شناسهٔ خبر: 37853042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحریم‌ها تولید علم را به سمت ثروت سوق می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: با وجود تحریم‌ها در کشور فضا و فرصت مناسبی ایجاد شده که باید بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم و دانشمندان جوان و خلاق اگر بدانند تولید علم‌شان در حوزه صنعت می‌تواند به تولید ثروت بیانجامد قطعا بیشتر تلاش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: یکی از ابعاد مختلف تولید و رونق‌ گرفتن صنعت در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌ یافته یکی شدن آموخته‌ها و خروجی‌های علمی دانشگاه‌ها با صنعت و تولید است. 

وی افزود: اگر دو حوزه اثرگذار صنعت و دانشگاه در تولید ثروت، ایجاد اشتغال و تامین نیازمندی‌های داخلی کشور در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند به مؤلفه‌ها و چشم‌اندازهایی که برای جامعه متصور است به سهولت و راحتی دست پیدا کنند. 

* خروجی دانشگاه‌ها، مقالات علمی و تولید علم باید در خدمت صنعت قرار گیرند 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده در مجلس شورای اسلامی نتوانستیم بستر مناسبی فراهم کنیم که خروجی‌های دانشگاه‌ها، مقالات علمی و تولید علم بتوانند به خوبی در خدمت صنعت قرار گیرند. 

قربانی با بیان اینکه برنامه و چشم‌انداز جامع و کاملی برای دو مجموعه صنعت و دانشگاه نداریم، یادآور شد: فرهنگ تولید علم باید در اختیار صنعت قرار بگیرد و علمی که توسط نخبه علمی تولید می‌شود الزاما باید در صنعت نیز به کار برده و از آن بهره‌مند شویم. 

* از طریق تحریم‌ها کشور می تواند امتیاز خوبی بدست آورد

وی افزود: تحریم‌ها امتیاز است و باید به دانش‌ داخلی و داشته‌های صنعتی خودمان تکیه کنیم و بتوانیم نیازهای کشور را به خوبی بشناسیم. دوران دفاع مقدس به ما آموخت که تحریم‌ها باعث خودباوری و توجه به دانش داخل می‌شود و مسأله دیگر اینکه تا چند ماه قبل قیمت ارز و دلار پایین بود و تولید داخلی برای کشور مقرون به صرفه  نبود و به سوی واردات پیش رفته بودیم اما امروزه با واقعی‌تر شدن نرخ ارز شاید واردات برای خیلی‌ها به صرفه‌ نباشد که با وجود تحریم‌ها می‌توانیم خودکفاتر و فعال‌تر شویم. 

* تولید علم دانشمندان جوان و خلاق منجر به تولید ثروت در حوزه صنعت می‌شود

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مزیت‌های تحریم اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها فضا و فرصت مناسبی ایجاد شده که باید قدردان باشیم و بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم تا به بهره‌وری برسیم. دانشمندان جوان و خلاق اگر بدانند تولید علم‌شان در حوزه صنعت می‌تواند به تولید ثروت بیانجامد قطعا بیشتر تلاش می‌کنند و ان‌شاءالله با ایجاد بستری مناسب و ارائه تسهیلات ارزان قیمت بتوانیم دو مجموعه صنعت و دانشگاه را برای رفع نیازهای کشور به یکدیگر متصل کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما