شناسهٔ خبر: 33858383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارشاد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران است

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستانها: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران اسلامی است و این ۲بال همواره مایه سرفرازی و اقتدار کشور بوده است.
سید عباس صالحی عصر دیروز در آیین پایانی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کُردستان در سنندج اظهار داشت: برگزاری این کنگره نشان داد که به مشاهیر و مفاخر زنده باید توجه داشت و صرفاً نباید تنها به گذشتگان پر افتخار پرداخت.
وی با اشاره به اینکه ایران با مردم کُرد زاده شده است، اضافه کرد: از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر این سرزمین در طول هزاران سال بخشی از دخایر ارزشمند دنیاست، افزود: زبان کُردی به عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت، اشارات و گنج هاست و ادبیات و شعر کُردی نمایه ای از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است.
صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد و از اعماق گذشته به آینده می‌کشاند، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام آوران این قوم دیده و به نسل جوان هم منتقل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.
وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال شکاندن یکی از این بال‌ها هستند، افزود: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به واسطه این ۲بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.
وی با تاکید بر اینکه ایران رنگین کمان اقوام است و هر نخی از تار و پود آن کشیده شود سیمای ایران را دگرگون می‌کند، اظهار داشت: تنوع فرهنگی از یک سو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند و این هر چقدر افزایش یابد تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود .
صالحی با بیان اینکه جامعه کُرد جایگاه مهمی در نوع نگاه تنوع پذیری داشته و دارد، افزود: نگاه حاکمیت و دولت تدبیر و امید همبستگی ملی در کنار تنوع پذیری ملی است چرا که معتقدیم این مهم ایران را سمت توسعه و شکوفایی به پیش می‌برد.
وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات خوبی در دانشگاه کردستان پیش آمده است، یادآور شد: ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی، فعالیت پژوهشکده کردستان شناسی از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده است البته مسیری در پیش داریم هم در حوزه زیرساختی و هم رویدادی که می‌تواند امید آفرین باشد.
صالحی گفت: اهدافی که جشنواره‌های قبلی و جدید دنبال می‌کنند احیای میراث فرهنگی و هنری کُردی است چرا که این فرهنگ تاریخی از گذشته در اعماق ما را به حال در جریان می‌برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عصر دیروز در بدو ورود به کردستان از تالار در دست ساخت فرهنگ سنندج دیدن کرد.
تالار فرهنگ سنندج از پروژه های شاخص فرهنگی کردستان با ۴۷درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
تجلیل از مشاهیر؛ نشانه دینداری
نماینده ولی فقیه در کردستان هم در این مراسم گفت: تجلیل از مفاخر و مشاهیر یکی از نشانه های فرهنگ و دینداری است که دین مبین اسلام همواره بر آن تاکید دارد.آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی افزود: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می زنند و سبب افتخار آن ملت می شوند از نشانه های درک ، فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.حسینی شاهرودی همچنین گفت: قوم کرد دلبستگی شدیدی به ایران دارد و هر جا که خطری ایران را تهدید کرده است،کردها با تمام وجود به عرصه آمده اند.
او تقدیم ۱۰هزار شهید کُرد در هشت سال دفاع مقدس را نشانه وفاداری این قوم به ایران برشمرد.
بهره برداری از بوستان مشاهیر کُرد
بوستان مشاهیر همزمان با برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع مورد بهره برداری قرار گرفت.
پارک مشاهیر کرد دیروز با حضور بهمن مرادنیا استاندار کردستان، هه وال ابوبکر استاندار سلیمانیه عراق، برخی نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، «مظهر خالقی»استاد شهیر موسیقی کُردی ، دکتر قطب الدین صادقی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و هنرمندان و چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری کُرد افتتاح شد.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان در مراسم افتتاح این بوستان گفت: به غیر از مشاهیر فوت شده ، سردیس ۳۰نفر از مشاهیر برجسته کُرد که در نخستین کنگره مشاهیر از آنها تجلیل به عمل آمد، ساخته و در این بوستان نصب می‌شود.
شهردار سنندج هم در حاشیه بهره برداری از این بوستان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و اجتماعی امسال استان کردستان برگزاری مراسم کنگره تجلیل از مشاهیر کُرد است.
حشمت الله صیدی گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قرار گرفت،ساخت بوستانی با عنوان مشاهیر کُرد بود که با برنامه ریزی های انجام گرفته این بوستان در منطقه آبیدر به عنوان بهترین تفرجگاه مردم شهر سنندج ساخته شد که سردیس‌های مشاهیر کُرد از دیگر اقداماتی است که در این بوستان نصب و جانمایی شد.
به گفته شهردار سنندج ۱۰سردیس مشاهیر کُرد ساخته شده توسط استاد هادی ضیا الدینی هنرمند برجسته کردستان در این بوستان نصب شده است و قابلیت نصب ٥۰سردیس دیگر هنرمندان و مفاخر کردستان هم در بوستان وجود دارد.همچنین کنسرت شهرام ناظری از سری برنامه‌های جنبی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در عمارت تاریخی خسروآباد سنندج با استقبال پرشور مردم سنندج برگزار شد.

نظر شما