شناسهٔ خبر: 50861271 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سالاریه خبر داد:

لزوم طراحی پایان نامه ها بر اساس نیاز کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به بیان توضیحاتی درباره لزوم طراحی پایان نامه ها بر اساس نیاز کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش   باشگاه خبرنگاران جوان،  حسین سالاریه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در برنامه تیتر امشب با اشاره به طراحی پایان نامه ها بر اساس نیاز کشور اظهار کرد: یکی از بزرگترین نقطه ضعف مربوط به وزارت علوم موضوع مسیله محوری است و پژوهش های مختلف در دنیا انجام می شود ولی در کشورمان انجام نشده است. باید پایان نامه های کشور بر اساس نیاز های کشور طراح شود ولی در کار تیمی ضعیف هستیم.

او ادامه داد: بحث نامهربانی نسبت به نخبگان عامل های درونی و بیرونی دارد که نخبه باید توسط استاد هدایت شود. عوامل بیرونی در اختیار خودمان است به طوری که فارغ التحصیلی دانشجویان را مقاله تعیین می کنیم که این به خودی خود کافی نیست و ناخودآگاه دانشجو به مسیری هدایت می شود که یک پژوهشی صرفا کشور را انجام دهد که نیاز کشور را مرتفع نکرده است.

سالاریه بیان کرد: صنعت ما باید خود کفا بوده و وارداتی نباشد که می توان با استفاده از آموزشی و پژوهشی مناسب این کار انجام شدنی است باید علاوه بر سیستم های آموزشی و پژوهشی باید سایر نهادها و قسمت ها نیز ارتقا پیدا کند تا نیاز کشور برطرف شود.

سالاریه گفت: بایددر امور مختلف با هدف رفع مشکلات نخبگان فرهنگ سازی شود. وقتی یک مشاور خارجی وارد ایران می شود به اکثر اطلاعات دسترسی پیدا می کند اما محققان ایران به این اطلاعات دسترسی ندارند. اعتماد لازم و کافی به دانشجو و محقق ایرانی وجود ندارد و اطلاعات به آنها داده نمی شود. باید دانشگاه را امین خود بدانیم و خود تحریم ها را از بین برده تا مسائل نخبگان برطرف شود.متاسفانه به خارجی ها اعتماد کرده و اطلاعات نادرست به ما داده اند درصورتی که هزینه کم تر و تعداد به پژوهشگر ایرانی می توانستیم طرح ها را اجرایی کنیم.

سالاریه تاکید کرد: مهاجرت بی بازگشت یا بی هدف موضوعی است که دشمنان می خواهند به وسیله آن در بین نخبگان ایجاد یاس کنند و این فضا را در بین محققان قرار ایجاد کرده که برگشت ما به ایران بی فایده است. مشکلاتی در کشور وجود دارد و خیلی ها نخبگان را به همین دلیل تشویق به مهاجرت می کنند.

او افزود: امروزه چهار میلیون دانشجو در کشور داریم. نیروی انسانی ارزشمند ترین سرمایه در هر کشوری است. کشورهای دیگر سعی در جذب نیروی انسانی و نخبگان سایر کشورها کرده تا چهره صنعت خودشان را بچرخانند و متاسفانه ما از این موضوع غافل هستیم.

سالاریان بیان کرد: کشورهای مختلف برای جذب نخبگان ما و سرمایه های انسانی برنامه دارند و ما باید با فرهنگ سازی سعی کرده حمایت نادرست از شرکت یا فردی نکنیم بلکه این کار باید برنامه ریزی شده در ایران انجام شود. تغییر در جامعه باید فکر و اذهان مردم آن کشور تغییر کند. منابع معدنی و نفتی برای ما پیشرفت نمی آورد بلکه ما نیازمند نخبه پروری و فرهنگ سازی کنیم. برای پیشرفت در دنیا باید نیروی انسانی را حفظ و ارتقا بدهیم.

او افزود: اگر جنبه شخصی نخبه رشد نکند که برای کشور مفید است به درد نمی خورد و وزارت آموزش و پرورش نیز مسئولین سنگینی در این خصوص دارد و به خاطر مشکلاتی که وجود دارد شاید افراد نخبه جا زده و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

سالاریه افزود: یکی از بزرگترین نقطه ضعف ها در نظام آموزشی بحث کم توجهی و دوری از مسئله محوری است. در دانشگاه ها تحقیقات بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف پژوهشی مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می شود که متاسفانه کمتر به مهمی کشور خودمان پرداخت شده است.

انتهای پیام/

نظر شما