شناسهٔ خبر: 14992732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد؛

کم‌کاری رسانه ملی در شناسایی فرهنگ مقاومت به عموم جامعه

مجید شاه‌حسینی گفت: رسانه‌ها در معرفی ابعاد و چگونگی بحث مقاومت در بین اقشار جامعه اقدام جدی انجام نداده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مجید شاه‌حسینی»، مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه سینما بهترین ابزار فرهنگی برای انتقال مفهوم مقاومت است، اظهار داشت: ملت‌هایی که مورد استضعاف دولت‌های مستکبر قرار گرفته‌اند، می‌توانند با تکیه بر ماهیت رسانه‌ای سینما و زبان تصویر، تبیین‌کننده پیام مقاومت ستم‌دیدگان جهان باشند.

این استاد دانشگاه وجود ابعاد مختلف مقاومت در جامعه امروز را مدیون اقتدای مردم به امام خمینی(ره) دانست و گفت: در دهه اول انقلاب شاهد آن بودیم که مقاومت تحت عنوان مقاومت نظامی توسط امام(ره) برای جامعه تعریف شد؛ مقاومتی که در ظاهر مسلحانه بود، اما در باطن در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب عالم، صف‌آرایی کرد.

شاه‌حسینی در همین رابطه افزود: مقاومت در دهه دوم انقلاب به واسطه اتمام جنگ به ادبیات جدیدی تحت عنوان  مقاومت در جبهه فرهنگ و تهاجمات فرهنگی ظهور کرد.

این فعال فرهنگی، مقاومت اقتصادی را ادبیات نوین دهه چهارم انقلاب اسلامی کشور دانست و گفت: ادبیات مقاومت در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشکال جدیدی به خود گرفت؛ مانند دهه سوم انقلاب که در بحث پرونده هسته‌ای، مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها به مقاومتی سیاسی بدل شد.

وی ضمن تاکید بر جهانی شدن مفهوم مقاومت توسط حضرت امام خمینی(ره) اظهارکرد: مفهوم مقاومت به وسیله حضرت امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری، تبدیل به یک مفهوم عام جهانی شد؛ فرهنگی که از قاعده تمدن شیعه معرفی شد و در نهایت به جایگاهی نائل آمد که مورد استقبال مستضعفین جهان با هر ملیت و زبان و گویشی قرار گرفت.

دبیر سابق جشنواره فیلم فجر، با ابراز تاسف از کم‌کاری رسانه ملی در زمینه شناسایی ذات و چرایی فرهنگ مقاومت به عموم جامعه افزود: حضور ادبیات مقاومت در جامعه به معنای به‌کارگیری آن نیست. متاسفانه برخی رسانه‌ها در معرفی ابعاد و چگونگی بحث مقاومت در بین اقشار جامعه اقدام جدی صورت نداده‌اند؛ در صورتی که موثرترین ابزار برای فرهنگ‌سازی این مهم رسانه‌ها هستند.

شاه‌حسینی در خصوص چگونگی آشنایی جوان امروزی درگیر فضای مجازی و محیط‌های برنامه‌ریزی شده‌ی گیم، با واقعیتی به نام مبحث مقاومت، بیان کرد: ذهن جوان امروز غرق شده در فضای مجازی اینترنت، درگیر مباحث مختلفی است که برای او تصویرسازی می‌کند و این درحالی است که اگر هر فردی این تصاویر را به صورت جذاب‌تر، زلال‌تر و همچنین سریعتر در ذهن جوانی که آماده دریافت مطالب ناب است؛ ارائه دهد، آن تصویر ماندگارتر و موفق‌تر عمل خواهد کرد.

وی افزود:  بنابراین، تبیین این ذهنیت به جوانان می‌تواند هم از جانب مستضعفین در راستای ارائه حق و حقیقت باشد و هم می‌تواند از جانب مستکبرینی همچون دولت امریکا برای اجرای اهداف شوم خود صورت بگیرد؛ تنها بستگی به این نکته دارد که کدام یک روندی نوین‌تر و مطابق‌تری با روحیات و افکار جوان امروزی ارائه دهند.

این استاد دانشگاه با ذکر عوامل ارتقا دهنده سطح کیفی جشنواره‌هایی مانند فیلم مقاومت اظهار کرد: جشنواره در گام اول باید به دنبال تبادل دیدگاه با ارائه و نمایش آثار و معرفی چهره‌های جدید باشد و از تکرار در معرفی فیلم‌های تولید شده سال‌های گذشته پرهیز کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد جشنواره به‌عنوان یک ویترین سینمایی بین‌المللی باید اهداف و استراتژی‌های کلان خود را در قالب یک شعار واحد به شرکت‌کنندگان خود آموزش داده و تبیین کند.

وی در انتها با ابراز امیدواری از برگزاری جشنواره‌های مفهومی مانند جشنواره فیلم مقاومت گفت: جای امیدواری است که در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که بحث انقلاب اسلامی و ایستادگی و پایداری در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به واسطه برگزاری چنین جشنواره‌هایی گوشه‌ای از فرهنگ مقاومت اسلامی مردم در سطوح بین‌المللی در قالب آثار سینمایی به معرض نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما