شناسهٔ خبر: 14974012 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گسترش استفاده از اینفوگرافیک و موشن گرافیک در رسانه های آنلاین

مدرس و مولف اینفوگرافیک تاکید کرد : استفاده از اینفوگرافیک و موشن گرافیک در رسانه های آنلای رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ خانم مریم سلیمی گفت : در دهه 80 اگر فقط نشریات همشهری و روزنامه خورشید پیشتاز اینفوگرافیک نوین در ایران بودند، اکنون بسیاری از رسانه های آنلاین ایران قدم در این مسیر نهاده و غیر از اشکال ایستا وارد حوزه اینتراکتیو، اینفوگرافیک ویدئویی و موشن گرافیک ( متحرک) شده اند و از اواخر سال 94 این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسانه های بسیاری در حوزه اینفوگرافیک/ گرافیک اطلاع رسان و موشن گرافیک فعالیت دارند ، افزود: از جمله رسانه های پیشتاز در حوزه اینفوگرافیک برهم کنشی یا اینتراکتیو ، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است.

سلیمی گفت : از سایت ها و رسانه های آنلاین که در حوزه موشن گرافیک و اینفوگرافیک ویدئویی فعالند می توان به «خانه طراحان انقلاب اسلامی» اشاره کرد که اخیرا نیز سایت «اینفونگاره» به این جرگه پیوسته است.

نویسنده کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان اظهارداشت: علاوه بر خبرگزاریها و سایت هایی که از ابتدای دهه 90 در حوزه اینفوگرافیک فعالیت دارند، اخیرا نیز یک خبرگزاری به عنوان یکی از رسانه های اثرگذار قدم در این مسیر جذاب و پرمخاطب نهاده است که نوید بخش تحولات جدیدی در حوزه خواهد بود.

سلیمی گفت: هنوز آثار تولیدی در این حوزه  تحت یک عنوان واحد یا ذیل یک بخش خاص در رسانه ها منتشر نمی شوند. برخی مانند دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از کلماتی همچون «اطلاع نگاشت» (مصوب فرهنگستان ادب فارسی) و اینفوگرافیک (infographic) استفاده می کنند. برخی هم آثار خود را تحت عنوان «گرافیک اطلاع رسان» و «گرافیک خبر» (لفظ هایی که برای اولین بار دکتر یونس شکرخواه در دهه 60 از آنها بهره گرفت) منتشر می کند و یک خبرگزاری  نیز کلمه «داده نما» را برای آثارش انتخاب می کند.

وی افزود: برخی رسانه ها اینفوگرافیک را زیر بخش چند رسانه ای، برخی زیر بخش گرافیک و کاریکاتور، بعضی زیربخش عکس و بعضی نیز زیربخش گرافیک تولید و منتشر می کنند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات بصری اظهارداشت: بیش از انتخاب هر نامی برای اینفوگرافیک، تولید آثار حرفه ای در این حوزه و ورود به ژانرهای نمایشی مختلف آن مهم است.

وی  افزود: در کنار رسانه ها ، سازمانهای بسیاری با درک اهمیت اینفوگرافیک آثار را با هدف انتشار و اطلاع رسانی تولید و عرضه می کنند که در این حوزه باید قدردان فعالیت روابط عمومی ها در این بخش بود.

سلیمی از کانالهای تلگرامی یاد کرد که به طور اختصاصی در حوزه اینفوگرافیک فعالیت می کنند که از این جمله به کانال بانک مرکزی و... اشاره کرد.

نظر شما