شناسهٔ خبر: 33818778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با پخش سخنان رهبر انقلاب درباره کردستان؛

قرائت پیام رئیس جمهور به کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد

کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد با پخش کلیپی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به کردستان، آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستان، در ابتدای مراسم کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد، کلیپی از کلام مقام معظم رهبری که در سفر سال ۸۸ به کُردستان درباره ویژگی‌های فرهنگی استان ایراد فرمودند، در تالار مولوی دانشگاه کُردستان پخش شد.
<div id="video-display-embed-code_3681018"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2465054/3681018?width=350&height=250"></script></div>
رییس جمهور در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی دانست که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.
متن پیام رئیس جمهور که توسط حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی قرائت شد، به شرح ذیل است:

فرهیختگان، مشاهیر و مهمانان گرامی خداوند بزرگ و منان را شاکرم که به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق یافتم تا مراتب سلام و احترام خویش را به شما و تمام کرد زبانان کشور ابلاغ نمایم.
به گواهی تاریخ ایران عزیز علی رغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند.
عبوری پیرورمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران بوده است.
کردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خاستگاه فرهنگی خود می دانند.
 
استاندار کردستان: معرفی کردن مردم کُرد به جهان یکی از اهداف عالیه این گنگره است
آغاز کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرداستاندار کُردستان در ابتدای مراسم از تنوع لهجه‌های زبان کُردی سخن گفت و اظهار داشت: کنگره مشاهیر کُرد در تلاش است تا هنر، فرهنگ و تاریخ گران سنگ این دیار به منصه ظهور برسد.
بهمن مرادنیا، کُردستان عزیز را قطعه‌ای از بهشت ایران زمین دانست و گفت: اگر امروز در این مراسم وزین، به زبان فارسی صحبت می‌کنم می‌دانم در تمام شبکه‌های ملی و فراملی به صورت زنده پخش می‌شود.
وی اظهار داشت: حضور مهمانانی که زبان مادری آنها، کُردی با لهجه‌های مختلف؛ کرمانجی، سورانی، زارا، کلهری، سلیمانیه‌ای، مکری، کرمانشاهی، گروسی و سنندجی است نشان از غنای فرهنگ و زبان کُردی است.
مرادنیا معرفی کردن مردم کُرد به جهان را یکی از اهداف عالیه این گنگره دانست.
در کنگره مشاهیر کُرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر و علوم پایه و مهندسی، علوم کشاورزی و علوم پزشکی تجلیل می‌شوند.
مهمان ویژه این مراسم، استاد مظهر خالقی اسطوره موسیقی کُردستان است. این کنگره روز‌های ۱۱ و ۱۲ در دانشگاه کُردستان برگزار خواهد شد.
<div id="video-display-embed-code_3681396"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2465054/3681396?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما