شناسهٔ خبر: 33817697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یونسی: دشمنان تلاش می‌کنند اقوام ایرانی را در مقابل هم قرار دهند/کردستان موزه آثار تاریخی ایران است

دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و مذاهب اسلامی گفت: دشمنان تلاش می‌کنند ما را بی‌هویت معرفی کنند و مردم ایران را در مقابل هم قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام علی یونسی در افتتاحیه کنگره مشاهیر کرد که هم‌اکنون در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، با تقدیر از مسوولان استان و بزرگانی که این کنگره بزرگ را برگزار کردند، اظهار کرد: کنگره کنونی گامی موثر در تجلیل از بزرگان و نام‌آوران و نامداران و مشاهیر کرد است که برای جامعه به ویژه جوانان یک نیاز است.

وی با اشاره به اینکه باید تاریخ و پیشینه خود را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم، افزود: این مهم یک ضرورت است چرا که دشمنان ما تلاش می‌کنند که ما را بی‌هویت و بی‌شناسنامه معرفی کنند و مردم ایران را در مقابل هم با نفرت‌پراکنی، کینه‌توزی و دشمنی قرار دهند و عامل ایجاد اختلاف باشند.

وی اعلام کرد: در این منطقه نام‌آورترین ملت، ملت ایران است، زمانیکه نام و نشانی از ابرقدرت‌ها و ملت‌ها نبوده ایران می‌درخشید و نخستین تمدن و ملت را تشکیل داد.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب افزود: نخستین امپرطوری جهان از آن ایران است و همه جهان‌شناسان و مورخین آن را تایید کرده‌اند و زمانیکه کورش یک دولت جهانی را با ائتلاف کُرد و فارس این ملت را پایه‌ریزی کرد، جهانی را بدون کشتار و خونریزی فتح کرد.

حجت‌الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: علما و دانشمندان حرمتشان آنقدر زیاد است که باید به در و دیوار خانه‌های آنها نیز احترام گذاشت و امروز کردستان با برگزاری این کنگره بین‌المللی همین کار را کرده است.

وی با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع) یکی از دانشمندان منکر خدا درگذشت و امام در مراسم تشییع جنازه او شرکت کرد، گفت: این بیانگر حرمت عالم و علم است حتی اگر مسلمان نباشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های ملت ایران گفت: ما مردم کُرد را با نام مردم فرهنگی، شجاعت، صداقت، علم‌جویی، هنردوستی و مهربانی می‌شناسیم و این ویژگی‌ها انسانی است و مردم کرد این ویژگی‌ها را بخوبی دارند اما در برخی مناطق این ویژگی‌ها کمتر دیده می‌شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، کردستان را نگهبان اخلاق ایران و ویژگی‌های ملت ایران و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران دانست و گفت: در گذشته بخش‌هایی از ما به دلیل تجاوز تجاوزگران در طول تاریخ از آثار منفی دوران اسارت از بین رفت و بی‌شک هرجا تجاوزی صورت بگیرد دشمن سعی می‌کند شجاعت، صداقت مردم را نشانه بگیرد.

حجت‌الاسلام یونسی گفت: هرجای از ایران بزرگ از اشغال‌گری در امان مانده این اخلاق بیشتر باقی مانده است و کردستان و بخش‌هایی زیادی از ارتفاعات زاگرس به دلیل دو ویژگی این اخلاق و ویژگی‌های ممتاز ایرانی باقی ماند و دشمن نتوانست در انجا سلطه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در این خطه به دلیل ویژگی‌های شخصی و فرهنگ ایرانی مردمان آن دشمن نتوانست برآنها سیطره و تسلط پیدا کند.

وی افزود:‌ اگر مردم یزد آرام وصبور هستند به خاطر اینکه در دل کویر هستند و دشمن نتوانسته هرگز به آنها دست پیدا کند، انقلاب اسلامی تلاش می‌کند که آن اخلاق اصیل ایرانی که شجاعت، بردباری، گذشت، مهربانی و غیره زنده و بازگردد و ما این را از مردم کرد و لر داریم.

یونسی تصریح کرد:‌ همه زاگرس نشینان که هم خاستگاه تمدن ایران است و هم حافظ اخلاق ایرانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید موسسات کردشناسی و موسسات مطالعات باستانی در اینجا دایر شود و از نیروهای متخصص و تحصیل کرده این استان که افزون بر نیاز خود استان است در سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب افزود:‌ امروز تاریخ‌شناسان با علم دانش در این خطه وجود دارند که بیکار هستند و باید بکارگیری شوند.

وی با بیان اینکه برای بازشناسی ملت کرد و کردستان باید تلاش و جدیت بیشتری داشته باشیم، گفت: یک دانشمند، هنرمند و اندیشمند کرد هرگز دشمن نمی‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲/ق

نظر شما