شناسهٔ خبر: 33856499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگ و هنر کردها نمایه ای از هزاران سال تاریخ ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر تاریخی کردها نمایه ای از هزاران سال فراز و نشیب تاریخ و میراث ایرانیان است و این قوم به خوبی این میراث را تا امروز حفظ کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سید عباس صالحی عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کرد که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: مردم کردستان با حضور پورشور در این کنگره نشان دادند تنها به مردگان خود افتخار نمی کنند و بیش از هر چیزی برای مشاهیری که هنوز در قید حیات هستند احترام قائل هستند.

وی با بیان اینکه ایران با مردم کرد زاده شده است و از هزاران سال قبل از تاریخ, مردم کرد و اقوام دیگر ایرانی در کنار هم حضور داشته اند، افزود: فرهنگ و هنر کردها در طول این هزاران سال بخشی از ذخایر بشریت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان کردی به عنوان بخشی از تاریخ خودش گنجینه ای از اشارات و لواطفی است که به خوبی فرهنگ این قوم را به نمایش می گذارد.

صالحی با اشاره به اینکه ادبیات کردی, شعر و فولکلور نمایه ای از هزاران سال فراز و نشیب هنر این قوم است، یادآور شد: هنرهای اوایی این قوم نیز ما را به عمق تاریخ می برد که از هر کوی و برزن که عبور کنی این نواها را می شنویم.

وی بیان کرد: امروز کنگره مشاهیر کرد فرصتی است برای اینکه داشته های پربار و پر وسعت فرهنگ کردها را ببینیم و به ان افتحار کنیم و به نسل جوان اینده نشان دهیم که چه قوم بزرگی از گذشته در جریان بوده و در ادامه نیز وجود خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این برهه بیش از هر زمانی نیاز داریم بر دو بال هنر و فرهنگ حرکت کنیم و دشمنان به دنبال شکستن این بال ها هستند و ایران اسلامی با هزاران سال تاریخش این بال ها را حفظ کرده است.

صالحی با بیان اینکه ایران رنگین کمال اقوام است و با وجه مینیاتوریش ایران بوده هست و خواهد ماند، اظهار داشت: تنوع فرهنگی در ایران زمین و تقویت خرده فرهنگ ها به توانمندی فرهنگ ایران می انجامد.

وی افزود: جامعه ایرانی جامعه ای است که اقوام و مذاهبش به تعامل می پردازند و در رنج تاریخی این مرز و بوم در مقاطع مختلف تاریخ در کنار هم بوده اند و کردستان و جامعه کرد جایگاه مهمی در این تنوع تاریخی داشته و دارند.

گفتنی است کنگره مشاهیر کرد صبح دیروز برای معرفی و شناخت بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر کُرد در نقاط مختلف دنیا اغاز شد و امروز ۱۲ تیر ماه مراسم اختتامیه ان برگزار شد و طی این کنگره از ۲۵ نفر از مشاهیر کُرد و پنج نفر از کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت داشته اند، تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما