شناسهٔ خبر: 28768353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بهترين روش ها ي پيشگيري از سرماخوردگي

صاحب‌خبر -

سرماخوردگي يکي از بيماري هاي شايع در ماه هاي سرد سال است. سرماخوردگي معمولي يک عفونت ويروسي گلو و بيني، دستگاه تنفسي فوقاني، است. بسياري از ويروس ها مي توانند موجب سرماخوردگي شوند، اما شايع‌ترين نمونه راينوويروس است.

به گزارش عصر ايران به نقل از "پريونشن"، آبريزش بيني، گلو درد، سرفه، گرفتگي بيني، بدن درد خفيف و سر درد، عطسه و تب خفيف مي توانند احساس ناتواني را پيش از بهبود بيماري در فرد ايجاد کنند. در شرايطي که سرماخوردگي به طور معمول بي خطر است، اما مي تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد.

چه چيزي بهترين گزينه براي حفظ سلامت طي ماه هاي سرد سال است؟ در گام نخست بايد از ورود سرما به بدن خود پيشگيري کنيد. روش هاي مختلفي براي پيشگيري از سرماخوردگي و کاهش مدت زمان بيماري وجود دارند که در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

استفاده از يک دستگاه مرطوب کننده هوا

رطوبت کم موجب خشکي مسيرهاي هوايي بيني مي شود و از اين رو به دام انداختن و نابودي ميکروب ها دشوارتر مي شود که در نهايت سرماخوردگي را به همراه دارد. با استفاده از يک دستگاه مرطوب کننده هوا مي توانيد از اين شرايط پيشگيري کنيد.

دستگاه مرطوب کننده هوا مي تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهاي مخاطي کمک کند. خشکي غشاهاي مخاطي در بيني توانايي بدن براي به دام انداختن ميکروب هاي ورودي را کاهش مي دهد.

توجه داشته باشيد که دستگاه مرطوب کننده هوا را نيز بايد تميز نگه داريد زيرا محيط گرم و مرطوب مي تواند مکاني ايده آل براي رشد قارچ را فراهم کند که اگر به اين شرايط آلرژي داشته باشيد مي تواند موجب بروز علائمي شبيه سرماخوردگي شود.

دريافت ويتامين D کافي

نتايج يک پژوهش نشان داد افرادي که به ميزان کافي ويتامين D دريافت نمي کنند، نسبت به آنهايي که به ميزان کافي از اين ماده مغذي دريافت مي کنند، احتمال بيشتري دارد به يک عفونت دستگاه تنفسي فوقاني مبتلا شوند. سلول ها براي فعال کردن واکنش هاي مبارزه خود با عفونت به ويتامين D وابسته هستند. برخي مطالعات نشان داده اند که مصرف 400 واحد بين المللي ويتامين D در روز ممکن است از عفونت هاي دستگاه تنفسي پيشگيري کند.

به گفته موسسه ملي سلامت آمريکا، بيشتر بزرگسالان بايد حداقل 600 واحد بين المللي ويتامين D در روز دريافت کنند، اما برخي سازمان هاي ديگر مقدار مصرف بيشتر را توصيه کرده اند. از منابع غذايي براي ويتامين D مي توان به ماهي سالمون، گوشت گاو، زرده تخم مرغ، شير و آب پرتقال غني شده، پنير، و قارچ اشاره کرد. در صورت نياز مي توانيد پس از مشورت با پزشک از مکمل ها نيز استفاده کنيد.

تميز نگه داشتن دست ها و دور نگه داشتن آنها از صورت

ممکن است متوجه نباشيد اما احتمالا در طول روز بارها صورت خود را با دست لمس مي کنيد. مطالعه اي در سال 2008 نشان داد، شرکت کنندگان به طور ميانگين 16 بار در هر ساعت صورت خود را لمس مي کنند.

اين کار به ويژه در فصول سرد مي تواند مشکل آفرين باشد. زماني که از طريق تماس با فردي ديگر يا سطوح آلوده به ميکروب در معرض يک ويروس قرار مي گيريد، امکان ورود آن به بدن در صورت عدم پاکسازي دست ها وجود دارد. ويروس ها مي توانند از طريق تماس پوست با پوست مانند دست دادن نيز منتقل شوند.

از اين رو، بايد به نظافت دست هاي خود و دور نگه داشتن آنها از صورت تا حد امکان توجه داشته باشيد زيرا مي تواند از ورود ميکروب ها به غشاهاي مخاطي (بيني و دهان) و بيمار کردن شما پيشگيري کند.

دست هاي خود را به خوبي شستشو دهيد.
دست ها را حداقل به مدت 20 ثانيه با صابون شستشو دهيد. اگر به آب و صابون دسترسي نداريد، ازضد عفوني کننده هاي دست استفاده کنيد.

ضد عفوني کردن تلفن همراه

تلفن همراه يکي از دستگاه هاي پر استفاده در دنياي امروز محسوب مي شود، از اين رو با سطوح مختلف در تماس است.

مطالعه اي که توسط دانشگاه آريزونا در سال 2012 انجام شد، نشان داد که تلفن همراه ممکن است از نظر مقدار باکتري ها 10 برابر آلوده‌تر از صندلي توالت باشد.براي پاکسازي اين دستگاه ها مي توانيد ازدستمال هاي ضد عفوني کننده استفاده کنيد. اين کار را زماني که تلفن همراه خاموش است انجام دهيد و با استفاده از يک دستمال يا پارچه نرم ديگر دستگاه خود را خشک کنيد. در شرايطي دستمال ها و مواد ضدعفوني کننده براي از بين بردن ويروس ها و باکتري ها خوب هستند، اما مواد موجود در آنها ممکن است به تلفن همراه آسيب برساند.

اختصاص زمان براي کسب آرامش

اضطراب و استرس مي توانند توانايي سيستم ايمني بدن براي مبارزه با عفونت را کاهش دهند. زماني که با استرس و خستگي مواجه هستيد، بدن هورمون کورتيزول ترشح مي کند که ممکن است در توانايي بدن براي پيشگيري يا مبارزه با سرماخوردگي اختلال ايجاد کند.

براي کسب آرامش مي توانيد انجام يوگا، مديتيشن، پياده‌روي در فضاي سبز، وقت گذراني به همراه خانواده يا دوستان پس از کار يا هر فعاليت ديگر که به کسب آرامش در شما کمک مي کند را مد نظر قرار دهيد.

خواب کافي

طي يک مطالعه، پژوهشگران به 153 مرد و زن سالم قطره بيني حاوي راينوويروس داده و عادات خواب آنها را پيگيري کردند.

آنها دريافتند افرادي که به طور منظم کمتر از هفت ساعت در شب مي خوابند، نسبت به آنهايي که هشت ساعت يا بيشتر مي خوابند، سه برابر احتمال بيشتري دارد گرفتار سرماخوردگي شوند.

افزايش مصرف روي

نتايج يک پژوهش نشان داد که روي مي تواند رشد ويروس ها را کاهش دهد. افزون بر اين، مصرف روي به نظر مي رسد که مدت زمان و شدت علائم بيماري را نيز کاهش مي دهد.

اگرچه يک دوز مصرف خاص براي همه وجود ندارد، اما مطالعات صورت گرفته مصرف بيش از 75 ميلي گرم در روز را مفيد نشان داده اند. تامين روي از منابع غذايي بهتر از مصرف مکمل ها است. از منابع غذايي خوب براي روي مي توان به گوشت، توفو، صدف چروک و عدس اشاره کرد.

نظر شما