شناسهٔ خبر: 54647879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آخرین وضعیت طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گزارشی از آخرین وضعیت طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان، تصفیه خانه غدیر و خط انتقال ارائه داد.

صاحب‌خبر -

شهلایی گفت : طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان برای افق ۱۴۱۵ و به میزان ۶۳ میلیون مترمکعب در سال دیده شده، این طرح شامل بخش‌های مختلفی از جمله خط انتقال ۷۳ کیلومتری، تصفیه خانه و... است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه به دلیل نیاز آبی شهر کرمانشاه از حدود ۱۰ سال قبل این طرح به صورت اضطراری وارد مدار شد، از آن زمان در ایامی که نیاز بود هزار لیتر در ثانیه آب خام را تحویل تصفیه خانه شهید نظری می‌دادیم.

همین هزار لیتر در ثانیه کمک قابل توجهی به تامین آب شهر کرمانشاه داشت و اگر این آب نبود نزدیک به یک چهارم شهر با قطعی گسترده مواجه می‌شد.

در افق بلندمدت تامین آب نزدیک به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان برای کرمانشاه دیده شده، چون تصفیه‌خانه شهید نظری ظرفیت هزار تا ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه را دارد، تصفیه خانه غدیر با ظرفیت ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه احداث شد که یکی از پروژه‌های با کیفیت کشور است.

تابستان پارسال قرار بود تصفیه‌خانه غدیر به صورت اضطراری و برای دو هزار لیتر در ثانیه وارد مدار شود که در بخش خط انتقالی که در این ۱۰ سال مورد استفاده قرار گرفته بود و تعدادی از حوضچه‌ها (وجود ۱۲۲ حوضچه در مسیر) که توسط کشاورزان برای برداشت غیرمجاز دستکاری شده بود، دچار مشکل شدیم.

 زمان برآورد شده برای اوورهال خط انتقال سه ماه است و با تلاش شبانه روزی و کمک گرفتن از استان‌های دیگر توانستیم ظرف مدت ۲۰ روز کار اوورهال خط انتقال را انجام دهیم، اما، چون برای اوورهال مجبور بودیم آب سد گاوشان را از مدار خارج کنیم تا اسفندماه پارسال منتظر ماندیم تا چشمه طاقبستان به دبی مناسب برسد.

هم اکنون کار‌های تصفیه خانه در حال انجام است تا بتوانیم تصفیه خانه غدیر را به صورت اضطراری وارد مدار کنیم.

در اسفندماه پارسال برای تکمیل تصفیه خانه غدیر ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و برآورد کردیم کار تصفیه خانه شش ماهه به اتمام برسد، اما به درخواست مدیران ارشد استان این زمان تا نیمه خرداد کوتاه شد و اکنون به دنبال آن هستیم که کار‌ها به خوبی پیش برود و به تدریج ظرفیت بهره‌برداری از تصفیه خانه را افزایش دهیم .

ضرورت راه اندازی هرچه سریع‌تر تصفیه خانه غدیر

استاندار کرمانشاه با اشاره به ضرورت راه اندازی هرچه سریع‌تر تصفیه خانه غدیر شهر کرمانشاه، گفت: تکمیل تصفیه خانه غدیر کرمانشاه نباید به دلیل کمبود اعتبار متوقف شود.

بهمن امیری مقدم گفت: با توجه به اینکه پروژه تصفیه خانه غدیر مدت زیادی طول کشیده از این زمان به بعد مسئله زمان بندی هر پروژه‌ها باید جز ضرورت‌ها قرار گیرد.

در روند هر پروژه نباید فعالیت به دلایلی مانند کمبود اعتبار و کم کاری دچار تعویق شود بلکه به صورتی جهادی و بسیج گونه باید همکاری‌ها صورت گیرد.

در بحث انتقال، توزیع و تأمین آب همه دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و حساسیت‌ها در حوزه کاری برای نگهداری خطوط انتقال بیشتر شود.

بهره برداری از فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر شهر کرمانشاه آماده بهره برداری است.

منوچهر فخری گفت: تاکنون جلساتی به صورت هفتگی در خصوص مسئله آب مرتباً انجام شده و برای ترمیم خطوط انتقال آب شاهد عملیات فوری ۲۰ روزه بودیم که همگی به دلیل فعالیت شبانه روزی تمامی بخش‌ها بوده است.

در عملیات ترمیم و رفع مشکل خط انتقال آب سد گاوشان پنج تیم از پنج استان مختلف حضور داشتند که برای کمک‌رسانی پیش قدم شده تا در زمانی کوتاه آن را برطرف کنند.

فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر به طور کامل به کار گرفته می‌شود، تصفیه خانه غدیر از هفته گذشته آماده بهره‌برداری بوده، اما به دلیل تأکید استاندار کرمانشاه بر اینکه آب باید به طور کامل وارد مدار شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد افتتاح انجام نمی‌شود تا وضعیت آب و بهبودی شرایط آبرسانی به مردم انجام شود.

کاهش بارندگی سبب بروز مشکل در تامین آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: کاهش بارندگی سبب بروز مشکل در تامین آب شرب شهر کرمانشاه شده است.

علیرضا کاکاوند گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه مناسب نبوده و استان کرمانشاه پارسال با بیشترین کاهش بارندگی به میزان ۱۷۰ میلی‌متر در کشور مواجه بوده است.

استان کرمانشاه طی امسال وضعیت بدتری نسبت به پارسال برای کمبود آب دارد، خشکسالی در استان کرمانشاه امسال بیشتر به چشم خواهد آمد و با وجود اینکه از طریق احیا چاه‌های جدید یک هزار و ۸۰ لیتر در ثانیه آب را بر مدار اضافه کردیم، اما شاهد هدر رفت ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از منابع تأمین آب شهر کرمانشاه هستیم.

دبی چاه‌های کرمانشاه به طور میانگین میزان سه لیتر بر ثانیه کاهش داشته است و در حال حاضر سراب قنبر که یکی از منابع تأمین آب جنوب شهر کرمانشاه محسوب می‌شود تا حدودی خشک شده است .

نظر شما