شناسهٔ خبر: 67270039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فیلترشکن سرعت اینترنت را کند می‌کند/ ۲ ماهواره دیگر در صف پرتاب

نشست خبری مشترک اعضای هیئت دولت تحت عنوان گزارش خدمت برگزار شد و وزیر ارتباطات در این نشست به تشریح اقدامات ارتباطاتی پرداخت.

صاحب‌خبر -

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در نشست خبری مشترک اعضای هیئت دولت تحت عنوان گزارش خدمت، با اشاره به ۱۰۰۰ روز خدمت و بیان اینکه حوزه‌های کاری وزارت ارتباطات خیلی متنوع است، مطرح کرد: یکی از بحث‌های جدی‌ک دنبال می‌کنیم و از دغدغه‌های مردم است، سرعت اینترنت و دسترسی به شبکه است. در این باره کار‌های بزرگی شروع شده و به اتمام رسیده است.

فیبر نوری خراسان شمالی شنبه افتتاح می‌شود

او ادامه داد: در کمتر از دو سال گذشته کار عملیاتی توسعه فیبر نوری در ۶۰۰ شهر شروع شده و در بیش از ۴۰۰ شهر در حال انجام است. در مرحله اول فیبر را به نردیکی‌خانه مردم می‌بریم و در مرحله دوم هرکسی درخواست بدهد اپراتور مکلف است ظرف یک ماه این امکان را برایش فراهم کند

وزیر ارتباطات گفت: شنبه سفر به خراسان شمالی و افتتاح فیبرنوری را خواهیم داشت، به این ترتیب تعدادخانور‌های تحت پوشش به هشت میلیون می‌رسد و چهل درصد خانواده‌های شهری تحت پوشش قرار می‌گیرند.

او ضمن امیدواری درباره شتاب توسعه فیبر نوری مطرح کرد: پروژه با شتاب زیادی انجام شده در کشور‌هایی با گستردگی ما این کار ۱۰ سال طول کشیده است، چون کار حفاری و داک گذاری دارد.

زارع پور اضافه کرد: برنامه ما این بود که تا پایان ۱۴۰۴ پوشش آن را در شهر‌ها ایجاد کنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. یکی از مطالبات جدی از دولت آینده پروژه فیبرنوری است که در برنامه هفتم توسعه اتصال ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری آمده و باید انجام شود.

افزایش چندین برابری سایت‎های نسل پنجم در کشور

او افزود:  در ارتباطات همراه نسل پنجم را توسعه دادیم که به قریب به ۲۰۰۰ سایت است و در برنامه داریم تعداد آن تا پایان سال به ۶ هزار سایت برسد.   همچنین توسعه سایت‌های ۴ و ۴ و نیم را نیز در دستور کار داریم.

وزیر ارتباطات اعلام کرد: در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور توسعه افتخارآمیزی داشته‌ایم. در حوزه شبکه انتقال بیش از آنچه که در ۳ دهه گذشته رخ داده بود، توسعه انجام شده و به ظرفیت آن ۳۲ ترابیت بر ثانیه افزوده شده است. لایه دیگری که در این شبکه وجود دارد شبکه آی. پی است که ۲۸ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داشت و اکنون به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

او اشاره کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۳۰ گیگابیت بر ثانیه قطعی فیبر در خلیج فارس داشتیم که تا سه ماه دچار اختلال بودیم، اما در ۲ تا ۳ ماه گذشته ۲.۵ ترابیت بر ثانیه قطع شده و هیچ‌کس متوجه نشد، چرا که ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. این نتیجه اقداماتی است که در این مدت رخ داده است.

وزیر ارتباطات افزود: در ابتدای دولت میانه سرعت اینترنت همراه ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه بود که دیروز اعلام شد که این سرعت به ۳۷ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است که این ۷۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. در حوزه ارتباطات ثابت نیز میانه سرعت ۶۵ درصد رشد داشته است.  

تلاش در جهت نوسازی تجهیزات قدیمی

زارع پور مطرح کرد: در این دولت تمام تلاشمان را کردیم که زیرساخت‌های ارتباطی را نوسازی کنیم و متناسب با نیاز آینده کشور توسعه دهیم و ما دولتی بودیم که آینده را فدای امروز نکردیم و متناسب با نیاز‌های دهه‌های آینده کشور برنامه ریزی کردیم و با افتخار زیر ساخت ارتباطی کشور را تحویل آینده می‌دهیم.   

فیلترشکن سرعت اینترنت را کند می کند/ فیلتر سایت های علمی برای  مردم ایران

وزیر ارتباطات در باره اینکه چرا برخی از مردم ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت را احساس نمی‌کنند گفت: دلیل آن این است که باید بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌های ناشی از تحریم و  فیلترینگ تفاوت قائل شد، فیلترشکن در سرعت اینترنت اختلال ایجاد می‌کند.

او درباره سایت‌هایی که از خارج از ایران برای کشورمان فیلتر است گفت: بیش از ۳۰۰ هزار سایت پر مخاطب توسط غربی‌های مدعی حقوق بشر به روی مردم ایران تحریم شده است که عمدتا سایت‌های علمی و کاربردی است که باعث می‌شود تجربه کاربری مردم متفاوت باشد و دلیل آن کندی اینترنت و عدم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیست.

زارع پور با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: با توسعه شبکه ملی اطلاعات تلاش کردیم تا نیاز‌های داخل کشور را در همین داخل کشور تامین کنیم. چه نیازی است که برای دسترسی به سرویس‌های بانکی بسته‌های اطلاعاتی به کشور‌های اروپایی برود و برگردد.

پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات

او گفت: در این دولت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسید. یعنی در طی یک دهه تنها ۲۰ درصد این شبکه توسعه یافت و در طی این سه سال دو برابر به این شبکه افزوده شده است.   

وزیر ارتباطات اضافه کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال اکنون به ۸ درصد رسیده که این یک نقش جدی در اقتصاد کشور دارد. اکنون کاربران اینترنت بیش از ۱۰ برابر شده‌اند. ترافیک بیش از ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد و اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها در جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد که تمام اینها اتفاقاتی است که در دولت سیزدهم رخ داده است.

اینترنت را در دولت سیزدهم قطع نکردیم

زارع پور یادآوری کرد: در آبان ۹۸ که اینترنت بنا بردلایلی قطع شد، اما در مهر سال ۱۴۰۱ این کار را انجام ندادیم. هیچوقت در دولت سیزدهم اینترنت به طور کل قطع نشد. تنها اینترنت همراه بین‌الملل در ساعتی از روز قطع بود، آن‌هم در حالی که سرویس‌های داخلی پایدار بودند و به کار خود ادامه می‌دادند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند، تصریح کرد: من به رئیس اداری استخدامی کشور گفتم که سرباز شما هستم و با همین همراهی امروز اتفاق بی‌نظیری رخ داده است. الان ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود. ما از دولت الکترونیکی عبور می‌کنیم و به سمت دولت هوشمند می‌رویم. بیش از ۵۰۰ خدمت در دولت به شکلی ارائه می‌شود که نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدرک ندارد.

وزیر ارتباطات درباره خدمات پنجره هوشمند گفت: بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم بالای ۱۸ سال =وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند و از آن استفاده کردند و روزانه حدود ۴ میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. اکنون بستری فراهم شده تا مردم بدون مراجعه به دفتر املاک می‌توانند در سامانه خودنویس قرارداد خود را بنویسند بدون اینکه هزینه اضافی پرداخت کنند. پیامک انعقاد قرارداد هم برایشان ارسال میشود.

پرتاب ۱۲ ماهواره در کمتر از ۲.۵ سال

زارع‌پور درباره تحول چشمگیر صنعت فضایی گفت: ۱۲ ماهواره در کمتر از ۲.۵ سال گذشته به فضا پرتاب شده و ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رکورد پرتاب در تاریخ فضایی شدن ایران را بشکنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو را تثبیت کنیم، بیان کرد: بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

برچسب‌ها:

نظر شما