های ملت ایران گفت: ما مردم کُرد را با نام مردم فرهنگی، شجاعت، صداقت، علم‌جویی، هنردوستی و مهربانی می‌شناسیم و این ویژگی‌ها انسانی است و مردم کرد این ویژگی‌ها را بخوبی دارند اما در برخی مناطق این ویژگی‌ها کمتر دیده می‌شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، کردستان را نگهبان اخلاق ایران و ویژگی‌های ملت ایران و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران دانست و گفت: در گذشته بخش‌هایی از ما به دلیل تجاوز تجاوزگران در طول تاریخ از آثار منفی دوران اسارت از بین رفت و بی‌شک هرجا تجاوزی صورت بگیرد، دشمن سعی می‌کند شجاعت، صداقت مردم را نشانه بگیرد.

حجت‌الاسلام یونسی گفت: هر جایی از ایران بزرگ از اشغالگری در امان مانده این اخلاق بیشتر باقی مانده است و کردستان و بخش‌هایی زیادی از ارتفاعات زاگرس به دلیل دو ویژگی این اخلاق و ویژگی‌های ممتاز ایرانی باقی ماند و دشمن نتوانست در انجا سلطه پیدا کند.

وی افزود: در این خطه به دلیل ویژگی‌های شخصی و فرهنگ ایرانی مردمان آن دشمن نتوانست بر آنها سیطره و تسلط پیدا کند.

وی افزود:‌ اگر مردم یزد آرام و صبور هستند، به خاطر اینکه در دل کویر هستند و دشمن نتوانسته هرگز به آنها دست پیدا کند، انقلاب اسلامی تلاش می‌کند که آن اخلاق اصیل ایرانی که شجاعت، بردباری، گذشت، مهربانی و غیره است، بازگردد و ما این را از مردم کرد و لر داریم.

یونسی تصریح کرد:‌ زاگرس نشینان که هم خاستگاه تمدن ایران است و هم حافظ اخلاق ایرانی، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. باید موسسات کردشناسی و موسسات مطالعات باستانی در اینجا دایر شود و از نیروهای متخصص و تحصیلکرده این استان که افزون بر نیاز خود استان است، در سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب افزود:‌ امروز تاریخ‌شناسان با علم دانش در این خطه وجود دارند که بیکار هستند و باید به‌کارگیری شوند. برای بازشناسی ملت کرد و کردستان باید تلاش و جدیت بیشتری داشته باشیم. یک دانشمند، هنرمند و اندیشمند کرد، هرگز دشمن نمی‌شود.

نچیروان بارازنی: ما کردها از کودکی در کنار «محوی» و «نالی»، «سعدی» و «حافظ» را آموختیم
بر اساس همین گزارش، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هم در پیامی به کنگره تجلیل از مفاخر کرد، ضمن تشکر از دعوت استاندار کردستان برای شرکت در کنگره مشاهیر کرد، در پیامی عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که در این کنگره حضور داریم از دانشگاه کردستان و استاندار کردستان تشکر می‌کنیم که کنگره مشاهیر کرد را به‌خوبی برگزار کردند و امیدوارم این کنگره بانی معرفی بیشتر کردها به جهان شود.


وی افزوده است: انسان‌های خالق، اهل هر کشوری باشند، بخشی از تمدن بشری هستند و متعلق به همه جهان هستند. آنها از طریق آثار خویش هم ملت خویش را سرفراز کردند و هم به کل بشریت خدمت کردند و  همزمان متعلق به تمام بشریت هستند چون آثار آنها در تمام دنیا خوانده می‌شود.

بارزانی در پیام خود عنوان کرده است: ما از همان کودکی در کنار یادگیری محوی، گلستان و بوستان سعدی را آموختیم. در کنار نالی، حافظ شیرازی را خواندیم و پدر و مادران ما در کنار گوش کردن به حسن زیرک و خالقی و علی مردان، شجریان و ناظم غزال‌ها را گوش کردند.

رئیس اقلیم کردستان در پایان این پیام تاکید کرده بود: این نشان می‌دهد که آثار مشاهیر متعلق به همه جهانیان است. این نشان می‌دهد که تفاوت فرهنگی و زبانی مشکل ساز نیست و این تمامیت خواهی و قبول نکردن یکدیگر است که بانی مشکلات و جنگ‌ها در تاریخ بشری است.

استاندار کردستان: لهجه‌های متنوع نشان غنای زبان کُردی است
همچنین بهمن مرادنیا استاندار کردستان در افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در سخنانی گفت: با احترام کامل به عنوان خدمت‌گذار مردم کردستان به همه مهمانان خوش‌آمد می‌گویم. کنگره مشاهیر کرد می‌کوشد تا هنر، فرهنگ و تاریخ گرانسنگ این دیار به منصه ظهور برسد تا کردستان عزیز این قطعه بهشت ایران زمین بهتر از همیشه و ماندگارتر از قبل به سراسر جهان معرفی شود.


مرادنیا اضافه کرد: اگر امروز در این مراسم وزین به زبان فارسی صحبت می‌کنم، می‌دانم در تمام شبکه‌های ملی و احتمالا فراملی به صورت زنده پخش می‌شود در این جمع مهمانان بزرگواری هستند که زبان مادری آنها کردی با لهجه‌های مختلف، کرمانجی، سورانی، زارا، کلهری، سلیمانیه‌ای، مکری، کرمانشاهی، گروسی و سنندجی است و این نشان از غنای فرهنگ و زبان کردی است که افتخار کامل در کنگره هنرمندان و نام‌آورانی هستیم که بزرگترین هدف زندگیشان خدمت به ایران و ایرانیان و کشور عزیزمان است.

وی یادآور شد: ممکن است که در گذشته به شیوه مطلوب و مناسب نتوانسته باشیم مردم کرد را به جهان معرفی کنیم، اما یکی از اهداف عالیه این گنگره معرفی و شناساندن مردم کرد است. کردها به راحتی می‌توانند درک و احساس خود را از دنیای پیرامون و حقیقت‌های هستی بیان کنند و در این میان هنرمندان این احساسات لطیف را با خلق آثاری بی‌نظیر و ماندگار کردند.

استاندار کردستان عنوان کرد: در کنگره مشاهیر کرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر و علوم پایه و مهندسی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی و غیره مورد تجلیل قرار می‌گیرند. این کنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیری است که در قید حیات هستندو می‌کوشد تا نامشان پرآوزه‌تر بماند.

مرادنیا افزود: کردستان سرزمینی است کهن و به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی کرده که در برخی برهه‌های زمان این مشاهیر مغفور و مظلوم واقع شده‌اند. از آنجا که کردستان به عنوان استانی فرهنگی معرفی شده است هنرمندان این احساسات لطیف و درک ظریف را با خلق آثار خود ماندگار کرده‌اند و قطعا چنین اقداماتی می‌تواند در معرفی این شاخص بیشترین تاثیرات را داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ زبان‌شناسان می‌گویند که زبان کردی که از زبان‌های هندی و ایرانی است غرابت دادر این زبان زبان رسمی است و این انتظار را از مسوولان داریم. در برگزاری این کنگره قطعا کمبود و کاستی‌هایی وجود دارد به ویژه در بحث امکانات که امیدواریم به بزرگی خود بر ما ببخشاید. وی در پایان افزود: امیدواریم این کنگره زمینه اتحاد ملی صلح و دوستی و محبت و عشق را به همه ما هدیه بدهد.

تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است
همچنین آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کردستان در سخنانی گفت: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می‌زنند و باعث افتخار آن ملت می‌شوند از نشانه‌های درک و فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.


وی بزرگداشت و احترام به بزرگان را از نشانه‌های فرهنگ و دینداری برشمرد و افزود: برکت هر قوم به واسطه وجود بزرگانی است که در جهات مختلف توانسته اند یک پله دانش، فرهنگ، اخلاق و فرهنگ و هنر ملت خود را ارتقاء دهند.

نماینده ولی فقیه در کردستان به جایگاه معلم و مربی در اسلام اشاره و اظهار داشت: بزرگان و مفاخر جلوه ای جمال و جلال خدا هستند که نهایت کمال الهی در آنان تجلی می‌یابد.

آیت الله حسینی شاهرودی، کُرد را مردمی با صفا و وفادار معرفی کرد که در بیانات رهبر معظم انقلاب تعابیر و توصیف‌های زیبایی از این قوم وجود دارد و افزود: رهبر انقلاب همواره در باب بزرگی، وفاداری و محبت کردها بیانات ارزشمندی داشته اند که نشان از نگاه زیبای رهبری به این قوم دارد که برخلاف نگاه برخلاف نگاه مملو از تهدید طاغوت است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: قوم کرد دلبستگی شدیدی به ایران دارند و هر جا که خطری ایران را تهدید کرده، با تمام وجود به عرصه آمده اند.

آیت الله حسینی شاهرودی تقدیم ۱۰ هزار شهید کُرد در هشت سال دفاع مقدس را نشانه وفاداری این قوم به ایران برشمرد و افزود: در جنگ تحمیلی نه تنها کردهای ایران در این جنگ مشغول دفاع از کیان ایران بودند بلکه کردزبانان دیگر کشورها هم فداکاری‌های بزرگی برای خاک ایران داشتند که این ایثارها هیچگاه فراموش نمی‌شود.

وی در پایان به سخنی از ملامصطفی بارزانی از مبارزان کُرد علیه رژیم بعث عراق اشاره کرد و افزود: به گفته وی هرکجا کُرد هست آنجا ایران است و کُرد هرکجا باشد ایرانی است.

مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

نظر شما