شناسهٔ خبر: 21141930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

در درگیری‌های میانمار حدود ۴۰۰نفر از مسلمانان روهینگیا کشته شده‌اند

خشونت‌ علیه روهینگیا

صاحب‌خبر -

در یکی از مرگبارترین خشونت‌های دهه‌های اخیر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، نزدیک به ۴۰۰نفر در درگیری‌های شمال‌غرب میانمار (برمه) در مدت یک‌هفته کشته شده‌اند. این اتفاق، یک‌هفته پس از آن می‌افتد که شورشیان روهینگیا به پست‌های پلیس و یک پایگاه ارتش در ایالت راخین میانمار حمله کردند و باعث درگیری و یک ضد حمله نظامی شدند. براساس آمار سازمان ملل، به دنبال این اتفاقات، در روز ۳۱ آگوست تخمین زده شد که ۳۸‌هزار نفر از مرز بنگلادش عبور کرده و به بنگلادش گریخته‌اند. 15جسد در رودخانه «ناف» در مرز میانمار و بنگلادش پیدا شده که به نظر می‌رسد، جسد زنان و کودکان روهینگیایی باشد که از ترس ظلمی که نیروهای امنیتی میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور می‌شود، سعی کرده بودند از رودخانه خود را به بنگلادش برسانند. روز جمعه گارد مرزی بنگلادش جنازه ۱۵مسلمان روهینگیا، ازجمله ۱۱کودک را در این رودخانه پیدا کرد. تاکنون در مجموع ۴۰روهینگیایی در این رودخانه جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته سازمان ملل، حدود ۲۰‌هزار نفر روهینگیایی دیگر در پشت مرزهای بسته بنگلادش گرفتار شده‌اند. برخی از آنها تلاش دارند تا از طریق زمینی و برخی دیگر با قایق‌های خطرناک از طریق رودخانه ناف خود را به بنگلادش برسانند.
قدرت‌های جهانی به دولت آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواه میانمار که خود زمانی برنده جایزه نوبل صلح شده بود، هشدار داده‌اند که جلوی کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در این کشور را بگیرد. آنگ سان سوچی به‌دلیل سکوتش در برابر این کشتار مورد انتقاد مدافعان حقوق بشر قرار گرفته است.
حملات نیروهای امنیتی و ارتش میانمار به جمعیت اقلیت مسلمان این کشور سابقه دارد. با این حال، دور جدید خشونت‌ها در میانمار از جمعه ۳شهریور، با حمله یک‌سری از شبه‌نظامیان به پاسگاه‌های پلیس و ارتش میانمار آغاز شد. ارتش میانمار می‌گوید که علیه «تروریست‌های افراطی» دست به عملیات پاکسازی زده و نیروهای امنیتی از غیرنظامیان محافظت می‌کنند اما مسلمانان روهینگیا می‌گویند کارزاری برای کشتار آنها به‌راه افتاده تا آنها را از منطقه بیرون براند. رفتار با میلیون‌ها اقلیت مسلمان روهینگیا چالش بزرگ آنگ سان سوچی است. روز پنجشنبه ارتش میانمار اعلام کرد که در خشونت‌های اخیر این کشور، ۳۷۰نفر از شورشیان روهینگیا، ۱۳نفر از نیروهای امنیتی، دو مسئول دولتی و ۱۴غیرنظامی کشته شده‌اند.
آمار خشونت‌های محلی که در‌ سال ۲۰۱۲ در مرکز ایالت راخین رخ داد، نشان می‌دهد که خشونت‌های اخیر تا چه اندازه وسیع‌تر بوده است. در آن ‌سال ۲۰۰نفر کشته و ۱۴۰‌هزار نفر آواره شدند. ارتش میانمار گفته که بیش از ۱۱‌هزار و ۷۰۰تن از ساکنان مناطق جنگ‌زده که به جمعیت غیرمسلمان شمال راخین مربوط می‌شوند را از این مناطق خارج کرده است.
منابع خبری داخلی میانمار گفته‌اند که روز پنجشنبه بیش از ۱۵۰نفر از شورشیان روهینگیا حملاتی را به نیروهای امنیتی در نزدیکی روستاهای تحت اشغال هندوها سازماندهی کردند. این گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰۰نفر از اعضای این خانواده‌ها از منطقه تخلیه شده‌اند. «کریس لوا»، مدیر گروه «آرکان»، که یک گروه مشاوره‌ای است، به گاردین گفته: «به ما گفته شد که ارتش، روستا را محاصره و هنگام فرار مردم به آنها حمله کرده است.» او در مورد حادثه روز یکشنبه گفت: «طبق آمار ما، دست‌کم 130نفر جان خود را از دست داده‌اند که اکثر آنها به ضرب گلوله کشته شده‌اند.» او می‌گوید که این آمار، شامل تعداد افرادی است که دفن شده‌اند. خانم لوا می‌گوید که نیروهای امنیتی، «روستا‌ها را یکی پس از دیگری سوزاندند و این، کاملا سیستماتیک است.» دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک نیز اعلام کرده تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دست‌کم در 10 منطقه در بخش شمالی ایالت راخین، در مرز بنگلادش، آتش‌سوزی صورت گرفته است. از زمان استقلال میانمار در ‌سال ۱۹۶۱، مسلمانان روهینگیا که بیشتر در ایالت راخین زندگی می‌کنند، به‌عنوان شهروندان این کشور به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند و از بسیاری امکانات اولیه زندگی محرومند. شمار این اقلیت دینی در راخین حدود 1.1‌میلیون نفر است. آنها از‌ سال ۲۰۱۲ تاکنون به‌طور مرتب هدف حملات نیروهای امنیتی و ارتش میانمار قرار دارند.

نظر شما