شناسهٔ خبر: 50516927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قاسمی:

سازمان بنادر قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها را راه اندازی کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی باید هرچه سریعتر قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها را راه اندازی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بنادر کشور را به‌خوبی می‌شناسم و هیچ بندری نبوده که در آن حضور نداشته باشیم به‌ویژه بندر شهید رجایی و بندر امام که اسکله‌های بزرگ دارند.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: زمانی‌که اعلام کردند تحریم‌ها اعمال شده در آن دوره در وزارت نفت فعالیت می‌کردم .در آن موقع چندان به موضوع تحریم‌ها آشنا نبودند و همین باعث نگرانی‌های بسیار زیادی شد.

او افزود: ما با وجود آنکه اقدامات بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف انجام داده بودیم، اما برخی از مدیران در این حوزه نگران بودند و نمی‌توانستند اوضاع را مدیریت خاصی کنند .در آن دوره در شرایطی بودیم که سازمان بنادر و دریانوردی توانست از موضوع تحریم‌ها به‌خوبی عبور کند و اگر این هوشمندی را به کار نگرفته بودند و سازوکار مناسبی برای کشور ایجاد نکرده بودند با مشکلات بسیار زیادی در این حوزه مواجه می‌شدیم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر در مقابله با تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام بوده و دغدغه‌ها را توانسته برطرف کند گفت: ما دو موضوع داریم یکی مقابله با تحریم‌ها است که کار تکنیکی نیاز دارد موضوع بعدی هم که آن است که تحریم‌ها را باید بی‌اثر کنیم.

قاسمی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی باید هرچه سریعتر قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها را  راه اندازی کند.

او ادامه داد: در روز‌های اول تحریم بسیاری از کالا‌ها وارد می‌شد و در آن دوره من در وزارت نفت مشغول بودم که مسئولان در این حوزه اعلام می‌کردند که ما کالایی که از کشور‌های خارج وارد می‌شود را تنها برای سه ماه موجودی داریم و همین باعث نگرانی‌های بسیاری شده بود، اما مدیریتی که در آن دوره صورت گرفت.

عقب‌ماندگی جدی در بخش حمل‌ونقل کشور

او گفت: در حوزه حمل‌ونقل هوایی ریلی و زمینی ما عقب‌ماندگی‌های جدی داریم و حتما برای عبور از شرایط راهکار‌هایی را باید در پیش بگیریم و اطلاعات خود را در حوزه ریلی و هوایی و همچنین در بخش زمینی افزایش دهیم تا در بخش ناوگان سن بالایی که در کشور مو جود است بتوانیم تغییرات جدی انجام دهیم.

قاسمی بیان کرد: در دولت سیزدهم باید توجه جدی به ساحل نشینی در شهر‌های دریایی ایجاد شود و حتی باید پایتخت دریایی را در دستور کار خود قرار دهیم  و باتوسعه مکران و طراحی‌های لازم در این زمینه بتوانیم به پیشرفت در این حوزه برسیم.

او تاکید کرد: البته در ساحل مکران و شهر تیس اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و تا بتوانیم شهری آباد در حوزه ساحلی ایجاد کنیم.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: یکی از مزیت‌ها در حوزه دریانوردی آن است که بتوانیم از ظرفیت‌ها در حوزه دریایی استفاده کنیم و در این بخش هم اقداماتی در بخش هوشمندسازی صورت گرفته است.

قاسمی بیان کرد: البته در بحث دریایی یک تحول ایجاد شده و هوشمندسازی در این حوزه صورت‌گرفته است و باید در سواحل کشور کریدور‌های شمال وجنوب را ارتقا دهیم چراکه درآمدی که در این بخش حاصل می‌شود بسیار زیاد است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی اثرگذار است، ولی عقب ماندگی‌هایی در این بخش داریم هر چند که سازمان بنادر پیشگام‌تر از سایر بخش های حمل و نقل است، اما در مود‌های هوایی، زمینی و ریلی عقب ماندگی جدی داریم که باید حتماً راهکار‌هایی در پیش بگیریم.

او با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل در همه زمینه‌ها ادامه داد: دولت سیزدهم توجه جدی به ساحل نشینی، آباد کردن شهر‌های دریایی و ساحلی و سواحل مکران دارد؛ انتقال جمعیت به این منطقه در دستور کار است. شهر «تیس» ساخته شده و شهر مکران در نزدیکی جاسک در دست ساخت است.

قاسمی به نسل جدید کشتی‌های هوشمند اشاره و اظهار کرد: باید ما هم خود را با نسل جدید شناور‌ها به روز کنیم. به سرعت در بخش دریایی در حال هوشمندسازی و ارتقای سطح حمل و نقل هستیم.

وزیر راه  و شهرسازی اهمیت تکمیل کریدور‌های ریلی جنوب به شمال را یادآور شد و گفت: اگر کریدور‌های ریلی ما تکمیل شده بود درآمد زیادی نصیب کشور می‌شود، اما  الان از این درآمد محروم هستیم.

او یادآور شد: ۱۴ تا ۱۵ هزار کیلومتر ریل در کشور داریم، اما سهم ریل از حمل کالا در کشور ۱۰ درصد است که اصلاً قابل قبول نیست.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد:سازمان بنادر یک سازمان حاکمیتی است و بخش خصوصی می‌تواند در حوزه دریانوردی نقش بسیار مهمی را ایفا کند و ما باید از تصدی‌گری عبور کنیم و کار حاکمیتی باید انجام شود.

او با بیان اینکه در این زمینه باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی هم استفاده کنیم گفت: به‌دنبال پول گرفتن از دولت نیستیم بلکه به‌دنبال مجوز گرفتن راهکار‌های اساسی هستیم تا بتوانیم از سرمایه‌های فراوانی که در این زمینه وجود دارد و باعث امنیت اقتصادی می‌شود استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما