شناسهٔ خبر: 50301093 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

همزمان با چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص)؛

درباره محمداقبال چودری، برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی بیشتر بدانیم

محمداقبال چودری یکی از برگزیدگان بخش دانشمندان مسلمان مقیم کشور‌های اسلامی در چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جایزه مصطفی (ص) جایزه‌ای است که از سوی ایران به صورت دوسالانه در حال برگزاری است و به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود که دارای اثری نوآورانه در مرز‌های دانش داشته و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت شدند تعلق می‌گیرد.

اعطای جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته مسلمان و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری جهان اسلام، همچنین به عنوان یکی از نماد‌های شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و امسال چهارمین دوره این رویداد در هفته وحدت برگزار می‌شود.

یکی از جایزه‌های این دوره برای دانشمندان مسلمان مقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به یحیی تیعلاتی از مراکش، محمد صائغ از لبنان و محمداقبال چودری از پاکستان اعطا می‌شود. محمد اقبال چودری را بیشتر بشناسیم:

پروفسور محمد اقبال چودری برگزیده مقیم کشور‌های اسلامی جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ رئیس مرکز ICCBS، دانشگاه کراچی متولد سال ۱۹۵۹ پاکستان به دلیل اثر کشف مولکول‌های جذاب با کاربرد‌های درمانی در حوزه شیمی آلی زیستی دریافت کرده است.

پروفسور چودری به طرز ماهرانه‌­ای از درک عمیق خود از اصول شیمیایی و فرایند‌های بیولوژیکی در کشف تعداد زیادی مولکول جذاب با کاربرد‌های درمانی بالقوه استفاده کرده است. به طور خاص، گروه تحقیقاتی او مهارکننده‌­های جدیدی از آنزیم‌­های مهم بالینی را کشف و مطالعه کرده است که می‌­توانند برای توقف فرآیند‌های بیماری در اختلالات مربوط به آنزیم مورد استفاده قرار گیرند.

قابل توجه‌­ترین مشارکت دکتر چودری در زمینه وسیع شیمی بیوارگانیک است که در آن از تنوع ساختاری ترکیبات طبیعی و مصنوعی همراه با اهداف بیولوژیکی برای کشف مولکول‌­های سرب با قابلیت توسعه به عنوان عوامل دارویی موثر استفاده کرد. برخی از کشفیات شناخته شده بین‌المللی گروه تحقیقاتی وی عبارتند از کشف کلاس‌­های جدیدی از استیل کولین استراز، اورهاز‌ها و مهار کننده­‌های گلوکوزیداز.

نظر شما