شناسهٔ خبر: 23157062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فرهاد رهبر در مشهد:

ارتباط بین دانشجو و استاد در دانشگاه‌ها قطع است/ برخی از اساتید فقط آموزش می‌دهند برای آموزش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتباط بین استاد و دانشجو قطع است و ارتباط سیستماتیک وجود ندارد در صورتی که این‌ها پایه‌های هر نظام آموزشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، فرهاد رهبر ظهر امروز در شانزدهمین همایش سراسری هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور در هتل تابان خورشید مشهد گفت: مرکز هم‌اندیشی نهاد رهبری تاکنون سه هزار دوره آموزشی با موضوعات مختلف برگزار کرده که 70 هزار استاد طی این شش سال در جلسات آن شرکت کردند. باید بگویم فلسفه این نشست‌ها که انتقال تجربیات به اساتید دانشگاه‌هاست بسیار خوب است.

رکن اصلی دانشگاه ها اساتید هستند

وی در ادامه باشاره به نقش اصلی دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه از طریق علم و فناوری افزود: رکن اصلی این دانشگاه‌ها اساتید هستند که نقش اساسی در دانشگاه ها را ایفا می‌کنند. با توجه به نقش مهمی که اساتید در دانشگاه‌ها دارند باید مکانیزمی طراحی کنید که میزان اثربخشی فعالیت شما را در انجام فعالیتتان تعیین کند در این صورت می توانید آسیب شناسی داشته و برمبنای آن برنامه ریزی کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه در جامعه اساتید می‌بینم تربیت در کادر حوزه پژوهشی و بعد حل مسئله در دانشگاه‌ها است.

وی با بیان این که چنانچه ورودی و خروجی دانشگاه‌ها را با هم مقایسه کنیم آنگاه متوجه می‌شویم چه مقدار فرهنگ اسلامی و عرق ملی به دانشجو تزریق کرده‌ایم متذکر شد: با این مقایسه خواهیم فهمید که چه تحولی در آنان ایجاد کرده‌ایم. متاسفانه امروز در دانشگاه‌ها به دانشجو فقط دانش انتقال داده می شود، اما باید ببینیم در رفتار، منش، دین داری، خود باوری و خلاقیت چه چیزی به آنان افزوده‌ایم و چه کسانی چنین نقشی را باید ایفا می کردند.

رهبر افزود: اساتید و محیط دانشگاه طبیعتا می توانستند به دانشجو خلاقیت و خودباوری و دین‌باوری تزریق کنند. به همین جهت باید یک سری شاخص‌ها را تعیین کنیم و کارها را براساس آن انجام دهیم. دبیران مرکز هم‌اندیشی باید یک شبکه باشند و در سر این شبکه خودشان و در ادامه آن اساتید دانشگاه باشند، اما متاسفانه اکنون چنین ارتباط دیپلماتیکی با اساتید نداریم و باید دید این را چه طور می توان ایجاد کرد.

وی با اشاره به این که چنانچه استاد تبدیل به انسانی سرشار از عشق به اسلام شود و غرور ملی و روحیه خدمت رسانی داشته باشد می‌تواند آنها را به دانشجو نیز انتقال دهد گفت: در این صورت است که دانشگاه نقش خود را ایفا کرده است. استاد باید مدافع خلاقیت دانشجو باشد که از سمت دانش افزایی به سمت ابتکار محوری حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که در حال حاضر اساتید ما چه قدر شناخت نسبت به مسائل اجتماعی و دانشگاهی دارند؟ خاطر نشان کرد: اساتید باید نسبت به این مسائل شناخت داشته باشند تا دانشجویان بتوانند این مسائل را بشناسند. ما چه قدر توانسته‌ایم مسائل اجتماعی را به دانشجویان انتقال دهیم اگر چنین کاری صورت نگرفته پس یک جای قضیه لنگ می زند. ما شاگرد پروری نمی‌کنیم در صورتی که این باید یکی از مسائل افتخار آمیز اساتید باشد و من این سوال را دارم که اکنون در ارتقاء شاگرد چه قدر به ارتقاء شاگرد پروری توجه می شود؟ اساتید چه مقدار برای دانشجویان خود وقت می گذارند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اساتید در پایان نامه‌ها و رساله‌ها برای دانشجویان وقت می‌گذارند و می‌بینیم که ارتباط بین دانشجو و استاد قطع است و ارتباط سیستماتیک وجود ندارد در صورتی که این‌ها پایه‌های هر نظام آموزشی است.

وی خطاب به دبیران مرکز همایش با اشاره به این که وظیفه شما این است که تجربیات را به اساتید انتقال دهید چون استاد باید نسبت به مسائل پیرامونی خود بصیرت و آگاهی داشته باشد تصریح کرد: اساتید باید به شکل تیمی با هم فعالیت کنند و مسائل را در دانشگاه تبدیل به حل مسئله برای جامعه کنند آنان هم چنین باید دانشجویان را مدیریت کنند که بتوانند از آنان در حل مسائل جامعه بهره بگیرند و در این راستا است که تربیت دانشجویی شکل می‌گیرد.

رهبر بیان کرد: کجای دانشگاه‌ها اساتید در خصوص مسائل جامعه فکر می‌کنند؟ با این وجود می بینیم که به موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید دارند و جلسه در این خصوص می‌گذارند چون گمان می‌کنند که به این شیوه می توانند چنین ارتباطی را ایجاد کنند در صورتی که این اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که استاد مسئله جامعه و صنعت را نداند و آن را درک نکند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برخی از اساتید فقط آموزش می‌دهند برای آموزش و این چرخه باطلی است و از بین خواهد رفت؛ باید طرحی نو به وجود آوریم. اساتید نباید نقش تصمیم سازی خود را فراموش کنند. اساتید نقش سازنده‌ای دارند و باید مطالبه‌گر باشند و خود را دست کم نگیرند تا آموزش عالی دچار تحول شود.

رهبر در بخش پاسخ به این سوال که چنانچه دوباره فتنه اتفاق بیافتد آیا می‌توانیم در مقابل آن بایستیم گفت: در فتنه 88 که اتفاق افتاد و مرکز آن دانشگاه تهران بود لشکری نداشتیم که مقابل آن بایستد فقط تعداد کمی بودند که ایستادگی کردند و آن فتنه را خنثی کردند. چنانچه در هر دانشگاه یک نفر انقلابی وجود داشته باشد می‌تواند در مقابل فتنه بایستد و موفق هم خواهد شد چون حق همیشه پیروز است.

نظر شما