شناسهٔ خبر: 23136876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

اساتید پیشگامان تربیت دینی هستند

جوان آنلاين

اگر گفته می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند به این معنا نیست دانشجوی دانشگاه، علم طلبگی بخواند و یا برعکس، بلکه همه این علوم مورد نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: از نظر اسلام علم بر همه واجب است و علمی که از آن در اسلام یاد شده مربوط به همه علوم مفید است، بدون شک علم پزشکی با همه اقسامش واجب کفایی کرده است .

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد گفت : همان‌طور که جهاد واجب کفایی است پزشکی و مهندسی نیز واجب کفایی است و یادگیری هر علمی که باعث شود دست ما در مقابل دشمن دراز نشود واجب کفایی است، به این معنی که نیاز نیست حتماً همه یاد بگیرند اما نیاز است که تعدادی آن را فرا بگیرند تا جامعه اسلامی شامل علمای همه این علوم باشد .

امام‌جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب در بسیاری از علوم باعث سربلندی اسلام و جامعه اسلامی شدیم، قبل و حتی بعد از انقلاب تا مدتی پزشک عمومی نداشتیم و برای معالجه افراد مردم التماس می‌کردند تا اجازه دهیم بیمار به خارج برود و از دلار ارزان‌تر استفاده کنند اما الآن در مورد حتی یک مریض هم شورای پزشکی نظر نمی‌دهد، در ایران معالجه نمی‌شود و باید به خارج از کشور برود .

وی عنوان کرد: البته برخی علوم فضل است و بد نیست انسان یاد بگیرد، اما برخی علوم فضل هم نیستند؛ اگر گفته می‌شود حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند به این معنا نیست دانشجوی دانشگاه، علم طلبگی بخواند و یا برعکس، بلکه همه این علوم مورد نیاز است .

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: از آنجایی که همه باید آنچه فرا می‌گیرند در راه خدا باشد تا مفید واقع شود نیاز است تا در کنار متخصصین علوم مختلف متخصصین علوم دینی نیز حضور داشته باشند تا کارها در راه دین انجام شود .

وی بیان داشت: پیامبر می‌فرمایند کمرم را دو گروه شکست، یکی عالمان بی‌دین و دوم انسان‌های عابدی که جاهل هستند، پس دانشمند متدین به درد جامعه اسلامی می‌خورد؛ اگر دشمنان به دنبال جدایی حوزه و دانشگاه بودند به این دلیل است که متخصصانی که در آینده کارهای جامعه را بر عهده می‌گیرند با دین در ارتباط نباشند تا راحت بتوانند بخرندشان .

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان تأکید کرد: سعودی‌ها دین ندارند هرچند نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، سواد دانشگاهی هم دارند اما به این دلیل که دینداری نکردند تحت تسلط استکبار هستند .           

وی ابراز داشت: دانشگاهی‌ها می‌تواند بی‌دین تربیت شوند و حتی حوزوی‌ها هم می‌توانند بی‌دین تربیت شوند در حالی که نباید بگذاریم دانشجویان و طلبه‌هایمان به این شکل تربیت شوند .

طباطبایی‌نژاد اذعان کرد: افتخار ما فقط این نباشد که در دانشگاه اصفهان دانشکده اهل‌بیت داریم بلکه افتخار اصفهان این باشد که دانشگاه‌هایمان اهل‌بیتی باشند؛ دین انسان می‌سازد و بی‌دینی انسانیت ندارد .

وی تشریح کرد: هم حوزه و هم دانشگاه باید هر کدام هم علم خود را داشته باشند و هم متدین باشند که کار مهم در این راستا بر عهده اساتید دانشگاه و حوزه است، بهترین استاد اخلاق اساتید هستند، اساتید باید در عمل و در بین درسش مسائل دینی را بیان کند .

 

نظر شما