شناسهٔ خبر: 33795154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار : «مظهر خالقی» بعد از ۳۸ سال به کردستان باز می‌گردد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان از سفر مظهر خالقی استاد شهیر موسیقی سنندجی به این استان و حضور او در کنگره بین المللی مشاهیر کرد خبر داد.

صاحب‌خبر -

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان که به منظور ارائه آخرین اقدامات مربوط به برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کرد در استان برگزار شد، اظهار داشت: مظهرخالقی استاد موسیقی و خواننده‌ی نام‌آشنای کُرد از مهمانان ویژه این کنگره است.

وی با اشاره به اینکه حضور این هنرمند هم خواسته مردم و هم مسئولان استان بود، اضافه کرد: ویزای این هنرمند شاخص کرد با مشکلاتی مواجه شد ولی چون ورود او منع قانونی نداشت لذا از نظر دستگاه‌های امنیتی حضورش بلامانع بود.

استاندار کردستان گفت: پیگیر موضوع و مشکل ویزای این هنرمند ایرانی -عراقی شدیم و اکنون هیچ مسئله ومانعی برای حضورش در استان وجود ندارد و بعد از گذشت ۳۸ سال شاهد حضور او در کردستان به عنوان میهمان کنگره مشاهیر کرد خواهیم بود.

مرادنیا با اشاره به اینکه هدف اولیه برگزاری کنگره تجلیل از چهره‌های نامدار کرد در اقصی نقاط دنیا است، گفت: معرفی افراد ناشناخته و نامدار کرد از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.

وی یادآور شد: خیلی از افراد و مشاهیری که در خارج از ایران بودند به دلیل برنامه‌هایی که داشتند و تعدادی بدلیل کهولت سن نمی‌توانند شرکت داشته باشند.

وی در ارتباط با حضور مسئولان کشوری در این کنگره گفت: وزیر کشور بدلیل محدودیت پرواز در این کنگره شرکت نمی کند اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمانان ویژه داخل کشور و استانداران سلیمانیه و هولیر هم از مهمانان ویژه خارجی هستند که در این کنگره حضور پیدا می کنند.

مرادنیا با بیان اینکه هزینه این کنگره توسط بخش خصوصی تامین شده است افزود: در برگزاری آن باید به اهداف توجه شود نه هزینه ها چراکه آن‌قدر به این مسائل اهمیت داده شده که عقب افتادیم.

استاندار کردستان یادآور شد: هر موقع اسپانسرهای این کنگره تمایل داشتند اسامی آنها اعلام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این نشست از زحمات اهالی رسانه در یاری رساندن به برگزاری کنگره مشاهیر کُرد تجلیل کرد و گفت: به آینده رسانه استان با وجود نیروهای جوان و با انگیزه امیدواریم.

جلال قلعه شاخانی به ضرورت و اهداف و راهبردهای کنگره اشاره کرد و گفت: سیاست و نگاه حاکمیتی ویژه به معرفی مشاهیر کرد وجود دارد و علاوه بر این تجلیل و تکریم بزرگان اصل و سفارش دینی است.

وی با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر و مشاهیر و نقش اقوام و مذاهب جزو سیاست های راهبردی دولت دکتر روحانی است افزود: مقدمات برگزاری این کنگره از سال گذشته شکل گرفت و کمیته های پشتیبانی، مالی، امنیت و انتظامات، اجرایی، علمی، تشریفات، تبلیغات و اطلاع رسانی برای برگزاری این کنگره تشکیل شد.

وی یادآور شد: این کنگره در سطح بین‌المللی برگزار می شود و برای نخستین بار است که تنها تجلیل و تکریم افراد زنده مورد نظر قرار گرفته است.

مظهر خالقی سال ۱۳۱۷ در سنندج چشم به جهان گشود و او باجناغ مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق است و بعد از ۳۸ سال به زادگاهش سنندج باز می‌گردد.

خالقی از همان نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت. اولین اجرای ضبط شده‌استاد خالقی متعلق به دهه ۳۰ است که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا کرده‌است.

او دانش‌آموخته فیزیک از دانشگاه تهران است و قبل از ورودش به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران دبیر دبیرستان‌های تهران بود.

خالقی هفت سال در دهه ۵۰ شمسی رئیس رادیو و تلویزیون کرمانشاه بود.

کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه امسال در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود که در این رویداد کلان فرهنگی ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد و کُردشناسان در سطح بین المللی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

اعضای شاخص خانواده کامکارها از دیگر مهمانان ویژه‌ی کنگره مشاهیر کُرد هستند.
۹۹۳۶ / ‏‬ ۳۰۳۴

نظر شما