شناسهٔ خبر: 21138774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کشته‌های خشونت‌های اخیر علیه اقلیت مسلمان میانمار به مرز ۴۰۰ نفر رسید

71415

اطلاعات رسمی جدید نشان می‌دهند در جریان دور جدید خشونت‌ها که بالغ بر یک هفته است در شمال غرب میانمار بالا گرفته حدود ۴۰۰ تن کشته شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دور جدید خشونت‌ها احتمالا مرگبارترین دور درگیری‌ها در چند دهه اخیر میان نیروهای امنیتی میانمار و اقلیت مسلمان روهینجا محسوب می‌شود.

منابع وابسته به سازمان ملل گفته‌اند که چیزی نزدیک به حدود ۳۸ هزار تن از آوارگان مسلمان اقلیت روهینجا که به سبب خشونت‌ها آواره شده‌اند به بنگلادش فرار کردند و ده‌ها هزار نفر دیگر از اعضای این قوم هنوز در مرز بنگلادش با میانمار سرگردان هستند.

درگیری‌ها بعد از آن بالا گرفت که شبه‌نظامیان روهینجا چند روز پیش به چند پست وابسته به پلیس میانمار و ارتش این کشور در ایالت راخین حمله کردند که حمله متقابل شدید نظامیان میانماری را علیه روهینجاها در پی داشت.

ارتش میانمار گفته در حال اجرای عملیات‌های پاکسازی علیه "تروریست‌های افراط‌گر" بوده و نیروهای امنیتی این کشور دستور یافته‌اند تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند.

با این حال آوارگان روهینجایی که به بنگلادش فرار کرده‌اند می‌گویند نیروهای امنیتی کمپین آتش افروزی علیه روستاهای آنها و قتل عام را به راه انداختند تا آنها را از میانمار بیرون کنند.

این در حالی است که نحوه رفتار با اقلیت ۱.۱ میلیون نفری مسلمانان روهینجا در میانمار تبدیل به بزرگترین چالش پیش‌روی آنگ سان سوچی، رهبر این کشور شده است و منتقدان غربی او را متهم کردند به اینکه در حمایت از این اقلیت آزار دیده هیچ حرفی نمی‌زند.

ارتش میانمار اعلام کرد که این درگیری‌های جدید موجب کشته شدن حدود ۳۷۰ شبه نظامیان روهینجا و همچنین ۱۳ نیروی امنیتی میانمار، دو مقام دولتی و ۱۴ غیرنظامی شده است.

این در حالی است که در مقام مقایسه خشونت‌های رخ داده در سال ۲۰۱۲ علیه اقلیت روهینجا در منطقه "سیتوه" تنها کشته شدن حدود ۲۰۰ تن و آوارگی حدود ۱۴۰ هزار نفر را موجب شده بود.

ماه اکتبر گذشته نیز یکسری حملات مشابه شبه‌نظامیان روهینجا اما در ابعاد کوچکتر علیه پست‌های امنیتی میانمار اتفاق افتاد که آن نیز با پاسخ بی رحمانه ارتش میانمار مواجه شد.

ارتش میانمار اعلام کرد که این کشور بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن از ساکنان منطقه درگیر را تخلیه کرده که البته اشاره آن به جمعیت غیرمسلمان شمال ایالت راخین بوده است.

روز پنجشنبه بیش از ۱۵۰ شبه‌نظامی روهینجا حملات جدیدی را علیه نیروهای امنیتی میانمار در نزدیکی روستاهای تحت سکونت هندوها به اجرا درآوردند.

انتهای پیام

نظر شما