شناسهٔ خبر: 67370928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وزیر میراث نتانیاهو:

هیچ‌کس نمی‌تواند دانش‌آموزان مدارس دینی را مجبور به سربازی کند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دیوان عالی رژیم صهیونیستی با صدور حکمی، با قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت نظامی مخالفت کرد؛ حکمی که در بحبوحه جنگ غزه، اختلافات را در درون جامعه اسرائیلی تشدید کرده است. وزیر میراث کابینه رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از حکم دادگاه عالی گفت که هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند دانش‌آموزان مدارس [دینی]را مجبور به خدمت وظیفه در ارتش کند، در حالی که آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل خانه ما» آن را گامی مهم و تغییری تاریخی خوانده و گفته که ارتش اسرائیل بعد از اینکه یک تیپ کامل را از دست داد «اکنون به نیروی انسانی نیاز دارد.»

دادگاه عالی رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه با رد ضمنی نظر کابینه رژیم درباره معافیت حریدی‌ها از سربازی، حکم داد که دانش‌آموزان مدارس دینی حریدی باید به خدمت وظیفه اجباری اعزام شوند. کابینه بنیامین نتانیاهو از طریق نمایندگان ائتلاف خود در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی اخیراً پیش‌نویس قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه اجباری را در قرائت اول در کنست تصویب کرد ولی دادگاه در متن حکم خود آورده است: «حکومت صلاحیت صدور حکم لغو نهایی خدمت وظیفه دانش‌آموزان مدارس دینی را ندارد و باید طبق مفاد قانون دستگاه‌های امنیتی عمل کند.» 
در این حکم تأکید شد: در سایه نبود چارچوب حقوقی برای معافیت از خدمت وظیفه، این امر نمی‌تواند ادامه پیدا کند و حکومت باید مفاد قانون خدمت وظیفه اجباری را برای دانش‌آموزان مدارس دینی اعمال کند. این حکم به خصوص در بحبوحه جنگ غزه که ارتش اسرائیل با کمبود نیرو مواجه است، با مناقشه همراه شده است. 
آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» گفت: «حکم دیوان عالی درباره حریدی‌ها یک گام مهم و تغییر تاریخی است. ارتش اسرائیل بعد از اینکه یک تیپ کامل از سربازان را در جنگ از دست داد به نیروی انسانی نیاز دارد. در مقابل، حامیان معافیت حریدی‌ها، این را باعث دودستگی در جامعه اسرائیل خوانده‌اند. «مائیر بروش» وزیر به اصطلاح میراث کابینه رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از حکم دادگاه عالی در مورد خدمت وظیفه اجباری حریدی‌ها گفت: «هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند دانش‌آموزان مدارس [دینی)]را مجبور به خدمت وظیفه در ارتش کند و حکم دادگاه عالی منجر به دودستگی در میان اسرائیلی‌ها خواهد شد.» «آریه ادرعی» رئیس حزب حریدی «شاس» نیز با انتقاد از این حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی گفت: هیچ نیرویی در جهان وجود ندارد که اسرائیلی‌ها را از مطالعه تورات باز دارد. وی افزود: دانش‌آموزان تورات کسانی هستند که قدرت ما را حفظ می‌کنند و در طول نبرد (به زعم ادرعی) معجزه می‌کنند. 


 واکنش حماس به شهادت خواهر هنیه
حماس در بیانیه‌ای به شهادت خواهر رئیس دفتر سیاسی این جنبش واکنش نشان داد و از ملت‌های عربی، اسلامی و نیز آزادگان جهان درخواست کرد تا فشار بر رژیم اسرائیل را در سطوح مختلف با هدف توقف تجاوز‌ها افزایش دهند. جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد: کشتار‌هایی که دشمن فاشیست علیه مردم ما در غزه مرتکب می‌شود از جمله بمباران منزل خانواده هنیه در اردوگاه الشاطی و شهادت ۱۰ غیرنظامی که در میان آن‌ها خواهر اسماعیل هنیه نیز وجود دارد، همچنین بمباران مدرسه عبدالفتاح حمود در منطقه الدرج که منجر به شهادت هشت نفر از اعضای خانواده الجرو شد، بمباران منزل خانواده نصر در اردوگاه المغازی، بمباران مدرسه اسماء وابسته به آژانس آنروا و شهادت ده‌ها نفر از جمله زنان و کودکان نشان می‌دهد که کابینه فاشیست صهیونیستی تمام قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی را نقض می‌کند. در جریان بمباران یک منزل در اردوگاه الشاطی در غرب شهر غزه ۱۵نفر از خاندان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از جمله خواهر وی به شهادت رسیدند. 
از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون ده‌ها نفر از فرزندان، نوه‌ها و اعضا و بستگان اسماعیل هنیه در این حملات شهید شده‌اند.

نظر شما