شناسهٔ خبر: 57313935 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

وزیر علوم: برای تربیت سرمایه‌های نمادین هدفگذاری کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بوعلی‌سینا جزو سرمایه‌های نمادین است که بزرگترین خدمت را به بشریت کرده‌ گفت: سرمایه‌های نمادین دست برتر را در جهان دارند و باید دنبال تربیت چنین سرمایه‌هایی باشیم.

صاحب‌خبر -

محمدعلی زلفی‌گل صبح امروز آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی انسان‌شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: هر کسی که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش دوام و بقای نظام جمهوری اسلامی شود یقینا بسیجی است.

وی با اشاره به اینکه صحبتم را با دو سوال آغاز می‌کنم اول اینکه سرمایه چیست و دوم انواع سرمایه کدام است گفت: در دنیای بزرگ امروزی برترین سرمایه انسانیت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه انسانیت سرمایه‌ای است که عدالت، نوعدوستی، تقوا، وجدان و شبکه فضایل را در خود دارد افزود: در داخل شبکه انسانیت سرمایه‌ها به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه مادی شامل منابع انسانی و طبیعی است گفت: منابع انسانی وقتی با هنر و نوآوری و تقوا عجین شود تبدیل به انسان نخبه می‌شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا دانشمند بزرگی که آرامگاهش در شهر ماست سرمایه نمادین برای بشریت است گفت: سرمایه‌های نمادین شامل هنرمندان، دانشمندان و اسطوره‌هایی هستند که منشا امید و برکت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های نمادین دست برتر را در جهان خواهد داشت افزود: ابن سینا جزو دانشمندانی است که بزرگترین خدمت را به بشریت کرده است، بنابراین باید دنبال سرمایه‌های نمادین باشیم.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ۱۷۰ هزار دانشجو در حال تحصیل داشتیم گفت: در انقلاب اسلامی در برهه‌هایی ۴.۵ میلیون و امروز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشمندان ایران اسلامی سرآمد هستند افزود: اعتقاد نظام جمهوری اسلامی این است کشوری پیشرفت خواهد کرد که منابع انسانی پیشرفته و فرهیخته داشته باشد و به این امر نیز توجه کرده است.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: آن چیزی که سرمایه است و ارزش آن بالا، سرمایه انسانی نخبه، دانش‌مدار و مهارتمند است و امروز جمهوری اسلامی بر این باور است که سرمایه علم، نوآوری و فرهنگ شایسته است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ شایسته با علم و فناوری جدید خلق می‌شود به عبارتی دیگر علم و فناوری جدید خود فرهنگ جدید می‌آورد گفت: امروز نیز می‌بینیم علم و فناوری مجازی فرهنگ انسانها را تغییر داده است.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توجه به علم، فناوری و نوآوری و هزینه برای آنها بهترین نوع سرمایه برای آیندگان است خاطرنشان کرد: منابع انسانی فرهیخته است که می‌تواند از منابع طبیعی به درستی استفاده کرده و اجازه خام‌فروشی را ندهد.

وی با تأکید بر لزوم فرآوری محصولات و دوری از خام‌فروشی گفت: علم را سرمایه عظیمی می‌دانیم که در این زمینه تاثیرگذار است.

زلفی‌گل از دیگر سرمایه‌های انسانی را را سلامت، امید به زندگی، افزایش میانگین عمر و تلاش برای سلامت جسمی و روحی جامعه عنوان کرد و گفت: دین ما بر این است که سلامتی نه تنها سرمایه که نعمت است.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی مصداق تقدیر از سرمایه‌های نمادین کشور است افزود: با تأکید بر اهمیت سرمایه‌های نمادین، جوانان و آیندگان ما امیدوارتر و هویت‌مدار می‌شوند و حفظ این سرمایه‌ها نیز در جهت تقویت ملی است.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید به اینکه تلاش کنیم سرمایه های نمادین کشور در حوزه‌های مختلف را افزایش دهیم افزود: افزایش و صیانت سرمایه نمادین هنر هر کشوری است.

وی با تاکید بر خلق سرمایه نمادین در هر نوع برای آیندگان که جایگاه جمهوری اسلامی را در دنیا افزایش می‌دهد افزود: تعامل بالا و روابط بین‌الملل سرمایه‌ای است که ما تلاش می کنیم در دانشگاه‌ها این سرمایه ارتقا یابد.

نظر شما