شناسهٔ خبر: 33818382 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در کردستان:

تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است

سنندج - ایرنا - نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: تجلیل از مفاخر و مشاهیر یکی از نشانه های فرهنگ و دینداری است که دین مبین اسلام همواره بر ان تاکید دارد.

صاحب‌خبر -

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار داشت: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می زنند و باعث افتخار آن ملت می شوند از نشانه های درک و فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.

وی بزرگداشت و احترام به بزرگان را از نشانه های فرهنگ و دینداری برشمرد و افزود: برکت هر قوم به واسطه وجود بزرگانی است که در جهات مختلف توانسته اند یک پله دانش، فرهنگ، اخلاق و فرهنگ و هنر ملت خود را ارتقاء دهند.

نماینده ولی فقیه در کردستان به جایگاه معلم و مربی در اسلام اشاره و اظهار داشت: بزرگان و مفاخر جلوه ای جمال و جلال خدا هستند که نهایت کمال الهی در آنان تجلی می یابد.

آیت الله حسینی شاهرودی، کُرد را مردمی با صفا و وفادار معرفی کرد که در بیانات رهبر معظم انقلاب تعابیر و توصیف‌های زیبایی از این قوم وجود دارد و افزود: رهبر انقلاب همواره در باب بزرگی، وفاداری و محبت کردها بیانات ارزشمندی داشته اند که نشان از نگاه زیبای رهبری به این قوم دارد که برخلاف نگاه برخلاف نگاه مملو از تهدید طاغوت است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، گفت: قوم کرد دلبستگی شدیدی به ایران دارند و هر جا که خطری ایران را تهدید کرده، با تمام وجود به عرصه آمده اند.

آیت الله حسینی شاهرودی تقدیم ۱۰ هزار شهید کُرد در هشت سال دفاع مقدس را نشانه وفاداری این قوم به ایران برشمرد و افزود: در جنگ تحمیلی نه تنها کردهای ایران در این جنگ مشغول دفاع از کیان ایران بودند بلکه کردزبانان دیگر کشورها هم فداکاری های بزرگی برای خاک ایران داشتند که این ایثارها هیچگاه فراموش نمی شود.

وی در پایان به سخنی از ملامصطفی بارزانی از مبارزان کُرد علیه رژیم بعث عراق اشاره کرد و افزود: به گفته وی هرکجا کُرد هست آنجا ایران است و کُرد هرکجا باشد ایرانی است.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

قرار است در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در ۲ سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه می‌پردازند.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.

اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه ۱۲ تیر در دانشگاه کردستان با سید عباس صالحی حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

۹۹۳۷ / ‏‬ ۳۰۳۴

برچسب‌ها:

نظر شما