شناسهٔ خبر: 68058293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در برنامه جهان امروز بررسی شد؛

پاسخ ایران و جبهه مقاومت چگونه خواهد بود؟

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا گفت: به نظر می‌رسد اسرائیل این حمله را یک تهدید موجودیتی تلقی می‌کند، چون اگر حمله خیلی شدید باشد، قطعا آسیب‌های سختی را به اسرائیلی‌ها خواهد رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، برنامه تلویزیونی جهان امروز سیما با حضور آقای اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا در نیویورک به بررسی چگونگی پاسخ ایران و جبهه مقاومت به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران پرداخت. 

سوال: در این چند روز و همین لحظه که با هم صحبت می‌کنیم تمام فکر و ذهن رژیم صهیونیستی این است که قرار است در چه لحظه‌ای و به چه شکلی به آن حمله شود تحلیل و تصور شما از پاسخ ایران و جبهه مقاومت به اسرائیل چیست؟ فکر می‌کنید چه چیزی در پیش است؟ 

ریتر: من فکر می‌کنم که در ماه آوریل، ما آن جواب واکنش ایران به حمله اولیه اسرائیل را دیدیم، وعده صادق را و آن می‌تواند برای ما یک شاخص باشد، بتوانیم شاید پیش بینی بکنیم که جواب ایران چطور خواهد بود ما می‌توانیم بگوییم که جواب ایران می‌تواند که سریع باشد یعنی زیاد فاصله نیفتد از آن سوءقصدی که اسرائیلی‌ها انجام دادند، چون اگر این کار را نکند آن بازدارندگی که قرار است به دست بیاورد و حفظ بکند در برابر اسرائیل آن را از دست می‌دهد. بنابراین ایران باید این طوری پیش بینی می‌شود که حمله را سریع انجام بدهد و همچنین مقیاس آن حداقل مثل آن وعده صادق قبلی باشد. 

سوال: یک جنبه دیگری از این ماجرا هراس رژیم اسرائیل است از این که جنبه‌های جدیدی نسبت به پاسخ قبلی وجود داشته باشد شخصا فکر می‌کنید در مقایسه با پاسخ قبلی احتمالا چه تمایز‌ها و جنبه‌های جدیدی پاسخ دوم ایران داشته باشد؟ 

ریتر: بستگی دارد به این که ببینیم اصلا راهبرد ایران چیست و چه اهداف راهبردی را پیگیری دارد می‌کند، اگر ایران بخواهد یک جواب خیلی گسترده‌ای را بدهد و انتظار داشته باشد که اسرائیل جواب ندهد، ممکن است اتفاق بیفتد، اما از طرفی احتمال دارد که این پاسخی که ایران می‌دهد از آن طرف هم دوباره یک واکنشی را داشته باشد و کار بالا بگیرد، این هم هست و همه جنبه‌ها صد در صد در نظر گرفته می‌شود، اسرائیل اهداف زیادی دارد که ایران می‌تواند هدف قرار بدهد اهداف نظامی دارد، اهداف اقتصادی دارد که همه این‌ها قطعا مورد بررسی قرار گرفتند. 

سوال: یک مسئله دیگر این است که ما تلاش پدافندی برای نجات اسرائیل را هم داریم در پاسخ قبلی ایران به ترور اسرائیل یعنی همان عملیات وعده صادق ایران به شکل محدودی از توانایی هایش استفاده کرد یعنی صرفا ۱۶۲ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۰۰ موشک بالستیک از ایران شلیک شد ولی طرف مقابل بالعکس در آن زمان تمام توان دفاعی خودش را به صحنه آورده بود، فکر می‌کنید این تجربه چه تاثیری بر عملیات آتی داشته باشد آیا این بار توان پدافندی رژیم اسرائیل شانسی برابر عملیات محور مقاومت ممکن است در سطح گسترده تری انجام بشود خواهد داشت؟ 

ریتر: آن هم بستگی دارد به این که ایران چه کمیتی و چه کیفیتی از سلاح‌ها را بخواهد به کار ببرد، چه سطحی باشد؟ سلاح‌های پیشرفته به کار ببرد، سلاح‌های پیچیده و مافوق صوت و آن سلاح‌های دقیق خودش را بخواهد به کار ببرد یا نه، این بایستی که منتظر بمانیم قبلا ایران این کار را کرده و از سلاح‌های قوی استفاده کرده ولی باز هم قوی‌ترین سلاح‌های او نبوده و مدرن‌ترین سلاح هایش نبوده است، من فکر نمی‌کنم اگر ایران بخواهد از قوی‌ترین سلاح هایش استفاده بکند اسرائیل دفاعی در برابر آنها داشته باشد و این بار آسیب پذیر خواهد بود. 

سوال: چند روز پیش سید حسن نصرالله بعد از تروری که رژیم اسرائیل در بیروت انجام داده بود و تهران اعلام کرد که این نبرد تمام عیار کنونی وارد مرحله جدیدی شده، من می‌خواهم ارزیابی شما را از این مرحله جدید بدانم، برخی کارشناسان هم می‌گویند کشتن میهمان خارجی ایران در تهران بزرگترین اشتباه رژیم اسرائیل از بدو تاسیسش تا حالا بوده، فکر می‌کنید اتفاقاتی که در این چند روز رخ داده، چه تغییری در ماهیت منازعات غرب آسیا داشته باشد و معادلات را چقدر تغییر بدهد ما با چه آینده‌ای روبرو خواهیم بود؟ 

ریتر: ارزیابی این مسئله خیلی سخت است، این که اسرائیل اشتباه کرده یا بزرگترین اشتباه را کرده ما زمانی می‌توانیم راجع به آن قضاوت کنیم که آن تنبیه و مجازات را اسرائیلی‌ها دریافت بکنند و ما شاهد درگیری‌های نظامی بین حزب الله و اسرائیل بودیم ولی حالا باید ببینیم آیا این واکنشی که نشان داده می‌شود در همان حدی که اسرائیل جسارت کرده و آن جنایت را انجام داده تنبیه اش می‌کند یا خیر؟ باید اسرائیل این حمله را به نظر می‌رسد که یک تهدید موجودیتی برای خودش تلقی می‌کند، چون اگر حمله قرار باشد که خیلی شدید باشد، قطعا آسیب‌های سختی را به آنها خواهد رساند بنابراین آنها هم سعی می‌کنند که با همه توان در برابر آن مقاومت بکنند و حالا باید ببینیم این حمله اگر که قوی باشد به اندازه کافی و بتواند رفتار اسرائیلی‌ها در آینده را تغییر بدهد قطعا یک موفقیت خواهد بود.

 

 

نظر شما