شناسهٔ خبر: 15077242 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ابوالقاسم طالبي:

سينماي انقلابي همان سينماي مردمي است

سينما ابزاري در دست صاحب ايدئولوژي است و تيغي بران است كه در جهت افكار مثبت و منفي صاحب آن ديدگاه عمل مي‌كند...

صاحب‌خبر -
سينما ابزاري در دست صاحب ايدئولوژي است و تيغي بران است كه در جهت افكار مثبت و منفي صاحب آن ديدگاه عمل مي‌كند، ضمن اينكه تأثيرات اين عمل نه فردي بلكه اجتماعي و جهاني است و مي‌تواند جريان‌ساز و مؤثر باشد. به همين خاطر است كه فيلمسازي همانند ليتين با قدرت و ايمان از ماهيت سينما به عنوان انقلاب و يك عنصر تغيير دهنده ياد مي‌كند.

ابوالقاسم طالبي، سينماگر مطرح انقلاب اسلامي به بهانه حضور «ميگل ليتين» فيلمساز انقلابي و ضدكودتاي شيلي در تهران، در مورد اظهارات ليتين نسبت به سينماي انقلابي و سينماي مردمي به خبرنگار ما گفت: نسبت انقلاب با مردم، همانند نفس كشيدن با انسان است، چرا كه انقلاب توسط مردم است كه فعليت مي‌پذيرد و نمي‌تواند جز با حضور و بودن مردم در صحنه محقق شود. وي افزود: به همين نسبت سينماي انقلابي نيز سينمايي جز سينماي مردمي نمي‌تواند باشد، چراكه ماهيت انقلاب به مردم بر مي‌گردد و سينماي انقلابي نيز پيش از آنكه سينماي مؤلف كارگردانش باشد، سينماي مردمش است و تا مردم پشتيبان يك انقلاب نباشند آن انقلاب مفهومي ندارد، اين نسبت چه در سينما و چه در هر پديده فرهنگي و سياسي ديگري به همين صورت است.

كارگردان فيلم سينمايي «يتيم‌خانه ايران» همچنين در مورد اين گفته ميگل ليتين كه «سينماي متعالي سينمايي جز سينماي انقلابي نيست» افزود: ماهيت سينما به مؤلف آن باز مي‌گردد و بايد‌هاي سينما را نيز فيلمساز تعريف مي‌كند. وي ادامه داد: مسلماً در جبهه سينماگران انقلابي و ضداستكبار و ضدامپرياليسم جهاني، ماهيت سينما چيزي جز انقلابي بودن نيست، اما اين مؤلفه براي سينماگر تجاري‌سازي كه به دنبال صنعت صرف سينما است، قابل تبيين نيست، از ديدگاه او ماهيت سينما پول است، همچنين فيلمسازاني كه به دنبال ترويج فساد و فحشا در جهان هستند و در زير يوغ نظام‌هاي سلطه فعاليت مي‌كنند سينما را چيزي جز سكس و ماهيت‌هاي غريزي بشر و اعمال جنسي نمي‌بينند.