به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مازند اصناف، رفته رفته و با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، شور و اشتیاق دانشآموزان برای خرید لوازمالتحریر و تکاپوی پدران و مادران را برای تامین و خرید ملزومات تحصیلی فرزندان شاهد هستیم.
واقعیت تلخ و تکراری هر ساله این است که تصاویر انیمیشنهای غربی سالهاست نبض بازار لوازمالتحریر کشور ما را در دست گرفتهاند، جریانی که اگر خوب به آن بنگریم به راحتی میتوانیم ردپای صاحبان این جریان و تلاش آنان در آن سوی مرزها را برای انتقال مفاهیمی که با فرهنگ دینی و اجتماعی کشورمان مغایرت دارد، مشاهده کنیم.
سالیان سال است که شاهد جولان شخصیتهای خارجی در کولههای دانشآموزان کشورمان هستیم و این مسئله همواره محل نگرانی و گلایه از سوی خانوادهها و مسئولان دلسوز این بخش بوده است.
در کنار آنکه هرساله شاهد پررنگتر شدن این شخصیتها در بازار داغ کیف و لوازمالتحریر مدارس هستیم، تلاش جدی مسئولان این بخش را برای پرکردن جای خالی شخصیتها و الگوهای ایرانی و بومی شاهد نیستیم.
لوازمالتحریر از جمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگی کشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سالهای گذشته، شاهد یکهتازی شخصیتها و نمادهای فرهنگ غربی و یکهتازی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردکنندگان محصولات خارجی بودهایم که متاسفانه علیرغم صدمات فرهنگی و تاثیر بهسزا در روحیات کوکان و نوجوانان، تاثیر سویی نیز بر تولیدات داخلی در حوزه نوشتافزار و لوازمالتحریر کشور گذاشته است.
هر چند در سالهای اخیر، بارها و بارها گلهمندی مسئولان را درباره عدم خرید و رغبت خانوادههای ایرانی به نوشتافزارهای داخلی را شاهد بودهایم، اما باید اذعان کنیم وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشتافزار کشور تعریف نکردهایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشتافزارهای بومی و اسلامی، منطقی و شدنی بنظر نمیرسد.
یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش نوشتافزار در مازندران در گفتوگو با مازنداصناف اظهار کرد: توزیع نوشتافزارهای داخلی در تهران و شهرهای بزرگ، چند سالی است که اتفاق افتاده است و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و هم چنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها برگزار میشودچ اما این محصولات به بازار مازندران نمیرسد.
وی با بیان اینکه توزیع مناسب و عاملان مشخصی در بخش فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد، افزود: اگر هم محصولاتی این چنینی در بازار وجود دارد یا انگشت شمار است و یا دارای کیفیت و جذابیت مورد پسند خانوادهها و فرزندان نیست که غالبا از سوی ارگانهایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری به صورت دست و پا شکسته توزیع یا با برپایی غرفههایی به فروش میرسد.
این فعال بازار نوشتافزار مازندران با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت، اضافه کرد: از آنجا که از یک سو تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد و از سوی دیگر بهدلیل اینکه بازار این کالا انحصاری است و در دست بازاری نیست، شاهد قیمت انحصاری و بالای این کالاها هستیم که موجب عدم استقبال فروشندگان و خریداران نوشتافزار شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کلیه نوشتافرازهای حال حاضر بازار که با لوگوها و روجلدیهای فانتزی خارجی نظیر بن تن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق میشود در داخل کشور تولید میشود، تصریح کرد: غالب نوشتافزارهایی که با برندها و لوگوهای خارجی در بازار وجود دارد از خارج کشور وارد ایران نمیشود و کلیه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق میشود.
گفتنی است بنابر اعلام برخی منابع غیررسمی، گردش مالی نوشتافزار در کشور سالانه به بیش از 40 هزار میلیارد ریال میرسد که بخش چشمگیری از آن وارداتی است و کشورهای چین، ترکیه و اندونزی بیشترین سود را در این حوزه دارند.
برای ارتقای سهم تولیدات داخلی از بازار نوشتافزار کشور، بیشک نوشتافزار به تنهایی قادر به انجام رسالت خود نیست، بلکه باید در کنار نوشتافزارها محصولات مکملی از جمله لباس، کلیپ، انیمیشن و عروسک نیز تولید شود تا اهداف ترسیم شده محقق شود.
در پایان باید اذعان کنیم سهم بالای واردات نوشتافزارهای خارجی، عدم حمایت از تولیدات داخلی، عدم برنامه مشخص برای بازار نوشتافزار کشور، کیفیت پایین و قیمت بالای کالاهای ایرانی، رغبت خانوادهها و فرزندان، عدم تبلیغات و فرهنگسازی لازم، سهم ناچیز تولیدات داخلی، عدم حمایت جدی اصناف و ارگانهای ذیربط از مهمترین عوامل یکهتازی محصولات خارجی در بخش نوشتافزار کشور است که میبایست به طور جدی برای کاهش و کنترل آن و مدیریت صحیح آن همراه با الگوها، فرهنگ و ارزشهای ایرانی، اسلامی گام برداشت.
بیشک در کنار تمام موارد یاد شده فوق، انتخاب مصرفکنندگان در هنگام خرید در کنار حمایت بازار برای فروش کالاهای ایرانی، میتواند با حداقل هزینه، ورق را به نفع فرهنگ و اقتصاد کشور برگرداند، امری که با همت و عرق ملی میسر خواهد شد.
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید منتطر باشیم و ببینیم، مسئولان چه اقدامی را برای رشد سهم بازار تولیدات داخلی نوشتافزار در سال تحصیلی جدید اتخاذ کردهاند.
انتهای پیام/رض