شناسهٔ خبر: 50772981 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

استفاده از خودروی برقی به شرط حمایت‌های دولتی

زینی گفت: تولید و استفاده انبوه از خودروی برقی تنها به شرط حمایت‌های کارآمد دولتی امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

سید شهریار زینی مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از سال های گذشته دانشمندان و محققان ایرانی در زمینه وسایل حمل و نقل عمومی فعالیت داشته اند به طوری که بیش از ۲۰ سال گذشته پیکان برقی را ساختیم همچنین اولین اتوبوس برقی توسط دانشجویان دانشگاه تهران ساخته شد.

وی افزود: هم اکنون نیز انواع خودرو و موتورهای برقی توسط چند شرکت دانش بنیان ایرانی در حال طراحی هستند که یکی از آنها تمام استانداردهای مورد نیاز را دریافت کرده و به مرحله تولید رسیده است.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اولین و مهم ترین مسئله ای که ساخت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در یک کشور توسعه می دهد، حمایت های دولت است موضوعی که در ایران دیده نمی شود.

زینی ادامه داد: تاکنون هیچ کشوری و هیچ یک از برندهای خودروسازی مطرح در دنیا، بدون حمایت های دولت هایشان به ساخت و استفاده انبوه از وسایل برقی نرسیده اند، بدیهی است که در ایران نیز این مورد باید گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دولت باید طی چند مرحله از این صنعت به خصوص خودروسازان حمایت کند، در مرحله اول باید ایده پردازان را به خواسته های اولیه خود مانند آزمایشگاه و کارگاه برساند و در ادامه به اندازه نیازشان، به آنها سرمایه اولیه و سرمایه در گردش با شرایط پرداخت آسان برساند.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: علاوه بر حمایت های مالی و معنوی، دولت سختگیری های لازم را از شرکت های تولیدکننده خودروهای برقی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به داشتن استاندارد و کیفیت لازم، قیمت گذاری منصفانه و موظف به تولید تعداد مشخصی از این دستگاه ها در زمان معین اشاره کرد.

زینی افزود: همچنین دولت باید در این راستا از مصرف کنندگان نیز حمایت های لازم را داشته باشد و کمک هزینه برای خرید، سوخت رایگان و خدمات رایگان را داشته باشد  چراکه این حمایت ها رغبت مصرف کنندگان را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: علاوه بر تمام این موارد، هنوز زیر ساخت های لازم در ایران برای استفاده انبوه از وسایل نقلیه برقی وجود ندارد برای مثال ایستگاه های شارژ و دارندگان ایستگاه های شارژ باید از خدماتی مانند برق ارزان قیمت و سهمیه ای نیز بهره مند شوند.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از طرف دیگر باید تفاوت قیمت خودروی احتراقی و برقی در کشور زیاد شود تا افراد جامعه با هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروهای سوختی، اقدام به خرید خودروی برقی کنند.

<div id="video-display-embed-code_15102394"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7964099/15102394?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما