شناسهٔ خبر: 67290244 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

خبر امیدبخش برای درمان ریزش مو سکه‌ای، داروی لیتفولو تایید شد

صاحب‌خبر -
شرکت فایزر(Pfizer) به تازگی خبر از ساخت دارویی اعجاب انگیز برای درمان ریزش مو سکه ای داده است. به نقل از وب سایت رسمی سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)  داروی لیتفولو(Litfulo) بعد از گذراندن تست‌های تخصصی کلینیکی مجوز رسمی این سازمان را دریافت کرده است. این دارو تنها داروی تایید شده این سازمان است که برای سنین 12 تا 17 سال نیز مجاز شناخته شده است.
لیتفولو که با نام علمی Ritlecitinib شناخته میشود یک مهارکننده آنزیم‌های سیستم خود ایمنی بدن است. این دارو با مهار این آنزیم‌ها، فعالیت سیستم ایمنی را تعدیل کرده و مانع از حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو می‌شود. این مکانیسم عمل باعث کاهش قابل توجه ریزش و تحریک رشد مجدد موها می‌شود. لیتفولو با مکانیزم منحصر به فرد خود، تحولی بزرگ در درمان این بیماری ایجاد کرده است.
سال پیش FDA یک داروی دیگر به نام اولومیانت (Olumiant) را هم به صورت قرص برای درمان ریزش سکه ای  تایید کرد.

اثربخشی اثبات شده لیتفولو
مطالعات بالینی مختلفی برای ارزیابی اثربخشی لیتفولو در درمان ریزش مو سکه ای انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان داده است که مصرف لیتفولو می‌تواند به طور معناداری باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مجدد موها شود. برخی از این مطالعات نشان داده‌اند که بیمارانی که لیتفولو مصرف کرده‌اند، پس از چند ماه بهبودی قابل توجهی در وضعیت موهای خود مشاهده کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که لیتفولو می‌تواند به عنوان یک درمان مؤثر و پایدار برای ریزش موی سکه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه مصرف لیتفولو
لیتفولو به صورت قرص‌های خوراکی عرضه می‌شود و باید طبق دستور پزشک مصرف شود. دوز مصرفی این دارو معمولاً بر اساس شدت بیماری و واکنش بدن بیمار به دارو تنظیم می‌شود. بر طبق شناسنامه این دارو در سایت سازمان غذا و دارو آمریکا ، دوز مصرفی این دارو 1 عدد در ماه میباشد که قطعا با نظر و تجویز پزشک متخصص قابل اجرا خواهد بود.
 


عوارض جانبی لیتفولو
لیتفولو مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی از عوارض شایع این دارو عبارتند از:
•    عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی
•    واکنش‌های آلرژیک شدید
•    سردرد
•    مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال
•    افزایش خطر عفونت‌های شدید

به نقل از وب سایت رسمی لیتفولو ، ممکن است این دارو موجب عوارض جانبی سنگینی چون اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بروز واکنش‌های آلرژیک در قسمت‌های مختلف بدن شود. شاید به این دلیل است که اکثر افراد فعلا ترجیح میدهند تا در مراحل اولیه درمان از مکمل‌های غذایی بی خطر مانند قرص فیتو و درمان‌های موضعی مانند شامپوهای ضد ریزش استفاده کنند. گزارش‌های متعددی از مصرف کنندگان مکمل‌های ضد ریزش فیتو و دیگر محصولات مشابه جمع آوری شده که حاکی از اثر بخشی فوق العاده این روشها با کمترین عوارض میباشد.
طی نظر سنجی‌های انجام شده با توجه به اینکه برخی از ریزش‌ها خصوصا در آقایان ریشه هورمونی دارند، بسیاری از افراد فعلا درمان‌های بی خطر تر و در عین حال موثر را به ریسک استفاده از داروهایی چون لیتفولو ترجیح داده اند. برای مثال طی مطالعاتی که بر روی استفاده کنندگان از شامپو کافئین آلپسین که مخصوص آقایان میباشد انجام شد مشخص شد که کافئین موجود در این شامپو با مکانیزمی ساده از فولیکول‌های موها در برابر دی هیدروتستوسترون محافظت میکند و بدون عوارض جانبی خاصی موجب رشد و تقویت موها میگردد. در نتیجه تا توزیع و تست گسترده قرص لیتفولو تنها میتوان به نتایج آزمایشگاهی این دارو اکتفا کرد.
 

نظر شما