شناسهٔ خبر: 42864959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بنیاد مسکن: به ساکنان حریم رودخانه هشدار داده بودیم

ساخت و ساز غیر مجاز در حریم «چهار گانه» سیل تالش را خسارت بار کرد

صاحب‌خبر -

زهره افشار
خبرنگار
سیل تالش اگرچه یک حادثه غیرمترقبه طبیعی بود اما مانند بسیاری دیگر از حوادث طبیعی، این بار نیز دخالت‌های بی‌حد و حصر انسانی در طبیعت بود که وجه خسارتبارآن را پر رنگ تر کرد. بیشترین حجم خسارت سیل اخیر مانند همیشه به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی روستایی وارد شد: واحدهایی که در حریم این رودخانه ساخته شده بودند. این تخریب در شرایطی رخ داده که به گفته مسئولان محلی پیشتر به ساکنان این واحدهای مسکونی فاقد پروانه ساخت، از جانب بخشداری و دهیاری‌های منطقه اخطار داده شده بود که در معرض خطر قرار دارند. همچنین اعلام شده بود در نقطه‌ای امن، زمین رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد تا خانه‌ای نو بسازند اما گوش شنوایی نبود.
جانمایی زمین برای جابه‌جایی
 150 واحد مسکونی
 «محمد اکبرزاده» رئیس بنیاد مسکن گیلان به «ایران» گفت: در جریان سیل تالش که یکشنبه 30 شهریور ساعت 3بامداد در 4 بخش اسالم، حویق، گرگانرود و مرکزی این شهرستان رخ داد حدود 100 روستا تحت تأثیر سیل قرار گرفتند که به زیرساخت‌ها، پل‌ها و سکونتگاه‌های آنها خسارت وارد شده است. حدود 10 واحد مسکونی تخریب 100 درصد شده است که نیاز به بازسازی کامل دارند. به 30 واحد مسکونی روستایی خسارت جزئی وارد شده که نیاز به تعمیر دارند. همچنین بیش از 200 واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده‌اند. در همین حال 30 جایگاه نگهداری دام تخریب شدند. وی خاطرنشان کرد: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بر اثر این سیلاب حداقل 10 میلیارد تومان خسارت وارد شده ولی هنوز نهایی نیست. وی تأکید کرد: از صبح روز گذشته تا ظهر(سه‌شنبه) راه ارتباطی 7 روستا که هنوز زیر سیلاب بودند بازگشایی شد و کلیه معابر روستایی با دستگاه‌ها و تجهیزاتی که از همان ساعات اولیه از محل حاضر بودند، پاکسازی شد. اکبر‌زاده خاطرنشان کرد: در خصوص وقوع این سیلاب از سوی سازمان هواشناسی اخطار نارنجی صادر شده بود که متأسفانه به وضعیت قرمز تبدیل شد و به گفته هواشناسی این سیلاب در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به گفته وی در جریان این سیلاب بارش 240 میلیمتری در بازه زمانی پنج ساعت به ثبت رسید. وی تأکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد متأسفانه واحدهایی که 100 در صد تخریب شده‌اند واحدهای فاقد پروانه‌ای هستند که ساکنان به‌صورت غیرمجاز در حریم رودخانه ساخته بودند. مدیر کل بنیاد مسکن گیلان توضیح داد: با توجه به تجربه سیل‌هایی که در سال‌های 87 و 97 در منطقه رخ داده بود به ساکنان واحدهای مسکونی حریم رودخانه چهارگانه تالش اخطار‌های لازم برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی داده شده بود که متأسفانه ساکنان توجهی نکرده بودند. این اخطارها به‌صورت کتبی از سوی بنیاد مسکن به بخشداری و دهیاری‌ها و بالطبع به دست ساکنان این واحدهای روستایی رسیده بود . وی تصریح کرد: به هر جهت ما پیشتر برای 150 واحد ساخته شده در حریم رودخانه‌های این منطقه جانمایی زمین رایگان کرده بودیم که امیدواریم این 10 واحد تخریبی هرچه سریعتر به کمک بنیاد کار ساخت واحدهایشان را در نقطه امن آغاز کنند.
وی تأکید کرد: برای ساکنان این واحدها علاوه بر 50 میلیون تومان وام ساخت، وام ودیعه و اجاره بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین به ساکنان این مناطق 12میلیون تومان وام ودیعه بلاعوض داده می‌شود تا در زمان ساخت واحد‌شان در جایی ساکن شوند. این وام از دیروز قابل پرداخت است. وی همچنین گفت: برای نوسازی واحدهای تخریبی با کمک فرمانداری تالش تشکیل پرونده شده است. وی از همه ساکنان واحدهای ساخته شده در حریم رودخانه‌ها خواست تا قبل از رخ دادن اتفاق ناگواری برای خانواده‌هایشان به هشدارهای مسئولان توجه و اقدام به جابه‌جایی این واحدها کنند. در همین حال ارسلان زارع استاندار گیلان هم به «ایران» گفت:به دنبال اعلام هواشناسی مبنی بر پیش‌بینی وقوع بارندگی در غرب گیلان؛ اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به مردم و کشاورزان صورت گرفت که به همین دلیل میزان خسارت‌ها با وجود حجم زیاد بارندگی، با همکاری‌های مناسب صورت گرفته، کاهش یافت.
وی افزود: میزان بارندگی در جریان سیلاب تالش در درازمدت کم سابقه بوده است. به گونه‌ای که طی مدت چهار تا پنج ساعت [با میانگینی] بالغ بر ۲۴۰ میلیمتر باران بارید. به گفته استاندار گیلان حجم بارش‌ها در طول یک شبانه‌روز از ۳۰۰ میلیمتر تجاوز کرده بود.
 زارع با اشاره به اینکه نیروهای امدادی به محض وقوع سیل در منطقه حضور داشتند تأکید کرد:  صبح روز یکشنبه نیز مدیران مرتبط استانی به‌صورت میدانی پای کار بوده و بر روند خدمات‌رسانی‌ها نظارت می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در جریان این سیلاب متأسفانه اراضی کشاورزی، تأسیسات زیربنایی، جاده‌های روستایی و منازل مسکونی آسیب دیدند.
 استاندار گیلان گفت:برآورد اولیه میزان خسارت‌های وارده این سیل بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان است.درخصوص آن دسته از ساکنان این منطقه که منازل‌شان به‌صورت گسترده آسیب دیده، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها مشغول امدادرسانی هستند.
وی این اطمینان را به مردم گیلان داد با توجه رئیس جمهوری، مجموعه دولت و قول مساعد برای حمایت‌های اعتباری؛ پس از برآورد کامل خسارات وارده از طریق سازمان مدیریت بحران کشور، اقدامات و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.



نظر شما