به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، ماه شهریور نیمه عمر خود را میگذراند و فروشگاههای کیف، کفش و لوازمالتحریر مملو از خانوادههایی است که قصد خرید نوشتافزار برای فرزندان خود را دارند آنچه به چشم میخورد رنگهای متفاوت از کیفها و کولهها، دفاتر و برندهای مختلف مداد و خودکار حتی پاککن و مداد تراشی است که قرار است در جامدادیهایی با شکل و شمایل کارتونهای چینی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی و غیره محافظت شوند.
بهانهگیری دانشآموزانی که بر خلاف میل خانواده از مدلهای کارتونی تبعیت میکنند و خواهان شخصیتهایی هستند که برای خود از لحاظ قدرت و زیبایی اسطورهسازی کردند، دخترانی که با رنگ صورتی خود را نازتر جلوه میدهند و با تصاویر دخترکان باربی طنازی میکنند و پسرکانی که در آستانه ورود به مدرسه با اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی، بتمن، بنتن، کلش آف کلنز، ماشینها، فوتبالیستها، دنیای آبنباتی، دانشکده هیولاها و پاندای کنگفوکار خود را عجین میدانند نوشتافزارهای خود را با این برند و عکسها انتخاب میکنند.
برخی از خانوادهها هم در هنگام خرید به کیفیت لوازمالتحریر، کیف و کفش توجه دارند و به نمادها کاری ندارند و معتقدند کاغذ خوب، جلد مناسب و صحافی محکم باید در دفتر و کتاب رعایت شود تا 9 ماهی که دانشآموز از آن استفاده میکند مناسب و کاربردی باشد.
در این آشفته بازار لوازمالتحریر که با قیمتهای مختلف برچسب خورده بود رنگ و روی نوشتافزارهای ایرانی اسلامی کمتر دیده میشد و سؤالهایی را در ذهن ایجاد میکرد که مصاحبهای را با معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سفری به مازندران کرده بود ترتیب دادیم و فریدون واحدی هم برای تولیدات کانونی حرفهایی برای گفتن داشت که در متن زیر میخوانید.
فریدون واحدی در گفتوگو با فارس در ساری، اظهار کرد: کانون پرورش فکری در بحث عرضه تولیدات کالاهای فرهنگی باید به جامعه هدف توجه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تولیدات کانون پرورش فکری در بخش کتاب، فیلم، اسباببازی، بازیهای فکری، انیمیشن و نوشتافزارهای اسلامی ایرانی است، افزود: چهار سال است که در حوزه تولیدات نوشتافزار کار میکنیم و شبکه عرضه محصولات کانونی مورد توجه ما قرار دارد.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: آنچه مهم است اینکه در عرضه تولیدات فرهنگی در کجای کار برای مخاطبان 15 میلیونی قرار داریم.
*تقویت شبکه عرضه تولیدات کانونی
این مسؤول با تأکید بر اینکه حوزه تیراژ و تولید باید با بخش عرضه به مخاطبان هم پوشانی داشته باشد، گفت: با توجه به ظرفیت کانونی و بخش خصوصی شبکه عرضه تولیدات کانونی در استانها و شهرستانها تقویت میشود.
واحدی ایجاد سامانه ورود به مدارس برای عرضه تولیدات کانونی را اقدام جدید کانون پرورش کودکان و نوجوانان دانست و ادامه داد: اگر شبکه توزیع محصولات فرهنگی در کشور فعال شود به فرهنگ و اقتصاد فرهنگی کمک میشود.
وی با بیان اینکه برای توسعه شبکه عرضه تولیدات فرهنگی کانون پرورش فکری در شهرهای بهشهر، جویبار و ساری فروشگاه و نمایشگاهی از این دست افتتاح شده است، تصریح کرد: ایجاد فروشگاه عرضه مستقیم محصولات فرهنگی از اقدامات جدی کانون پرورش فکری در سطح کشور است.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه برای توسعه فعالیتهای فرهنگی باید از ظرفیت دستگاههای فرهنگی و بخش خصوصی کمک گرفته شود، افزود: کانون پرورش فکری به مشتری هدف فکر میکند که کودکان و نوجوانان و دانشآموزان محسوب میشوند.
این مسؤول از انعقاد تفاهمنامه همکاری با معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: برای رسیدن به مشتری هدف باید در مدارس ورود پیدا کنیم و عبور از این مسیر باید آسانتر شود.
واحدی تعامل فرهنگی بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش را در راستای تقویت و توسعه عرضه محصولات فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری در مقابله با آسیبهای اجتماعی مجازی دفتر فناوری و تحول اداری را پیشبینی کرده است.
*راهاندازی بخش پورتال کودک
وی با اعلام اینکه امسال بخش پورتال کودک راهاندازی میشود، ادامه داد: در بخش پورتال کودک بخشهایی دیگری هم فعال میشود تا اقدامات مفیدی در حوزه فضای مجازی انجام شود.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تولیدات نوشتافزار موجود در بازار با تولیدات کانونی همخوانی ندارد و نقش تولیدات کانون در این بازار رقابتی کم است، اظهار کرد: بازار هدف در حوزه لوازمالتحریر بازاری فعال و رقابتی است.
این مسؤول با اشاره به اینکه در بازار رقابتی فضای اختیار حاکم است نه اجبار، گفت: معتقدم در فضای اختیار باید نمادهایی تولید شود که نگاه ارزشی را حفظ کند و متناسب با ذاِئقه مخاطب باشد.
واحدی بیان کرد: بخش وارداتی تولیدات فرهنگی هم توانسته در این بازار رقابتی تولیدات خود را با تبلیغات، فیلمها و کارتونها و آنچه را که گروه هدف میپسندد همراه کند و این الگوسازی جذاب بیشتری را برای کودک و نوجوان فراهم کرده است.
*توجه به مبانی پرورشی در تولیدات کانونی
وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر که در حوزه تولیدات کانون پرورش فکری فعال هستم ارزیابی مطلوبی از روند کار دارم، خاطرنشان کرد: در عرضه تولیدات به جذابیت بصری هم توجه شد نگاه ما این نیست که چیزی تولید شود که صرفا جذاب و یا بازار خرید داشته باشد کانون به مبانی پرورشی آن دقت دارد.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ما از تولیدات فرهنگی در بازار سهمی داریم در حالیکه این بازار پرچالش و پردغدغه است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای کانون پرورش فکری، چه میزان به کانون اعتبار فرهنگی اختصاص داده میشود.
*کانون پرورش فکری نیازمند اعتبار مناسب فرهنگی است
این مسؤول در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از بودجههای فرهنگی در اختیار سایر دستگاهها قرار میگیرد، اضافه کرد: اگر کانون اعتبار فرهنگی مناسبی داشته باشد ما آمادگی کامل برای تولید و عرضه محصولات فاخر فرهنگی با رویکرد ارزشی در جامعه داریم.
واحدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دارا و سارا بهعنوان عروسک ایرانی و تولید کانون پرورش فکری در کنار رقبای خود مغفول مانده است، تصریح کرد: ما محدودیتهای اعتباری داریم با توجه به تولیداتی که داریم باید بتوانیم عرضه مناسبی داشته باشیم برای حوزه تبلیغات که حوزه هزینه است سرمایهگذاری خاصی نکردیم.
*برپایی فروشگاه و نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات کانونی
وی با اشاره به اینکه در حوزه نوشتافزار امسال سومین سالی است که با مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی وارد تعامل شدیم و در برپایی فروشگاه و نمایشگاه عرضه مستقیم بهصورت کشوری وارد شدیم، افزود: امسال به شکل کشوری در 31 استان و شهرستانهای تابع نمایشگاه عرضه مستقیم نوشتافزار برپا شد.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان کرد: هر چه شبکه عرضه تولیدات کانونی گسترده شود هزینه تولیدات ما برگردد کانون آمادگی تولیدات جدید را دارد ما در این شبکه قصد سودآوری نداریم نگاه کانون پرورش فکری فرهنگی است.
این مسؤول با بیان اینکه در شبکه جدید عرضه تولیدات فرهنگی کانون پرورش فکری در استانها شورای توسعه فروش راهاندازی شد، خاطرنشان کرد: در این رابطه با بخشی از دستگاههای فرهنگی به ویژه استانداری وارد تعامل شدیم تا این نهاد بخشنامهای ابلاغ کند که همه دستگاهها و نهادهای اجرایی از مزایای کانونی بهرهمند شوند.
*بازنگری نگاه مسؤولان به کانون پرورش فکری
واحدی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری نیازمند حمایت است، افزود: لازم است بازنگری در نگاه مسؤولان ایجاد شود تا کانون را یک سازمان تخصصی حوزه کودک و نوجوان بپذیرند و بعد از پذیرش مطالبهگر هم شوند.
وی مازندران را استانی پیشتاز در حوزه فرهنگ و ادب دانست و تصریح کرد: این استان از نظر کیفی، توسعه فضای فرهنگی و هنری خوب عمل کرد و در توسعه فضاهای فرهنگی پردیس کودک و نوجوان فردا در تنکابن شهر نشتارود کلنگزنی میشود.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با بیان اینکه کانون پرورش فکری با نگاه ملی و حاکمیتی در اجرای برنامهها و توسعه فضای فرهنگی برنامهریزی منسجمی دارد، گفت: کانون پرورش فکری با همه اقشار به ویژه خیرانی که در حوزه فرهنگی سرمایهگذاری اخروی دارند همکاری میکند.
انتهای پیام/86006/غ40
∎