شناسهٔ خبر: 14977293 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جشنواره مقاومت رنگين‌كماني از مضامين انقلابي و ارزشي

روزنامه جوان

جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت در اين دوره با طراحي بسترهاي مناسب و شرايط لازم...

صاحب‌خبر -
جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت در اين دوره با طراحي بسترهاي مناسب و شرايط لازم، فرصت حضور براي فعالان و خالقان آثار در عرصه‌هاي مختلف مرتبط با اركان استراتژيك نظام را فراهم آورده و به جلوه‌گاه رنگين‌كماني از مضامين انقلابي و ارزشي تبديل شده است. ساختار مطالعه‌شده در ترسيم افق‌ها و تدوين فراخوان‌ها، اين امكان را براي سينماگران داخلي و خارجي ايجاد كرده است تا بر اساس اساسي‌ترين موضوعات و اتفاقات مهم جهان اسلام و منطقه و چالش‌هاي دنياي معاصر آثارشان را ارسال كنند تا به گنجينه‌اي از مفاهيم و مضامين متنوع دست پيدا كنند. كمتر جشنواره‌اي در كشور با راهبرد جريان‌سازي و ايجاد گفتمان در مقياس داخلي و بين‌المللي در كشور برگزار مي‌شود، به نظر مي‌رسد با برگزاری جشنواره مقاومت در سال‌هاي اخير و در دوره‌هاي اخير اين رويداد فرهنگي، شاهد شكل‌گيري چنين ادبيات و گفتماني هستيم.

در جمهوري اسلامي ايران همواره جشنواره‌هاي سينمايي متعددي برگزار مي‌شود كه بعضاً به رشد فرهنگ عمومي و برخي به رشد تكنولوژي سينما يا توأمان كمك مي‌كنند، اما از آنجا كه جشنواره فيلم مقاومت به واسطه محتواي خاص برنامه‌ها و آثارش بعد از گذشت 13 دوره، به نقطه عطفي براي همه سينماگران و فيلمسازان مستقل و ضد سلطه در كشور، منطقه و جهان تبديل شده است، مي‌توان ادعا كرد اين رويداد فرهنگي و انقلابي در نوع خود متمايز و منحصر به‌فرد است.

بازتاب‌هاي بين‌المللي و برخي واكنش‌هاي خشمگينانه در رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي مؤيد آن است كه اين جشنواره با شناسايي و بهره‌گيري درست و هدفمند از ظرفيت‌هاي ضداستكباري نخبگان و هنرمندان مستقل دنيا، به كانون اتكا و نقطه اميدي براي جريان‌سازي‌هاي سينمايي و فرهنگي عليه منافع استكبار جهاني تبديل شده است. بيش از 2هزار و 900 اثر در اين دوره براي جشنواره فيلم دريافت و ثبت شده است، آماري كه بدون شك، براي يك جشنواره موضوعي بسيار قابل ملاحظه است و وقتي در ميان آثار رسيده و منتخب، فيلم‌هايي از مايكل مور مستندساز جنجالي و اليور استون منتقد سياست‌هاي فزون‌خواهانه امريكا، نجدت اسماعيل انزور كارگردان جنجالي عرب، عمادبرنات، باسل الخطيب و محمد دراجي وجود دارد، نشانگر آن است كه اين جشنواره مسيري فراتر از مرزها را هدفگذاري كرده است و با تعاملي بيشتر از سوي دستگاه‌هاي فرهنگي و ديپلماسي ذيربط به قطب سينماي انقلابي در جهان و منطقه بدل مي‌شود. بررسي گذراي موضوعات و مضامين آثار رسيده گواه آن است كه رنگين كماني از جلوه‌هاي مفهومي و نمادين مقاومت و نگاه انقلابي و ضد سلطه در آثار موج مي‌زند. در مجموع حدود 2هزار و 900 اثر متقاضي شركت در دو بخش مسابقه ملي و بين‌الملل اين دوره جشنواره بودند؛ هزار و 717 اثر از 104 كشور جهان و بيش از هزار و 400 اثر از هنرمندان و سينماگران داخلي.

از مجموع آثار رسيده بعد از ارزيابي و بازبيني توسط 14 گروه مستقل هيئت انتخاب 294 اثر به مرحله مسابقه راه پيدا كردند؛ شامل: 233 اثر در بخش مسابقه سينماي ايران و 61 اثر در بخش مسابقه بين‌الملل. آمار تفكيكي آثار بخش‌هاي مختلف مسابقه به اين ترتيب است: 27 اثر پويانمايي، 14 اثر سينمايي-ويدئويي، 12 سريال تلويزيوني، 21 فيلم سينمايي، پنج انيميشن سينمايي، 32 اثر كوتاه، 55 اثر مستند، 25 اثر نماهنگ، 20 عنوان فيلمنامه كوتاه و سينمايي و 22 اثر در بخش جلوه‌گاه نور ويژه پدران و مادران شهدا. همچنين، در بخش مسابقه بين‌الملل 11 فيلم سينمايي، 22 اثر كوتاه و پويانمايي و 28 اثر مستند حضور دارند. ريخت‌شناسي موضوعي و موضوع‌شناسي اين آثار نشان‌دهنده سير درست خط دهي و استراتژي اين جشنواره است كه منطبق با مهم‌ترين اولويت‌هاي موضوعي مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسيم شده است. در چشم‌انداز مضامين آثار اين دوره از جشنواره شاهد حضور آثاري با موضوعات متنوع هستيم.

فاجعه منا، اقتصاد مقاومتي، داعش و جنايات گروه‌هاي تكفيري، شهدا و به صورت خاص شهداي مدافع حرم، سوريه، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، شيعيان نيجريه، بمباران شيميايي حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرين، ضدانقلاب، نقودين و جاويدالاثرها، ترور و شهداي ترور، ويتنام- امريكا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامي، افغانستان، روحيه جهادي، سبك زندگي ايراني اسلامي، جوانان، آزادگان، قيام جنگل، منافقين، انرژي هسته‌اي، زندگي شهداي شاخص مانند شهيد بابايي، شهيد سردار همداني، امام خميني(ره)، فلسطين و غزه، پزشكي جنگ، بسيج و بسيجي، دزدان دريايي، تفحص، شهداي غواص، پدران و مادران شهدا، شهداي گمنام، فتنه، يمن و جنايات آل‌سعود و فجر انقلاب اسلامي، از جمله اين موضوعات هستند كه در جشنواره مقاومت اين دوره شاهد نمايش و حضور آثاري با اين مضامين و مفاهيم هستيم. انتظار اين است كه با سياستگذاري و كلان‌نگري از سوي متوليان فرهنگي آثار ارزشمند و ماندگاري با زبان جهاني و فراگير توليد شود و همه سال در بستر طرحي بلند‌مدت شاهد توليد فيلم‌هاي استراتژيك در عرصه‌هاي مختلف باشيم و حركتي را كه جشنواره مقاومت در چينش مضامين و موضوعات طراحي كرده است در حوزه توليد رقم بخورد.

نظر شما