شناسهٔ خبر: 70960865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نبود زمین برای ساخت مدرسه در مشهد

مدیر کل آموزش و پرورش: مشکل اصلی ما درمشهد نبود زمین کافی برای ساخت کلاس‌های جدید آموزشی است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در هفتمین نشست شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هم اکنون تنها امکان ساخت ۸۲۴ کلاس درس در مشهد وجود دارد ولی  برای رسیدن به میانگین استاندارد فضای آموزشی به ساخت حداقل پنج هزار کلاس درس در استان خراسان رضوی نیاز است.

میکائیل باقری افزود: اصلی‌ترین نیاز ما همکاری دستگاه‌هایی است که زمین‌های مازاد با کاربری آموزشی در اختیار دارند تا بتوانیم این فضا‌ها را برای ساخت مدارس جدید مورد استفاده قرار دهیم و یکی از دلایل کمبود سرانه آموزشی در مناطق حاشیه شهر مشهد و به خصوص منطقه تبادکان را حضور اتباع کشور‌های دیگر است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر، حدود ۲۵ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان اتباع بیگانه در شهر مشهد اضافه شده است و این در حالی است که پایین‌ترین میانگین فضای آموزشی استان مربوط به منطقه تبادکان با ۱.۹ متر مربع است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: باید سرانه آموزشی هر دانش آموز بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور ۶.۹ متر مربع در نظر گرفته شده است، دانش‌آموزان خارجی در چند دسته مدارس مشغول به تحصیل هستند؛ برخی در مدارس دولتی، برخی در مدارس غیردولتی با مجوز رسمی و محتوای آموزشی و برخی نیز در مدارس مستقل با محتوای آموزشی و نیروی انسانی خودشان در حال تحصیل هستند.

وی افزود: با همکاری مجامع بین‌المللی تلاش می‌کنیم تا شرایط آموزشی مناسبی برای همه دانش‌آموزان اتباع خارجی در خراسان رضوی فراهم شود.

او ادامه داد: با دستور رییس جمهوری، وزیر کشور، استانداران و فرمانداران موظف شده‌اند تا جلسات هفتگی را به منظور شناسایی و رفع مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش تشکیل دهند و یکی از اولویت‌های اصلی این جلسات نیز تحقق عدالت آموزشی است که امروز ما نیز به بخشی از آن در سطح استان پرداختیم.

باقری گفت: با اشاره به نامه اخیر دفتر رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش، در این نامه پنج مطالبه مشخص مطرح شده که اولین مورد آن عدالت آموزشی است که ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم چرا که استان خراسان رضوی در حال حاضر از نظر فضای آموزشی کمتر از استاندارد‌های کشور قرار دارد.

باقری افزود: بر اساس برنامه توسعه هفتم، سرانه فضای آموزشی و پرورشی به ازای هر دانش‌آموز باید ۶.۹ متر مربع باشد، اما این رقم در استان خراسان رضوی ۴.۳ متر مربع و در شهر مشهد کمتر از چهار متر مربع است و در برخی مناطق مانند تبادکان، این عدد حتی به کمتر از ۲ متر مربع می‌رسد.

وی ادامه داد: در گام اول مناطق با سرانه کمتر از سه متر مربع در اولویت توسعه فضای آموزشی قرار دارند و هدف ما این است که در یک سال آینده سرانه فضای آموزشی در این مناطق را به بیش از سه متر مربع برسانیم. چشم‌انداز بلندمدت ما نیز دستیابی به سرانه ۳.۵ متر مربع در سطح استان است که امیدواریم در ۲ سال آینده محقق شود.

در ادامه جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان نیز گفت: از محورهای طرح توسعه شناسایی و رفع مشکلات مدارس سنگی، کانکسی و تخریبی بحرانی، و همچنین فزایش سرانه فضای آموزشی در مناطقی که کمتر از ۳ مترمربع است، و نیز کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های بالای ۳۵ نفر، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی است.

تیمورعلی عسگری معاون زیارت استاندار نیز در این نشست گفت: برای تأمین هزینه‌های ساخت مدارس استان و ایجاد عدالت آموزشی با اجرای دقیق قوانین مربوط به تملک و مولدسازی، دولت می‌تواند بدون نیاز به منابع خارجی، درآمد پایدار کسب کند. برخی از مدارس اطراف حرم، که امکان مولدسازی دارند، می‌توانند به شکل هدفمند واگذار شوند. تامل با مجلس و نهادهای مرتبط برای رفع مشکلات عدم وجود مکان مناسب آموزشی بسیار کارآمد است و  تصویب قوانین مؤثر، بخش عمده‌ای از مشکلات مالی و زیرساختی آموزش و پرورش بررا طرف خواهد کرد.