شناسهٔ خبر: 33817702 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

استاندار کردستان:

مردم کُرد سراسر زندگیشان صلح و دوستی است

استاندار کردستان گفت: یکی از اهداف عالیه این کنگره معرفی و شناساندن مردم کُرد است که سراسر زندگیشان صلح و دوستی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، امروز سه شنبه بهمن مرادنیا در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کرد اظهار داشت: ممکن است که در گذشته به شیوه مطلوب و مناسب نتوانسته باشیم مردم کُرد را به جهان معرفی کنیم، اما یکی از  اهداف عالیه این گنگره معرفی و شناساندن مردم کُرد است.

مرادنیا ادامه داد: با احترام کامل به عنوان خدمت‌گذار مردم کردستان به همه مهمانان خوش‌آمد می‌گویم کنگره مشاهیر کُرد می‌کوشد تا هنر، فرهنگ و تاریخ گرانسنگ این دیار به منثصه ظهور برسد.

وی افزود:‌ تا کردستان عزیز این قطعه بهشت ایران زمین بهتر از همیشه و ماندگارتر از قبل به سراسر جهان معرفی شود.

وی اظهار داشت: اگر امروز در این مراسم وزین به زبان فارسی صحبت می‌کنم می‌دانم در تمام شبکه‌های ملی و احتمالا فراملی به صورت زنده پخش می‌شود در این جمع مهمانان بزرگواری هستند که زبان مادری آنها کردی با لهجه‌های مختلف، کرمانجی، سورانی، زارا، کلهری، سلیمانیه‌ای، مکری، کرمانشاهی، گروسی و سنندجی است و این نشان از غنای فرهنگ و زبان کردی است که افتخار کامل در کنگره هنرمندان و نام‌آورانی هستیم که بزرگترین هدف زندگیشان خدمت به ایران و ایرانیان و کشور عزیزمان است.

وی اذعان داشت: کُردها به راحتی می‌توانند درک و احساس خود را از دنیای پیرامون و حقیقت‌های هستی بیان کنند و در این میان هنرمندان این احساسات لطیف را با خلق آثاری بی‌نظیر و ماندگار کردند.

وی عنوان کرد: در کنگره مشاهیر کرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر و علوم پایه و مهندسی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی و غیره مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

استاندار کردستان گفت: این کنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیری است که در قید حیات هستندو می‌کوشد تا نامشان پرآوزه‌تر بماند.

وی افزود: کردستان سرزمینی است کهن و به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی کرده که در برخی برهه‌های زمان این مشاهیر مغفور و مظلوم واقع شده‌اند.

وی عنوان کرد: از انجا که کردستان به عنوان استانی فرهنگی معرفی شده است هنرمندان این احساسات لطیف و درک ظریف را با خلق آثار خود ماندگار کرده‌اند و قطعا چنین اقداماتی می‌تواند در معرفی این شاخص بیشترین تاثیرات را داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ زبان‌شناسان می‌گویند که زبان کردی که از زبان‌های هندی و ایرانی است غرابت دادر این زبان زبان رسمی است و این انتظار را از مسوولان داریم.

وی اظهار کرد: در برگزاری این کنگره قطعا کمبود و کاستی‌هایی وجود دارد به ویژه در بحث امکانات که امیدواریم به بزرگی خود بر ما ببخشاید.

مرادنیا در پایان گفت؛ امیدواریم این کنگره زمینه اتحاد ملی صلح و دوستی و محبت و عشق را به همه ما هدیه بدهد.

نظر شما