به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی 8 شهریور در جمع مدیران و رئیس شعب یکی از بانکها گفت: مهمترین اصل بانکداری، جلب سود مشروع است و کسانی که تصور میکنند ما بانکداری اسلامی را بنا میکنیم بدون اینکه سودی در کار باشد قطعا با بانکداری آشنایی کامل نداشته و نمیتواند خدمتی را در این زمینه به جامعه ارائه کنند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به آیه«وَأحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» بیان کرد: جلب سود بر اساس اسلام یک راه میانهای بین سودهای خاص و سودهای نامشروع است هر چه زمان به جلو میرود تطبیق این دیدگاه اسلامی بسیار سخت تر و مشکل تر می شود و گویی ما روی پل صراط هستیم که یک طرف آن رکود و طرف دیگر آن ربا است و باید با دقت حرکت کرد.
وی گفت: جلب سود مشروع باعث دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد، دریافت سود نقطه مشترک جلب سود مشروع و ربا است.
مبلغی بیان داشت: اولین وظیفه بانکداری اسلامی، جلب سود مشروع است و اینکه هرکس برای فرار از ربا، یک موسسه قرض الحسنهای بنا کند، اشتباه است چرا که بانکداری باید بر اساس تفکر در ورای بیع، که جلب سود مشروع است بنا شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اینکه ما برای رهایی از دست ربا، عوامل و اسباب منتهی به دریافت سود مشروع را حذف کنیم کار درستی نیست.
مبلغی اصل دوم در بانکداری اسلامی را اعانه دانست و گفت: بانکداری اسلامی باید بر اساس اصل اعانه، کمک کردن و تعاون شکل بگیرد، بانکداری اسلامی یک بانک بی رحم و غیرعاطفی نیست بکه دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه بر اساس تعاون است.
وی ادامه داد: برخی فکر میکنند برّ این است که تنها صدقهای بدهیم، در حالی برّ یک عنوان مصداقپذیر، کشدار و در طول تاریخ در حال پذیرش مصداقهای جدید است و در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مصداق دارد، بنابراین بانکداری اسلام باید بر اساس ارائه خدمات تعاون و حل مشکلات جامعه باشد.
مبلغی عمران و توسعه را رکن سوم بانکداری اسلامی دانست و گفت: خداوند به بشریت امر کرده که زمین را آباد کنید. اینها جز اولویتهای اقتصاد اسلامی است. گاهی معنای کاذبی از زهد در ذهن ما نقش بسته و عمران، آبادی و توسعه را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.
مبلغی گفت: اصل دیگر تقدیر معیشت است، بحث اداره و مدیریت اقتصاد، راهبردها و سیاست های اقتصادی در هر دولت و جامعه ای وجود دارد وبانکداری اسلامی در چرخه اساسی تعریف شده تقدیر معیشت حضور پیدا کند، در هسته کانون تدبیرهای اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: بانکداری اسلامی باید در تنظیم اقتصاد و کنترل خیلی از مشکلات و بحرانها حضور پیدا کند، سلامت و اداره درست بانک ها سلامت اقتصاد را در پی دارد و بحران بانکها مشکلاتی را حتی به اقتصاد جهانی تحمیل میکند.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی بخشی از تقدیر معیشت است و تقدیر معیشت بخشی به شرایط حاد فعلی مربوط می شود اقتصاد مقاومتی یک تقدیر معیشت اساسی است و اقتصادی که بتواند روی پای خود بایستند تا بحران ها و مشکلات جامعه را از پای درنیاورد.
تعمیق معنویت و بانکداری اسلامی
مبلغی رکن پنجم بانکداری اسلامی را تعمیق معنویت و ارتباط با خدا دانست، و گفت: بانکداری اقتصادی در سیاستهای کلان و رویکردهای خود راهی جدا از تقویت معنویت را دنبال نکند و باید رابطه خود را با معنویت تعریف و تقویت کند.
وی اظهار کرد: باید رابطه بانکداری با مسجد به عنوان کانون معنویت و هنجارهایی که کانون خانوادهها و جامعه را تهدید میکند نیز مشخص شده و به کمک رفع این مشکلات بیاید.
∎
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به آیه«وَأحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» بیان کرد: جلب سود بر اساس اسلام یک راه میانهای بین سودهای خاص و سودهای نامشروع است هر چه زمان به جلو میرود تطبیق این دیدگاه اسلامی بسیار سخت تر و مشکل تر می شود و گویی ما روی پل صراط هستیم که یک طرف آن رکود و طرف دیگر آن ربا است و باید با دقت حرکت کرد.
وی گفت: جلب سود مشروع باعث دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد، دریافت سود نقطه مشترک جلب سود مشروع و ربا است.
مبلغی بیان داشت: اولین وظیفه بانکداری اسلامی، جلب سود مشروع است و اینکه هرکس برای فرار از ربا، یک موسسه قرض الحسنهای بنا کند، اشتباه است چرا که بانکداری باید بر اساس تفکر در ورای بیع، که جلب سود مشروع است بنا شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اینکه ما برای رهایی از دست ربا، عوامل و اسباب منتهی به دریافت سود مشروع را حذف کنیم کار درستی نیست.
مبلغی اصل دوم در بانکداری اسلامی را اعانه دانست و گفت: بانکداری اسلامی باید بر اساس اصل اعانه، کمک کردن و تعاون شکل بگیرد، بانکداری اسلامی یک بانک بی رحم و غیرعاطفی نیست بکه دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه بر اساس تعاون است.
وی ادامه داد: برخی فکر میکنند برّ این است که تنها صدقهای بدهیم، در حالی برّ یک عنوان مصداقپذیر، کشدار و در طول تاریخ در حال پذیرش مصداقهای جدید است و در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مصداق دارد، بنابراین بانکداری اسلام باید بر اساس ارائه خدمات تعاون و حل مشکلات جامعه باشد.
مبلغی عمران و توسعه را رکن سوم بانکداری اسلامی دانست و گفت: خداوند به بشریت امر کرده که زمین را آباد کنید. اینها جز اولویتهای اقتصاد اسلامی است. گاهی معنای کاذبی از زهد در ذهن ما نقش بسته و عمران، آبادی و توسعه را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.
مبلغی گفت: اصل دیگر تقدیر معیشت است، بحث اداره و مدیریت اقتصاد، راهبردها و سیاست های اقتصادی در هر دولت و جامعه ای وجود دارد وبانکداری اسلامی در چرخه اساسی تعریف شده تقدیر معیشت حضور پیدا کند، در هسته کانون تدبیرهای اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: بانکداری اسلامی باید در تنظیم اقتصاد و کنترل خیلی از مشکلات و بحرانها حضور پیدا کند، سلامت و اداره درست بانک ها سلامت اقتصاد را در پی دارد و بحران بانکها مشکلاتی را حتی به اقتصاد جهانی تحمیل میکند.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی بخشی از تقدیر معیشت است و تقدیر معیشت بخشی به شرایط حاد فعلی مربوط می شود اقتصاد مقاومتی یک تقدیر معیشت اساسی است و اقتصادی که بتواند روی پای خود بایستند تا بحران ها و مشکلات جامعه را از پای درنیاورد.
تعمیق معنویت و بانکداری اسلامی
مبلغی رکن پنجم بانکداری اسلامی را تعمیق معنویت و ارتباط با خدا دانست، و گفت: بانکداری اقتصادی در سیاستهای کلان و رویکردهای خود راهی جدا از تقویت معنویت را دنبال نکند و باید رابطه خود را با معنویت تعریف و تقویت کند.
وی اظهار کرد: باید رابطه بانکداری با مسجد به عنوان کانون معنویت و هنجارهایی که کانون خانوادهها و جامعه را تهدید میکند نیز مشخص شده و به کمک رفع این مشکلات بیاید.