شناسهٔ خبر: 23045774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گلایه کشاورزان زرین دشت از کمبود بذر گندم/شهرستان‌های فارس با کمبود بذر مواجه هستند

کشاورزان گندم‌کار در زرین دشت با مشکل کمبود و گرانی بذر روبه‌رو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرنوشت، زرین دشت شهرستانی در جنوب شرق فارس و در فاصله  270کیلومتری از شیراز ، سالانه حدود 30 هزار هکتارسطح زیر کشت آبی و دیم دارد که عمده محصولات تولید شده در آن گندم، جو، کلزا و پنبه است.
مهمترین محصول کشاورزی زرین دشت پنبه می‌باشد که به عقیده کارشناسان یکی از با کیفیت ترین محصولات پنبه در کشور به شمار میرود، همچنین از نظر میزان تولید این محصول، زرین دشت با تولید 15 تا 20 درصد از کل پنبه استان، جزو سه شهرستان برتر تولید کننده طلای سفید در فارس محسوب میشود.

کاشت «گندم» پس از پنبه بیشترین استقبال از جانب کشاورزان زرین دشت را  دارد.

طبق آمار رسمی منتشر شده، زرین دشت با در اختیار داشتن 5500 هکتار ( 2/3 درصد) از سطح کشت گندم آبی در استان، حدود 3 درصد از تولید این محصول را در استان زر خیز فارس به خود اختصاص داده است.

 

کشاورزی زرین دشت

 

فصل کاشت گندم و امیدواری مردم به سالی پر بارش

با توجه به گرم و خشک بودن آب و هوای زرین دشت و برخورداری از منابع محدود آب های زیر زمینی، مردم این خطه سالهاست که به جبر طبیعت، به کاشت و برداشت چندان روی خوشی نشان نمی دهند.


اما بارش 500 میلیمتری و بی سابقه زمستان سال گذشته، برای مردمان شهرستانی که به باران های 70 میلیمتری در یک سال زراعی عادت کرده بودند، به قدری موجب خوشحالی بود که این روزها بر خلاف سالهای گذشته، کمتر زمین قابل کشت و حاصلخیزی «رها شده» دیده میشود.


باران پائیزی امسال هم نوید یک سال زراعی پربارش و پرمحصول را به کشاورزان و روستائیان زرین دشت داد  آنان خوشحال از بارش باران، زمین‌های خود را برای کشت گندم و جو آماده کردند و جنب و جوش خاص فصل کشت در میان کشاورزان  افزایش چشم گیری یافت.


با این حال به نظر میرسد مدتی است کشاورزان زرین دشتی با کمبود بذر گندم  جهت کشت روبه‌رو شدند و شادی و امید آنان به تصمیم مسئولان و تهیه بذر گره خورده است.

 

 

کشاورزی زرین دشت

 

کمبود بذر گندم در زرین دشت


تعدادی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار زرنوشت اظهار داشتند: موقعیت فعلی برای کشت گندم و جو مهیاست اما متاسفانه با کمبود بذر در این شهرستان روبه‌رو هستیم.
این کشاورزان بیان کردند: برخی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و قیمت بذر گندم را افزایش داده اند.
محمد یکی از جوانان کشاورز است که به خبرنگار ما میگوید: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تولید کشاورزی داشتن بذر مناسب است. به طوری که سهم بذر مناسب در افزایش راندمان تولید محصول تا 30 درصد نیز برآورد می‌شود در حالی که ما کشاورزان با کمبود بذر معمولی هم روبه‌رو هستیم.

 

به زودی بذر کافی در اختیار کشاورزان قرار میگیرد

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با تایید اظهارات کشاورزان، در این رابطه میگوید: علت کمبود همان طور که کشاورزان ذکر کرده‌اند، جنب و جوش هماهنگ کشاورزان به علت نعمت بارش باران پائیزی امسال و باران های سال گذشته است.


بصیری افزود: امسال سهمیه بذرگندم شهرستان زرین دشت 1450 تن بوده و باتوجه به بارش های سال گذشته که افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت را پیش بینی کرده بودیم، تاکنون 2100 تن بذر  وارد شهرستان شده یعنی حدود 700 تن بیشتر، که همین موضوع سبب تعجب مسئولان استانی شده است. در واقع زرین دشت در تامین بذر گندم جزو شهرستان های موفق می باشد و کمبود فعلی هم محدود به تعدادی کشاورز است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت تاکید کرد: در حال حاضر چند شهرستان فارس با کمبود بذر مواجه هستند و این کمبود مقطعی است، تلاش میکنیم به زودی بذر کافی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

 

کشاورزی زرین دشت

 

رونق اشتغال مبتنی بر کشاورزی چشم انتظار همت مدیران

 

به گزارش زرنوشت، مطالعات علمی در سراسر جهان اثبات کرده کشاورزی یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های اشتغال‌زایی برای دولت‌هاست با این حال به بهانه کمبود منابع آب، دیدگاه کشاورزی گریزی به جای اصلاح روش های سنتی موجب شده ایران از قافله اشتغال مبتنی بر کشاورزی عقب باشد.

 توجه بیشتر به مشکلات قشر کشاورز و تشویق به استفاده از روش های نوین و مکانیزه، می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی برای جویندگان کار در کشور ایجاد کرد.
از همین رو این بخش چشم انتظار همت بیشتر همه مسئولان است.

 

انتهای پیام/

نظر شما