شناسهٔ خبر: 57314138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: سرمایه‌های نمادین کشور برای آیندگان حفظ شوند

همدان- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سرمایه های نمادین از جمله علما، ادبا، هنرمندان، دانشمندان و اسطوره های کشور که منشا امید و برکت هستند باید برای نسل های آینده حفظ شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدعلی زلفی‌گل» روز پنجشنبه در آیین اختتامیه کنفرانس بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا» در همدان، شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا را سرمایه نمادین برای بشریت دانست و افزود: ابن سینا جزو دانشمندانی است که بزرگترین خدمت را به بشریت کرده است، بنابراین باید دنبال سرمایه‌های نمادین باشیم.

وی ادامه داد: برترین سرمایه در دنیا امروز جامعه بشری، انسانیت است که در خود سرمایه هایی چون نوع دوستی، تقوا، انصاف و وجدان را در شبکه فضائل خود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه منابع انسانی هنگام عجین شدن با علم، دانش، فناوری و نوآوری تبدیل به انسان نخبه و سرمایه نمادین می شوند، افزود: شیخ الرئیس یک سرمایه نمادین برای کشور بود که روح خودباوری و امید را به جامعه تزریق کرد.

زلفی گل ادامه داد: در دنیای رقابتی امروز با وجود تنازع بقا، اگر نخبگان و انسانیت در جوامع حاکم باشند می توانند دست برتر را در صلح و آرامش جهانی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آنچه به عنوان سرمایه هر جامعه تلقی می شود، دارای ارزش ویژه است و آن سرمایه انسانی و نخبه دانش مدار و مهارت مند است.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی توجه به سرمایه علم و فناوری در جایگاه ویژه ای قرار دارد، افزود: فرهنگ شایسته از طریق فناوری های جدید شکل می گیرد و امروزه فناوری جدید در جغرافیای مجازی، فرهنگ دنیا را تغییر داده است.

زلفی گل بزرگترین سرمایه هر جمعیتی را فرهنگ آن جامعه دانست و ادامه داد: فرهنگ سالم نیز فکر را تشکیل داده و تبدیل به عمل می شود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، نبود زمینه مناسب برای شکوفایی و فروش منابع طبیعی را بدون تلاش برای فرآوری و ارزش‌افزوده آن ظلم به آیندگان و کشور می داند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به پیشرفت های اخیر دانشگاه ها و دانشجویان ایران در رده های جهانی گفت: در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل بودند اما این رقم اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو رسیده است و دانشگاههای ایران نیز در رتبه بندی بین المللی جزو بهترین ها در جهان هستند.

نظر شما