شناسهٔ خبر: 14952651 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

شرکت داروسازی ثنامد جلوه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

صاحب‌خبر -

پیشخوان:  بی گمان یکی از شاخه های بسیار مهم دانش پزشکی زمان ما دانش دارو شناسی و دارو سازی است، که مهارت روزمره را مطلبد و دانش داروشناسی از نیاز های اولیه است و هیچ کدام از دست اندر کاران رشته های پزشکی از این دانش بی نیاز نیستند پزشک، داروساز، دندانپزشک، پرستار، ماما و دیگر وابستگان این رشته اگر دارو شناس نباشند در کار خود موفق نخواهند بود.
استفاده از دارو به قبل از تاریخ مکتوب می رسد(تسکین درد زخم های بدن از طریق قرار دادن عضو در آب سرد و یا استفاده از برگ تازه درختان و یا گل آلود کردن عضو) از هنگام تهیه و جمع آوری مواد داروئی دانش داروسازی آغاز شد و به این ترتیب در اثر بروز بیماری های مختلف و غریزه بقاء در طول اعصار متمادی داروهای مختلف کشف گردیدند . تعداد زیادی لوح و طومار و آثار دارو پزشکی کشف و تفسیر گردیده است که قدمت آن ها به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. ایرانیان باستان جزء اولین کسانی بودند که دارو را می شناختند در زندواستا قسمتی به نام وندیدا به امور درمان اختصاص دارد. اوستا دو نسخه داشت یک نسخه آن در تخت جمشید در آتش سوزان اسکندر از بین رفت ولی دیگری که در آتشکده آذر گشسب نگهداری می شد به دست یونانیان افتاد و دانشمندانی نظیرجالینوس از آن بهره گرفتند. محمدزکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است به عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد(اسید سولفوریک) مشهور است. به گفته جرج سارتن(پدر تاریخ  علم) رازی بزرگترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود. این دانشمند ایرانی از آن جا که کتاب های خود را به زبان عربی می نوشت نزد غربیان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده است. به پاس زحمات فراوان رازی در امر داروسازی روز پنج شهریور ماه(۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی دان بزرگ ایرانی و روز داروساز نام گذاری شده است.
با این مقدمه کوتاه و به بهانه افتتاح و بهره برداری از شرکت داروسازی ثنامد شهر ایوانکی از توابع شهرستان گرمسار در استان سمنان که  در آستانه پنجم شهریور روز داروساز به انجام رسید برآن شدیم گزارشی اجمالی از این آئین پیشکش نماییم. در ذیل ماحصل تلاش خبرنگاران ما در کلام و تصویر از منظر نگاه شما می گذرد.

در  شامگاه سومین روز از هفته دولت سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و در آستانه پنچم شهریور روز داروساز،  شركت داروسازي ثنامد در شهرك صنعتي ايوانكي با حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير  صنعت ، معدن وتجارت ، دكتر  ایرج حريرچي قائم مقام وزير بهداشت ودرمان كشور، دكتر  محمود قنبري معاون سياسي امنيتي استاندار سمنان، دكتر غلامرضا كاتب نماينده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، دكتر داریوش طاهري فرماندار شهرستان گرمسار ، دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و مهندس بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان همچنین  جمعي از مديران كل و مسئولين دستگاهاي اجرايي استان و شهرستان های  گرمسار و آرادان  به بهره برداری رسید.
در آغاز آئین افتتاحیه دکتر فرشاد ملک مرزبان مدیرعامل شرکت داروسازی ثنامد طی سخنانی اظهار داشت : این واحد تولیدی صنعتی با سرمایه گذاری ثابت بخش خصوصی ۳۰۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار یورو و سرمایه در گردش به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال درشهرک صنعتی ایوانکی گرمسار راه اندازی شده و برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد نموده است .
ایشان اظهار داشتند :  این واحد تولیدی صنعتی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته شده و دارای ۱۱ هزار متر مربع زیر بنا می باشد .
وی بیان داشت : این شرکت شامل بخش های سالن های تولید، آزمایشگاه های تخصصی، انبارها و بخش اداری و تولید کننده انواع قرص، کپسول و کپسول های ژلاتینی نرم با ظرفیت سالانه تا۱۰ میلیارد عدد قرص و کپسول است .
دکتر ملک مرزبان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می دارد : می توان به جرات عنوان نمود با ظرفیت‌هایی که در صنعت داروسازی کشور به وجود آمده تقریبا صنعت دارویی توانمندی پاسخگویی به نیازهای کشور را دارد.
ایشان اظهار داشتند : طبق آمار رسمی، تقریبا ۹۸ درصد داروی مصرفی کشورمان، توسط صنعت داخلی تامین می‌شود و تنها ۲ درصد واردات داریم البته ما اعتقاد داریم این آمارها دقیق نیست و متاسفانه واردکنندگان دارو، آمار دقیقی را ارائه نمی‌دهند.
مدیر عامل شرکت ثنامد بیان داشت : اولین برداشت از این آمار این است که اگر توانمندی داخلی ایجاد نشده بود و ما نمی‌توانستیم تولیدات داخلی کافی داشته باشیم و مجبور به واردات ۹۸ درصد دارو نیز بودیم، چه بار ارزی بر دوش جامعه تحمیل می‌شد؛ لذا ما باید مصمم باشیم که زمینه را برای تولید داخلی بیشتر به‌ گونه‌ای فراهم کنیم که دو اتفاق بیافتد؛ اتفاق اول اینکه حتما سازمان غذا و دارو به طور مستمر از تولید داروی داخلی حمایت کند و اجازه نفوذ گروه‌های وارد کننده که به روش‌های مختلف و بعضاً مغایر با قانون اقدام به واردات می‌کنند گرفته شود. در واقع سازمان غذا و دارو با روش های مختلف و با اختیاراتی که قانون گذار به او داده است قادر به جلوگیری از واردات دارو است.
دکتر ملک مرز بان که شرکت داروسازی ثنامد را یک شرکت دانش بنیان اعلام می نماید اظهار داشت : دومین اتفاق، ایجاد فضا برای صادرات است؛ زیرا بازارهای خوبی در کشورهای مقصد وجود دارد و استفاده از این بازارها، مستلزم به وجود آمدن اراده مستحکمی در سطح دولت و صنعت است تا زمینه‌های بوجود آمده برای صادرات بالفعل شود؛ برای مثال علی‌رغم آنکه ایران در کشور عراق، هزینه‌های مالی و جانی پرداخت می‌کند اما بخش قابل توجهی از بازار نسبتاً خوب دارویی آن در اختیار کشور ترکیه است.
وی خاطرنشان ساخت: فتح پیشقراولانه بازارهای بین المللی عملا کار دولت‌ها و رایزن‌های سیاسی و بازرگانی است؛ بطور مثال بازار عراق در زمینه دارو معادل ۲.۴ میلیارد دلار است؛ تصور کنید که اگر ۵۰ درصد از این بازار را بتوانیم در اختیار خود بگیریم چه تحول عظیمی برای صادرات در حوزه سلامت رُخ خواهد داد؛ اگر این دو اتفاق بیافتد بخش اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی که شعار امسال است را در حوزه دارو تا حدود زیادی پوشش داده‌ایم.
وزير صنعت، معدن و تجارت نیز در اين آيين گفت: دولت به دنبال انجام طرح‌هاي توسعه‌اي و کارهاي جديد است و مديران نيز بايد در اين مسير همراه باشند.
محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: با تعطيل شدن چرخه توليد يک واحد، بدهي بانکي و امور مالياتي و دارايي هرگز وصول نمي‌‌شود و بايد با توليدکنندگان همکاري بيشتري شود.
وي تصريح نمود: فضاي پس از برجام بهترين فرصت براي سرمايه‌گذاران است تا به توليد روي آورند و دولت نيز با آنها نهايت همکاري را خواهد داشت.
ایشان اظهار داشتند: توليد با پرداخت تسهيلات افزايش مي‌يابد و بايد از رهبر فرزانه انقلاب تشکر نمود  که با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي همه را به خط کردند تا راه باز شود و توليد قدرت گيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: روحيه دولتمردان در برهه کنوني خدمت به مردم و صنعتگران است و اعتقاد داريم اگر واحد توليدي تعطيل شود هرگز بدهي‌هاي دارايي و امور بانکي تأمين نخواهد شد و چرخ‌هاي توليد بايد بچرخد تا بدهي‌ها نيز پرداخت شود. نعمت‌زاده افزود: اين بدهي‌ها به طور عمده به خاطر تحريم‌ها و شرايط اقتصادي کشور در گذشته ايجاد شده است و بايد در چند ماه مانده به پايان سال کمک شود تا واحدهاي توليدي به فعاليت بپردازند و بدهي‌هاي بانکي، بيمه‌اي و مالياتي نيز وصول شود.
ایشان با قدردانی و تشکر از مدیران و پرسنل شرکت دارو سازی  ثنامد برای پیاده سازی دانش بومی در این واحد تولیدی صنعتی اظهار داشتند : توسعه‌ و پیشرفت کشور  پرشتاب در پيش خواهد بود که بسيار اميدواریم همه در اين راه کمک حال دولت باشند و گشايش مناسبي در فعاليت‌ها صورت گيرد.

محصولات شرکت تولیدات
شرکت داروسازی ثنامد
- انو اع کپسول و قرص آنتی بیوتیک
- انواع قرص ضد حساسیت
- انواع کپسول و قرص قلبی – عروقی و دستگاه گردش خون
- انواع کپسول و قرص سیستم مرکزی اعصاب
- انواع قرص تنفسی
- انواع کپسول و قرص دستگاه گوارشی
- انواع کپسول و قرص ویتامین و املاح مدنی
- انواع مکمل دارویی و غذایی انسان به شکل قرص
- انواع داروهای مسکن، بی حس کننده و بی هوش کننده به شکل قرص و کپسول
- انواع داروهای موثر بر خون به شکل کپسول
- انواع داروهای موثر بر قند خون به شکل قرص
- انواع داروهای موثر بر چربی خون به شکل  کپسول و قرص
- انواع داروهای کلیه ومجاری ادراری و تناسلی به شکل قرص
- انواع قرص ضد ویروس

نظر شما